Direktlänk till inlägg 19 januari 2012
Hurra, eller vad man nu ska säga;P En lärobok skriven på pitespråket och som förmodligen är helt obegripligt för andra och förmodligen för många av de yngre, tänkta läsarna. Det är inte särskilt många som pratar söjna längre, men det är ju i alla fall bra att författaren inte vill att det här språket ska dö ut. Personligen tycker jag inte att det spelar någon större roll, mer som "historia"... Men varför ska man ha det kvar? Det går inte att göra sig förstådd med hjälp av det, om man skulle av en händelse hamna i Stockholm skulle man betraktas som en utomjordning om man frågade någon på stan "vors jär hejna slottet";D Nej mer än historisk kuriositet, det är vad pitemålet kan förbli, men onödigt att ha med det i en lärobok kan man ju tycka. Men samtidigt lite roligt. Ett eller annat ord har man ju ändå lärt sig, trots att man inte aktivt har försökt lära sig något, men en del kommer väl inte i kontakt med pitemålet överhuvudtaget. Men varför man ska behöva lära sig det alls har jag svårt att begripa? Författaren vill inte att det ska dö ut, så där har vi ju hennes argument, men vad ska eleverna ha för glädje av det? Förutom att de blir tvåspråkiga...
http://www.pitea-tidningen.se/kultur/artikel.aspx?ArticleId=6658494
Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 |
27 |
28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|