Alla inlägg den 18 januari 2012

Av roboguy - 18 januari 2012 22:18

Snyft, snyft... Ursäkta, satt och grinade medan jag såg trailern. Eller så inte, men det är ju ganska uppenbart vad den här filmen vill och vad den vill "göra" med tittaren;P Ta med pappersnäsdukarna när du går och ser den här, och du, det här har hänt på riktigt- den bygger på verkliga händelser, ojoj minsann. Får både Free Willy-feelings samt känslan av att man vill säga något med filmen. Att man ska ta hand om alla varelser på jorden, att vi kan samarbeta människor emellan annat jidder jadder flabber. Bäst är nog ändå Drew Barrymores tårfyllda tal i tv-kamerorna i slutet av trailern... Det säger det mesta om vad man vill förmedla med filmen. 




http://www.youtube.com/watch?v=LQCiLjrW46E











 

Av roboguy - 18 januari 2012 16:24

Provade nyss att besöka engelskspråkiga Wikipedia, men den låt nere som protest mot några nya lagar! Superbra. USA ska inte bli som Kina och censuera Internet. Facebook följer i samma fotspår, men som det ser ut så kan man komma in på Fejan från Sverige men det hade ju på ett sätt varit betydligt roligare om Facebook hade legat nere även i Sverige för då hade blogginlägg översvämmats av irriterade människor;P 




Imagine a World without Free knowledge...





 

Av roboguy - 18 januari 2012 13:31

Som Yoda förmodligen hade sagt, "bitterhet leder till den mörka sidan". George Lucas låter inte lite bitter i den här artikeln, och säger lite tjurigt varför han ska göra film när han hela tiden får höra hur dålig han är? Jaaa, undrar varför? Lucas, du är ingen stor regissör. Du har fått en hel del draghjälp från Spielberg, i alla fall med Indy Jones-filmerna. Men Star wars är ditt livsverk, och det kan ingen ta ifrån dig. Originalfilmerna är tidslösa klassiker, men tyvärr har du inte lyckats hålla fingrarna borta från de filmerna utan ändrat, donat och putsat ständigt och jämnt och nu är de snart aktuella för 3D-lansering på bio. Man blir lite trött, liksom. Man undrar, kan du inte inse att filmerna redan är älskade och att de inte kommer att bli mindre älskade bara för att du vill lägga till ytterligare en rynka i Yodas panna i originalfilmerna? Filmerna blir inte bättre bara för att du kan ta fram din trollerilåda och fixa och dona tills tidernas slut, många av oss tycker om de ursprungliga effekterna som är charmanta och mer underhållande jämfört med den felfria effekt du fick i de nyare, själlösare, filmerna.

Så, dra dig tillbaka och ägna dig åt smalare filmer istället. Det är nog bättre, det. 


http://www.moviezine.se/artikel/9275-george-lucas-drar-sig-tillbaka









 

Av roboguy - 18 januari 2012 04:30

Den tredje filmen i Hostel-serien går ut på dvd direkt istället för att ta en svängom på vita duken, men jag undrar hur man egentligen motiverade att den andra filmen gick upp på bio överhuvudtaget? Det kan inte ha varit någon strid ström av tittare. Jag var en av fårskallarna som var och såg den andra filmen på bio, och vad jag minns nu i efterhand så var det jag och tre andra i biosalongen. Jag kan inte påstå att jag vet vad de andra tyckte om den filmen, men jag tror i alla fall inte att någon av oss fick valuta för biljetten. Och hade jag varit och sett även den tredje filmen på bio, så hade jag gått och krävt pengarna tillbaka omedelbart. För den tredje är verkligen den "sämsta" hittills ( och gud förbjude att det blir fler). Jag tror det hade hjälpt om regissören Eli Roth hade stannat kvar i registolen, även om det kanske är att hoppas på för mycket. Det hade räckt med första filmen, då hade den här serien kunnat bli lite unik men man slutar inte mjölka en mjökrik kossa. Ingenting är nytt i den tredje installationen, men tvärtemot vad jag trodde så är det inte devisen "mer av allt, äckligare, brutlare" osv, utan nästan motsatsen faktiskt. Äckelfaktorn är väldigt liten jämfört med framför allt andra filmen ( men den är väl möjligen fortfarande lite äcklig för dem som inte har samma tröskel som jag). 






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.







Vad jag framför allt saknade var desperationen hos de som blir tillfångatagna. Jag tycker inte att den finns i samma utsträckning här. Inget gråtande, skrikande, flämtande av samma dignitet som i de två första filmerna- och jämfört med scenen i andra filmen där en tjej hänger upp och ned i ett rep från ett tak medan en annan kvinna skär i fångens kropp medan blodet rinner, så finns det bara en scen i den tredje som påminner lite om den och det är den där tjejen blir utklädd till studentska och får kryp hälld på sig. Men man får inte se något snaskigt direkt, scenen blir klippt ganska snabbt... Tråkigt. 













Nu är ingen av Hostel-filmerna kända för att ha med bra skådespelare, men i den tredje filmen är de på gränsen till urusla till och med. Det är överspel här och klichéfyllt här och ingen av dem känns speciellt trovärdiga eller övertygande och känslan av att "man har sett de här tokarna flera gånger förr" är överhängande.


De är helt enkelt för lite av allt och alldeles för lite blod och splatter för att tillfredsställa mig. Och att dödandet den här gången är som någon form av underhållningsshow för rika människor som bestämmer på vilket sätt offren ska dö på, gör det mindre bra på något sätt- det var bättre när de befann sig i källarlokaler och beställarna fick själva utföra jobbet. Nej, jag hoppas verkligen inte att det blir några fler filmer i den här serien för nu räcker det!    







 

Av roboguy - 18 januari 2012 02:00

Hmm lite The grudge-vibbar får man efter att ha sett trailern ( mest på grund av det där med om man ser en video så kommer det att förändra en), men annars ser det ut som att Playback kan bli en hyfsat bra film. Och Christian Slater är ju alltid nice;P





http://www.youtube.com/watch?v=BIjdm-MFyNU











 

Av roboguy - 18 januari 2012 00:32

Det förvånade mig när filmen var slut att jag tyckte om den här filmen, för jag trodde inte att Dear Mr. Gacy skulle falla mig i smaken. Men ibland ska man helt enkelt chansa lite och i det här fallet visade det sig vara värt chansningen. Jag vet däremot inte riktigt vad det är som jag tycker om, mer än att det är en fängslande story och att det är ett nöje att följa med huvudpersonen medan han blir "galnare", och länge misstänker man att katt-och råtta-leken bara har en enda utväg. Att det dessutom baseras på en verklig händelse gör inte det hela mindre intressant. 






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.






Jesse Moss är grymt bra i huvudrollen och jag tyckte om honom direkt. Antagligen mest på grund av att han är så naiv och typiskt duktig elev som vill göra det där extra för att just hans uppsats ska bli lyckad, men också för att han ser så damn bra ut. Wish that was me;P Men han gör huvudrollen med bravur och lyckas förmedla bilden av en vanlig kille som blir som besatt och fascinerad av John Wayne Gacy. Jesse gör verkligen nästan allt för att Gacy ska brevväxla med honom, och han provar dessutom på några farliga vägar. Man anar kanske tidigt att det kommer att gå snett på ett eller annat sätt men det blir ändå inte riktigt som jag trodde ändå, för det visar sig trots allt att det inte är Gacy som leker med Jesse.

Men hur bra Jesse Moss än är, så överskuggas han ändå av William Forsythe som spelar mördaren Gacy! Han är outstanding och ibland påminner samtalen mellan Gacy och Jesse om de som finns i När lammen tystnar, även om jag har lite svårt för att tro att samtalen verkligen återges på riktigt i filmen.




I överlag en mycket intressant film, och det blir inte sämre utav att en psykologisk aspekt finns med också. Man har sparat in på våldsamheter och bara kort återgett vad som händer med ett offer. Däremot undrar jag över det faktum att Gacy försöker få det till att han är oskyldig. Hände det också i verkligheten? Han är inte speciellt övertygande om att han inte är skyldig till morden, och filmen slarvar lite på den punkten och jag undrar om det var väsentligt att ha med den aspekten.


Sen, när man får veta i eftertexterna att den verklige Jason Moss tog livet av sig senare, undrar man hur pass mycket Jason blev påverkad av den här händelsen, egentligen...


Sevärd film, kort och gott, alltså!





   

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards