Alla inlägg den 23 januari 2012

Av roboguy - 23 januari 2012 15:02

Så har TV4 dragit igång Wallander igen på söndagskvällarna, och det gör inte speciellt mycket för under uppehållet har det inte direkt funnits många, vettiga alternativ att se på. Det har varit embarmligt dåligt med sevärda filmer på både fyran och trean på söndagar, så det är bra att fyran nu drar igång Wallander-racet igen. Men med det inte sagt att det alltid är så bra filmer.

Som vanligt gäller det att om du inte HAR SETT FILMEN så ska du sluta läsa nu!




Wallander-Läckan började faktiskt riktigt bra. Det hände saker hela tiden, och förvirringen var stor- en bil exploderar mitt på stan i Ystad samtidigt som ett värdetransportrån genomförs och man vet inte riktigt om det har med varandra att göra. Men sedan sänks tempot betydligt, det blir ingen vidare fart och jag gillade inte alls slutet. Jag häpnade lite över biljaktsscenen där bland annat Isabelle och Pontus är inblandade- på bästa amerikanst sätt hänger Pontus utanför bilfönstret och skjuter på de flyende skurkarna! Sådant här ser man inte särskilt ofta i svenska polisfilmer, så plus i kanten för att man har låtit sig inspireras av amerikanarna, men det är inte särskilt trovärdigt ( och Wallander-filmerna brukar vara väldigt trovärdiga annars). 

En annan sak- Isabelle klagar över vilken mes Pontus är, och hade det varit det omvända istället är jag övertygad om att Isabelle skulle springa och klaga hos chefen över trakasserier. Det är tråkigt att se att en rådande trend i inte bara Wallander är att killarna ska vara antingen supermesiga eller lite badass-råa, medan de kvinnliga karaktärerna alltid är komeptenta och dugliga. 


Vad jag tycker är det mest ologiska i filmen var inledningen- en orienterare blir skjuten till döds i skogen. Senare visar det sig att enda anledningen till att orienteraren blir skjuten är för att han befinner sig i närheten av skurkarnas högkvarter, men såvitt jag kunde bedöma så var inte mannen påväg mot högkvarteret/gömstället ens en gång. Kort och gott blir han helt enkelt dödad för att regissören till filmen ska ha en anledning att få ut poliserna i skogen ( Svartman blir det, polisens egna driftkucku som det verkar). Det är alldeles för billigt och en förenklad lösning, polisen snubblar mer eller mindre över skurkarnas gömställe... 


Annars gör de inblandade bra ifrån sig, Krister Henriksson är lika tråkig och stel som Wallander som han har varit i de tidigare filmerna och hans småflirtande med Lena Endres karaktär verkar aldrig leda någonstans. Ett annat av filmens tema, det om att man har lyckats få ihop så mycket pengar att man inte längre skulle behöva arbeta, är lite underhållande- jag tolkar det som att man vill visa upp hurpass beroende Wallander är av sitt jobb. 


Wallander: Läckan började riktigt bra och med ett bra tempo, men sedan blev det tyvärr mest att trampa vatten fram till upplösningen, som lämnade en hel del i övrigt att önska. Som vanligt är, när det gäller svensk massproducerad deckare. 





 

Av roboguy - 23 januari 2012 09:53

Herrejävlar, Arbetsförmedlingen vet hur man ska göra för att ge mig en hjärtattack då de skickade ett mail med följande mening: " Var snäll och kontakta AF/Piteå- SNARAST". Snarast, med versaler till och med, så nu trodde jag att man skulle bli halshuggen och kastad åt tigrarna. Men efter att jag hade ringt med hjärtat i halsgropen och fått reda vad det handlade om så var det bara om fredagens äventyr. Av någon anledning hade handledaren trott att det inte hade blivit något med Kalix, pga att en av de inblandade hade varit med om en bilolycka men jag kunde lugna henne, och mig själv, med att säga att allt gick utmärkt ändå och att alltsammans var i sin ordning. Pust, jag som hann måla upp skräckbilder och bli riktigt orolig efter att ha läst den där korta meningen från AF... Bra start på veckan;P








 

Av roboguy - 23 januari 2012 09:15

Åhåja, det här väcker ju faktiskt lite minnen även om jag inte direkt kan säga att jag minns alla de gamla sidorna, för en gång i tiden använde man inte Internet till speciellt mycket ( vad jag mest kommer ihåg var att man använde sig av sökmotorn Altavista, och möjligen att man läste Aftonbladet lite då och då), men dels gick det ju långsamt (vilket man egentligen inte förstod förrän det började komma bredband på riktigt), men just då vid den här tiden hade man i alla fall ingen aning om att man skulle te.x sitta och blogga 2012;P


Tack och lov att hemsidor och allt annat har blivit betydligt snyggare numera! De såg ju ganska hemska ut en gång i tiden när de var nya ( kanske bara Google som påminner lite om sitt utseende under ungdomsåren-beta-åren), men övriga sidor har ju utvecklats en hel del genom åren.



http://www.metro.se/nyheter/sa-sag-natet-ut-i-begynnelsen/EVHlas!WdyRZgEGKFT5/












   



 

Less is more, brukar man ju heta. Men att SJ:s hemsida skulle se ut såhär idag... nja.

Av roboguy - 23 januari 2012 08:35

Hmmm jag tycker än så länge att Djinn verkar kunna bli riktigt spännande och sevärd, och jag hoppas att regissören Tobe Hooper har "hittat" tillbaka till det som gjorde honom bra för...länge sedan;P Det är bara att inse det, att han inte har gjort speciellt mycket som kan kallas för sevärt på flera år, men med den här så kanske han har lyckats få till det igen? Ja, man kan inte göra mer än att hoppas att det är så. Trailern till Djinn är i alla fall sevärd, och lagom mystisk och man blir nyfiken på filmen. 


Handlingen i korthet: " Handlingen kretsar kring paret Khaled och Salama, som kommer hem från USA och upptäcker att deras lyxvåning som är byggd över en gammal övergiven fiskarby, har blivit ett hem för illvilliga väsen kallade Djinn."


Nu återstår bara att hoppas på att filmen faktiskt får släppas, då den har stött på patrull. 




http://www.youtube.com/watch?v=VOj40HC5R1s






 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards