Alla inlägg den 24 januari 2012

Av roboguy - 24 januari 2012 14:13

Jag vet inte riktigt vad problemet är med Real Steel, mer än att jag tycker att den är väldigt förutsägbar och att den var alldeles för sentimental stundtals. Den bjöd inte heller på mycket överraskningar utan den följer mallarna likt folket i Nordkorea följer sin "älskade" ledare, och man bjuds inte direkt på något utöver det vanliga- här är det rak och slätt familjeunderhållning för hela slanten. Och det blir så jädrans trååååkigt att jag hade svårt att behålla intresset när filmspektaklet hade en speltid på över två timmar. Inte ens robotfighterna piggade upp nämnvärt, visst de var snyggt datoranimerade men när man inte hejade på varken den goda eller den "onde" så blev det ointressant. Real Steel är snyggt förpackad och oförarglig underhållning för barnfamiljen att avnjuta en trevlig söndagseftermiddag med, men för mig var det inte engagerande eller speciellt underhållande.







LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.





Man kan säga såhär- har man sett regissören Shawn Levys tidigare filmer, bland annat Natt på museet, så kan man hitta likheter med Real Steel- i centrum finns en snubbe som inte vill ha med sin son att göra ( Ben Stiller ville visserligen göra allt för sin son i Natt på, men likheten finns här ändå), men-tänka sig- i slutet inser naturligtvis snubben att han nog ändå älskar sin son.

Hugh Jackman är bra i huvudrollen, men det känns som att han är bättre än vad själva filmen är. I och för sig spelar han ingenting utöver det vanliga, här är han också en sådan där snubbe som är lite tuff och bad så intet nytt under solen direkt, men det hade inte skadat om någon annan hade innehaft huvudrollen istället för Jackman är bättre än det här.

Irritationsmoment numbro ett var sonen Max. Inget ont om människan Dakota Goyo, verkligen inte, men här är Max en sådan där snorunge som är så vanligt förekommande i amerikansk film- uppnosig och drar sig inte från att ta en mikrofon från domaren efter avslutad match och inbjuda till match mellan hans outsider-robot och mästaren inom sporten ( Rocky-inspiration, någon?). 

Att man sedan, i slutet, överraskar lite genom att Max robot inte får spöa skiten ur motståndaren räcker inte för att jag ska tycka att det ska kännas som något "nytt", för innan dess har vi fått se hur både Max och Jackmans kärleksintresse Bailey grinat när Charlie tar över kontrollen över roboten när dennes hörsel skadats och får använda sina boxningskunskaper. Hur mycket ska man bre på för att historien mellan far och son ska kännas angelägen? Nej har de inte lyckats påverka mig förrän dess så påverkar det inte mig när alla i publiken jublar och anser att Max är den egentliga vinnaren ( hade man väntat sig något annat än just att publiken förstås skulle vara på filmens hjältar sidor och inte på den elaka kvinnan? Nej just det). 


Räkna inte med publikens stöd, era elakingar;P  



Real Steel är hyggligt sevärd åtminstone ibland, men far-och son-relationen har man sett så många gånger förr att man vet hur det kommer att sluta redan i början av filmen och den engagerar inte det minsta. Fighterna mellan robotarna är filmens behållning, men då det ska vara så barnvänligt så blir det aldrig speciellt grovt våld eller grovt språkbruk och det blir alldeles för familjevänligt och gulligt för min smak. Sen råkade jag se på imdb.com att det finns med uppgifter om en uppföljare, och det skulle inte förvåna mig det minsta om det stämmer- sådan här action-för-hela-familjen brukar sälja som iskallt vatten en stekhet sommardag i juli;P








 

Av roboguy - 24 januari 2012 01:33

Inte speciellt ofta som jag länkar till en "barnsida" men just nu känner man sig mer eller mindre tvungen att göra det eftersom brasklappen serverades i söndagens Landet runt- Mysteriet på Greveholm får en fortsättning;P Jag vet inte om det är bra eller inte, men lite mer peppad än vanligt är man ju onekligen trots att jag tror att uppföljaren aldrig kommer att klå originalet, tyvärr. Men jag tror att eftersom man gör en uppföljare till en av de populäraste julkalendrarna så kommer SVT att locka gammal som ung, och 2012 kommer jag nog slaviskt att följa julkalendern, misstänker jag såhär på förhand...



http://blogg.svt.se/svtb/2012/01/smygkika-pa-julkalendern-2012/




http://www.youtube.com/watch?v=gkJQpAUgvj8









 

Av roboguy - 24 januari 2012 00:32

Pilotavsnittet till nya tv-serien Alcatraz imponerade på mig, men jag vet inte på rak arm vad det var som gjorde mig intresserad och nyfiken. Mysterierna, of course men samtidigt var det kanske lite för många mysterium som lanserades redan i första avsnittet och risken finns ju alltid för att regissören och producenterna snurrar till det några gånger för mycket och sedan inte vet hur fasiken alltsammans ska sluta ( vilket tydligen har varit fallet med Lost, om jag förstod kritiken rätt efter det sista avsnittet). 

Men det jag framför allt tyckte om var Sam Neill som mystisk "något-någonting", man vet inte alls var man har karaktären efter första avsnittet och gissningsvis kommer det alltfler frågetecken omkring den här snuten ju längre serien pågår. Den andra som jag gillade skarpt redan från första stund var Jorge Garcia, lätt överviktig, med hästsvans, Alcatraz-expert som lämpligt nog blir kompanjon till Sarah Jones karaktär. Men här kommer ett litet problem- jag gillade inte alls Sarahs karaktär. Blond, ung, käck och sådär (o)härligt "kvinna med skinn på näsan"... men som inte utstrålar någon pondus alls, tyvärr. Tråkigaste karaktären, hittills sorgligt nog och ändå verkar det som att hon är en av de ledande karaktärerna... Hmm. 








Nej, den här serien har fångat mitt intresse och det här måste jag definitivt fortsätta titta på!






   

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards