Direktlänk till inlägg 12 december 2011

Carjacked

Av roboguy - 12 december 2011 18:30

Ja, det här var sannerligen en b-film och en sådan som går direkt ut på dvd-marknaden utan att ens vara i närheten av vita duken. Men sådana här brukar sannerligen kunna vara underhållande men Carjacked är ett undantag och det viktigaste elementet, att man ska heja på de utsatta huvudpersonerna, fallerar helt och hållet på grund av dåligt skådespeleri och dåligt manus som gör att jag satt och var irriterad på kvinnan och sonen och hejade på bilkaparen. Inget bra utgångsläge med andra ord. 






LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN!





Det som gjorde mig irriterad på Lorraine och Chad, mamma och son, var framför allt början där man ganska tydligt ser att mamman inte tar hand om sonen ordentligt. Jag misstänker också att det var något "fel" på ungen eftersom jag inte tror att någon unge helt plötsligt kommer på att han/hon vill ha glass och därför rusar ut mitt i trafiken... Hela den scenen verkar för tillagd helt enkelt. Och att mor och son inte verkar kunna göra något självständigt utan att behöva vara med varandra precis hela tiden var också bara irriterande. Och slutligen, Lorraine  som hela tiden kastar huvudet fram och bak så det blonda håret svajar... Hon gör det nästan hela tiden och det gör mig bara irriterad, det också. Så det var med de förutsättningarna som gjorde att jag inte alls hejade på de här två personerna.


Filmen känns inte riktigt genomtänkt heller. Varför är Lorraine sur på sin ex-make? Man förstår att han har gjort något, han ska bli anklagad för någon form av brott inom militären men vad det handlar om får vi aldrig veta. Sedan har vi familjens kära farmor... När Lorraine jobbar och sliter i inledningen för att försörja sonen så syns inte farmor till mer än att hon tydligen ringer och säger åt Chad att släcka cigaretten som Lorraine har lämnar brinnande... Men när Lorraine får en belöning i slutet så är minsann farmor vid deras sida;P

Dessutom- när de stannar till på en restaurang och Lorraine går på toa, så lyckas hon med konststycket att slå 411 istället för 112. I och för sig sa hon redan i inledningen av filmen att hon brukar kallas för "clumpsy", men inte i något annat sammanhang får vi se henne göra ett sådant klantigt, ja idiotiskt, misstag som när hon ska ringa polisen. Och varför ringde hon egentligen inte till farmor istället? Och vad hände egentligen med texten som hon skriver på väggen på toaletten? Ingen verkar lägga märke till den i alla fall, för någon hjälp får Lorraine aldrig. Hela filmen kryllar av sådana här scener som verkar bara ha kastats in utan eftertanke.

Och sedan bilkaparen Roy... Från början är han ganska trevlig, och helt klart lite småkåt i Lorraine men detta förbytts fullständigt mot slutet och han blir alldeles psykopatisk och helt annorlunda jämfört med hur han framställdes från början. Logiskt? Nej inte det minsta.


Nej den enda anledning till varför man ska se Carjacked som jag kan komma på är på grund av anslaget, eller förtexten för den var rasande snyggt gjord faktiskt. Man får faktiskt "se" vad filmen kommer att handla om, och man får se bilder som senare återkommer under filmens speltid. Ja, anslaget i den här var så snyggt att jag lade det på minnet direkt och sedan spolade tillbaka efter att jag hade sett filmen för att kontrollera saken och jodå, man fick se specifika sekvenser redan i början som sedan återkom i filmen. Riktigt bra gjort, men det var också det enda som var bra med den här. 



En av fem möjliga toarullar blir det för den här.









 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards