Direktlänk till inlägg 5 december 2011

Hodejegerne

Av roboguy - 5 december 2011 00:45

Herregud, om svensk film bara var 50 procent av vad norsk film är just nu, och det gäller även för Hodejegerne, så hade man fått vara lite nöjd med den inhemska produktionen men nu är inte svensk film ens i närheten av norrbaggarnas kvalité och det gör att den här filmen ensam spöar skiten ur samtliga svenska thrillers/deckare som har kommit de senaste åren ( inklusive Millennium-skräpet faktiskt). I den här filmen finnes nämligen skådespelare som kan agera och som inte spelar över, här finns spänning och här finns också enskilda scener som skulle ta svensk filmproduktion tio år att lyckas genomföra. Hodejegerne bankar skiten ur sitt grannland och levererar en jävligt underhållande rulle. Nu är det verkligen på tiden att jag kommer igång med att läsa Jo Nesbos böcker. 






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN!








Aksel Hennie är fullständigt underbar i huvudrollen... I början tyckerjag att han liknar Christopher Walken- samma iskalla, grymma blick- och att han dessutom lever i en fantasivärld gör det så mycket bättre. Hans kommentar angående hans ringa längd och att det inte krävs en psykolog för att konstatera att han behöver kompensera för längden på andra sätt är klockren, och sätter tonten direkt. I love him, damn. 

Dessutom är Nikolaj Coster-Waldau som Clas Greve outstanding. Det här är definitivt en kille som man inte ska jävlas med, och som dessutom levererar med mycket små medel. 

Ett stort jäkla plus dessutom till Synnove Macordy Lund som är underbart sexig av någon anledning som jag inte kan komma på orsaken till. Lite roligt också med en kvinna som faktiskt är mycket längre än vad huvudpersonen är, det ser man underligt nog inte särskilt ofta.


Och sen den stora höjdpunkten- när Roger tvingas gömma sig i en bajamaja. Tror inte jag har sett en äckliga scen på länge, en scen som gjorde att det genuint vände sig i magen på mig ( fast jag vet att det inte var bajs på riktigt) men scenen var otroligt bra gjord och man fantiserade om hur han tvingas gömma sig i skiten. Underbart. 


Sen gillar jag också Ove, som har den underliga fritidsintresset att umgås med den prostituerade kvinnan Natasja och som bland annat roar sig med att skjuta mot varandra och antagligen leka "tjuv och polis" och sen att Ove ser till så att hans kollegor kan kolla in tjejen genom att han har installerat övervakningskameror som bara filmar när hon klär av sig och leker med sig själv. En härligt sluskig typ, denne Ove. 


Nej jag vet inte riktigt vad som gör att jag gillar den här filmen, men underhållande är den i alla fall och den håller intresset och nyfikenheten uppe hela tiden åtminstone. Slutet är lite negativit däremot, vet inte om det är samma slut som i boken men det var lite förvirrande tycker jag. Annars en helt okej och intressant film!









 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards