Direktlänk till inlägg 27 december 2011

The karate kid 2010

Av roboguy - 27 december 2011 13:48

Eftersom jag hade en känsla av att jag inte skulle tycka om remaken av Karate kid, som i 2010 års version snarare borde heta Karate Child, så har jag ignorerat den här filmen men igår kände jag att det ändå var dags att se den. Och det blev lite utav en självuppfyllande profetia, därför att jag inte alls tyckte om filmen. Men om jag ska vara ärlig så var jag aldrig något större fan av originalfilmen heller, men den har åtminstone betydligt mer charm än vad den nya versionen hade. Det finns mycket att störa sig på men det stora irritationsmomentet för mig var den att Jaden Smith inte alls framstod som någon sympatisk person, vilket gjorde att jag inte alls tyckte synd om honom;P Ralph Macchio, som spelade huvudrollen i originalet, hade mer charm i sitt lillfinger jämfört med Jaden som mest av allt påminde om en kaxig USA-kille som aldrig borde ha blivit mobbad överhuvudtaget eftersom han är alltför självsäker.





LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.




För att på allvar understryka skillnaden mellan originalet och den här tråkiga remaken- Jackie Chan är ingen ny Pat Morita- Morita var mystisk samtidigt som man inte alltid förstod honom. Handen på hjärtat, men vem anade inte att bilen som stod i Chans vardagsrum hade något att göra med saker ur hans förflutna? Dessutom uttrycktes aldrig vänskapen mellan Morita och Ralph Macchio karaktärer- man förstod ändå att de delade något, något stort mellan varandra utöver att den ena gav den andra mer självkänsla. Mellan Jaden och Chan ska det förstås uttalas i ord, så att även de allra minsta ska förstå att de är "bästa vänner". Suck, hur tydlig måste man vara i dagens filmer?

Sedan kan man fortsätta att såga hur mycket som helst- den löjliga kärlekshistorien, "skurken" Cheng och hans polare som tydligen är mästare i kung fu redan som ungar och kan spöa vem som helst och Jaden som mirakulöst tränas upp hur snabbt som helst- fast träningsprocessen tar evigheter och tjatet med "jackan upp, jackan på, häng upp jackan" får ta lite för lång tid, och sedan är ju slutet mer eller mindre givet... 


Nej, det var alldeles för gulligt och "barnanpassat", vilket belyses bäst i scenen på tåget där Jaden säger "jag är jedi och du är Yoda", suuuck. Ursch nej jag tror inte den här remaken innebär att de tre ( eller fyra) andra originalfilmerna blir inspelade på nytt ( för vad har vi gjort för ont för att förtjäna det?). 






 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards