Direktlänk till inlägg 30 januari 2012

Wallander: Skytten

Av roboguy - 30 januari 2012 14:42

Håhåjaja, Wallander: Skytten visade sig vara betydligt segare och gå på mer tomgång jämfört med den förra filmen. Jag undrar ganska ofta vad det är som gör att de här filmerna tilltalar folk egentligen... Och kommer fram till svaret att det förmodligen rör sig om skildringen av Wallander, och de övriga karaktärerna. Men Wallander har mer och mer börjat negligeras och hans ensamhet och förmodligen olyckliga liv där det enda som räknas är arbetet och att inte vilja gå i pension. 


I den här filmen är det Pontus som står i fokus, och inget fel med det men kunde man ändå inte ha kommit på något mer spännande än att han har en son som han inte vill kännas vid och en fader som vill kontrollera hans liv? Det känns som att detta har vi minsann sett förr. Och jag vet inte heller om jag riktigt köper att Pontus är hetlevrad, risktagande och struntar i att lyda Wallanders order- det känns som att han har utrustats just med de egenskaperna i den här filmen men i de övriga däremot har man inte sett de här tendenserna lika tydligt. Och det gör att det känns lite billigt, minst sagt. Om man ska vara konsekvent så ska han vara lika våldslig och oaktsam inför order även i de kommande filmerna, men det misstänker jag att det inte kommer att vara så. 

Lite irriterad blir jag även då Isabelle helt klart klankar ned på Pontus val att inte vilja ha barn. Känner igen mig lite i den känslan, och har även haft "mardrömmar", eller vad man ska säga, om att hamna i Pontus situation och få en unge som man inte vill ha... Det är ju inte alls upp till "oss" att bestämma detta, och här finns en ganska stor orättvisa. 


Så mycket spänning finns inte i den här filmen, och jag lyckas ganska snabbt förvirra bort mig i alla namn som nämns halvvägs in i Skytten. För stort ointresse från min sida. Jag trodde att Stefan Sauk i rollen som Pontus pappa skulle tillföra lite utav en frisk fläkt men icke, Sauk var tämligen tråkig och stel i den här rollen och det brukar han inte vara...


Özz Njuen gör en ganska tam prestation som någon slags "kung" eller ledare för ett brottsgäng och det är föga troligt att en sådan filur kan hålla sig med ett lyxigt hus och ha en grindvakt samt "slänga ut" polisen när de kommer och hälsar på. Sådana här finns det gott om i amerikanska polisfilmer, men det blir föga troligt när Sverige försöker göra något liknande.


Nej Wallander: Skytten var ett fall nedåt. Den var ganska händelselös, trampade vatten i långa perioder och var inte direkt spännande. 





 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards