Direktlänk till inlägg 16 januari 2012

The Happening

Av roboguy - 16 januari 2012 01:54

Ja, jag vet... Dåligt av mig att inte ha sett den här filmen förrän den visades som söndagsfilm på fyran igår, men som försvar så kan jag säga att jag inte är så förtjust i regissören M. Night Shyamalan, och efter att ha sett den här filmen kan jag inte direkt påstå att jag är särskilt mycket mer förtjust i honom. Jag tycker att han fick oförtjänt mycket positiv kritik efter Sjätte sinnet ( för allvarligt talat, det är egentligen bara slutet på den filmen som kan beskrivas som bra, innan man fattade vad allt gick ut på) och efter det blev Shyamalan geniförklarad men har inte lyckats leva upp till det så på sätt och vis kan man säga att hans filmkarriär inleddes helt fel- Sjätte sinnet borde ha kommit efter filmer som The happening, The village, Unbreakable... Men å andra sidan, vem hade sponsrat honom om han inte hade fått en rejäl, fet succé att visa upp på sitt CV;P 






Läs inte mer om du inte har sett den här filmen!




Med detta sagt vill jag samtidigt ge lite beröm till Shyamalan, för han förlitar sig inte på att runka fram feta specialeffekter a la Hollywood och fläskar på som en skolpojke som hamnat fel och kommit in i flickornas omklädningsrum ( enda undantaget är väl The last airbender men den filmen vägrar jag i sten att se på) men samtidigt så gör han det jävligt svårt för sig och jag tror att han känner att han måste få en lika bra avslutning på alla hans filmer som han fick med Sjätte sinnet ( publiken kräver det ju, mer eller mindre) och jag kan ana mig till den press han ändå känner för att lyckas prestera något som motsvarar de förväntningar som han har/hade på sig efter den första filmens enorma framgångar. Det kan inte vara helt lätt, såklart. Men samtidigt förväntar man sig ju att efter att man har följt en film i över en timme att "förklaringen" till händelserna i The happening ska ha någon riktigt jävla smart förklaring, men så visar det sig att det hela handlar om att... växter och träd etc "ger tillbaka", att de försvarar sig mot människorna med något snabbproducerat mumbojumbo... Nej, det köper jag bara inte helt enkelt. Det var lite för billigt sätt att komma undan med en förklaring till alla märkliga händelser. 

Ingen skugga faller på Mark Wahlberg ( som inte direkt övertygar i huvudrollen), men att han i egenskap av biologilärare inte kommer upp med teorin om vad som händer gör att jag ifrågasätter varför i helvete han behöver vara med i filmen ens. 


Och sen hustrun, spelad av Zoney Deschanel, övertygar inte det minsta. När hon för första gången dök upp i bild, och bland annat vägrade svara på mobilen som vibrerade frenetiskt, trodde jag att det var Elliots tonåriga dotter. Jävlar vad jag blev förvånad när jag fick reda på att det faktiskt var hans fru... Herrejävlar vad det var svårt att svälja den illusionen, för jag tänkte genom resten av filmen att det är Elliots dotter och att de inte alls är gifta med varandra, för man fick verkligen ingen anledning att tro annorlunda ( kanske förutom i slutet, för jag hoppas att den här biologiläraren inte är intresserad av att göra sin dotter på smällen). 


Övertygar inte det minsta som dotter, förlåt mig, hustru till Mark Wahlbergs karaktär.




Sedan har ju regissören en riktig fetish för att kasta in så mycket konstigt i sina filmer, så man ska sitta och undra hela tiden samtidigt som man för det mesta aldrig får något svar, och det tycker jag att skådisen Betty Buckley får representera här i rollen som Mrs. Jones. Vad var det med den här tanten, egentligen? Varför var hon så förbannat konstig, redan innan hon blev "smittad"...?






Nej jag gillar som fan att Shyamalan inte fläskar på med massor av effekter och att hans filmer är så "enkla" som de är samtidigt som de i alla fall från början innehåller intressanta inledningar ( som här, då människorna helt plötsligt blir konstiga och dödar sig själva, och att alltsammans från början orskar förvirring över vad det är som händer- är det en terroristattack eller vad?) men sen när förklaringen presenteras faller hela The Happening som ett korthus eller fuskbygge och man känner sig inte riktigt tillfredsställd. Synd, för den här hade en riktigt lovande premiss men slutade med att jag inte kommer att ha särskilt bråttom med att se Shyamalans andra filmer som jag inte har sett ännu ( bland annat Lady in the water) och jag kommer även fortsättningsvis se skeptiskt på alla filmer som har Shyamalan som regissör. 





      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards