Direktlänk till inlägg 26 december 2011

The human centipede 2

Av roboguy - 26 december 2011 01:30

Suck, ytterligare en besvikelse detta besvikelsernas filmår 2011. Förhandssnacket talade om en "värre och brutalare" film jämfört med den första, och visst på sätt och vis var den det också, men jag undrar mest hur fega de är i Storbritannien egentligen då den här har blivit totalförbjuden där? Eller så är det bara jag som inte tar åt mig av något längre... Jag började fundera under filmen vad fan som skulle få mig att vackla till lite, men jag tror faktiskt inte att det finns något alls, ingenting som jag kan komma på just nu åtminstone. Nåja, det återstår att se men man kan väl säga att det jag klagade på i första filmen har delvis förbättras i fortsättningen vilket var bra, men sen var det ingenting annat som var speciellt mycket bättre direkt...






LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.









Först och främst måste jag hylla den som hyllas bör- nämligen Laurence R. Harvey... "Sunkigare" person har jag nog inte sett sedan jag såg filmen Mum and Dad, men Harvey är snäppet äckligare. Som karaktären i den här filmen, jag har ingen aning om hur han är i verkligheten så jag vill bara poängtera att det jag skriver har med karaktären Martin att göra. Fan vilket äckel... Magen hänger ut, han hostar hela tiden och måste ta medicin samtidigt som han svettas konstant och har alldeles för små kalsonger på sig. Ujisch. Men strålande bra gestaltat av Harvey, i alla fall.


 


Sen gillade jag också att hela filmen är i svartvitt, vilket gör att det hela känns lite mer på riktigt, mer skitig realism jämfört med hur det var med den "Hollywood"-snygga första delen. Och så ganska nice att en av skådisarna från den första filmen, Miss Yennie, spelad av Ashlynn Yennie, fick vara med igen men den här gången som sig själv- och då råkar ut för det som hände i den första filmen "på riktigt". Lite metafilm över alltsammans, faktiskt, men det var ett schysst grepp tycker jag. 


Hey there, jag känner igen dig? Var inte du med i den första filmen också?  


Sedan undrar jag hur många slag i skallen en människa klarar av på riktigt, för jag tror inte att det går att slå en människa upprepade gånger i skallen utan att man antingen dör eller förlorar medvetandet. Martin slår ju sina fångar i skallen med en kofot flera gånger om, men det verkar liksom inte göra något alls och allt som händer är att de svimmar av. 

Sedan det viktigaste- hur chockerande är Human centiped 2? Nja, inte speciellt mycket om man frågar mig. Som jag skrev i inledningen så har man sett till att karaktärerna inte har en gasbinda över munnen så i den här ser det ut som att de faktiskt är fastsydda med munnen mot röven på varandra, men jag är ganska övertygad om att det är fejk på något sätt. Sedan är ju Martin helt besatt av att karaktärerna i första filmen sket genom varandra, och det har man tagit vara på här och visar lite skit som rinner ut ur munnarna på karaktärerna och lite skit flyger på kameran, men särskilt äckligt eller chockerande blir det faktiskt aldrig. Den gravida kvinnan som plötsligt börjar blöda och förlöser ungen i bilen var over the top, den scenen, tror jag, fanns enbart med för att försöka kräma ut så mycket "chock" det bara gick, men man lyckas tyvärr inte alls. 

Och jag tycker alltsammans är lite ologiskt dessutom. Är det ingen som ens funderar på vad det är som förssiggår på det garage där Martin arbetar som vakt? Ingen som undrar varför en unge är i en bil och inte ett spår efter ungens föräldrar? Martin dödar och tillfångatar en hel del människor där, men det är ingen som saknar dem alls?! Och när de ligger fastbundna och väntar i lagerlokalen, är det ingen som kommer på tanken att kanske krypa närmare varandra och försöka få av tejpen som de är fastbundna med? Eller ligger de bara kvar där som fiskar på torra land och bara väntar... Ologiskt, som sagt. 


Slutet var dessutom riktigt dåligt! Jag förstår ju att det ska bli ytterligare en film men jag hade gärna sett ett bättre avslut ändå. Utöver detta kanske man kan diskutera hur vissa människor påverkas av att se sådana här filmer. I fallet med Martin så är han ju helt besatt av den första Human centiped-filmen, och får en sjuk fantasi av att vilja prova på det på "riktigt". Men det här blir lite bakvänt då regissören Tom Six är ganska så på det klara med vad han vill med de här filmerna-chocka och äckla publiken- så man kan ju inte anklaga fortsättningen för att vara ett inlägg i debatten om hur våldsfilm påverkar enskilda tittare. 


Nej det här var mycket snack men lite verkstad och som vanligt var alla varningar obefogade. The human centipede 2 var lite bättre än föregångaren, men inte mycket...





 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards