Alla inlägg under januari 2012

Av roboguy - 18 januari 2012 04:30

Den tredje filmen i Hostel-serien går ut på dvd direkt istället för att ta en svängom på vita duken, men jag undrar hur man egentligen motiverade att den andra filmen gick upp på bio överhuvudtaget? Det kan inte ha varit någon strid ström av tittare. Jag var en av fårskallarna som var och såg den andra filmen på bio, och vad jag minns nu i efterhand så var det jag och tre andra i biosalongen. Jag kan inte påstå att jag vet vad de andra tyckte om den filmen, men jag tror i alla fall inte att någon av oss fick valuta för biljetten. Och hade jag varit och sett även den tredje filmen på bio, så hade jag gått och krävt pengarna tillbaka omedelbart. För den tredje är verkligen den "sämsta" hittills ( och gud förbjude att det blir fler). Jag tror det hade hjälpt om regissören Eli Roth hade stannat kvar i registolen, även om det kanske är att hoppas på för mycket. Det hade räckt med första filmen, då hade den här serien kunnat bli lite unik men man slutar inte mjölka en mjökrik kossa. Ingenting är nytt i den tredje installationen, men tvärtemot vad jag trodde så är det inte devisen "mer av allt, äckligare, brutlare" osv, utan nästan motsatsen faktiskt. Äckelfaktorn är väldigt liten jämfört med framför allt andra filmen ( men den är väl möjligen fortfarande lite äcklig för dem som inte har samma tröskel som jag). 






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.







Vad jag framför allt saknade var desperationen hos de som blir tillfångatagna. Jag tycker inte att den finns i samma utsträckning här. Inget gråtande, skrikande, flämtande av samma dignitet som i de två första filmerna- och jämfört med scenen i andra filmen där en tjej hänger upp och ned i ett rep från ett tak medan en annan kvinna skär i fångens kropp medan blodet rinner, så finns det bara en scen i den tredje som påminner lite om den och det är den där tjejen blir utklädd till studentska och får kryp hälld på sig. Men man får inte se något snaskigt direkt, scenen blir klippt ganska snabbt... Tråkigt. 













Nu är ingen av Hostel-filmerna kända för att ha med bra skådespelare, men i den tredje filmen är de på gränsen till urusla till och med. Det är överspel här och klichéfyllt här och ingen av dem känns speciellt trovärdiga eller övertygande och känslan av att "man har sett de här tokarna flera gånger förr" är överhängande.


De är helt enkelt för lite av allt och alldeles för lite blod och splatter för att tillfredsställa mig. Och att dödandet den här gången är som någon form av underhållningsshow för rika människor som bestämmer på vilket sätt offren ska dö på, gör det mindre bra på något sätt- det var bättre när de befann sig i källarlokaler och beställarna fick själva utföra jobbet. Nej, jag hoppas verkligen inte att det blir några fler filmer i den här serien för nu räcker det!    







 

Av roboguy - 18 januari 2012 02:00

Hmm lite The grudge-vibbar får man efter att ha sett trailern ( mest på grund av det där med om man ser en video så kommer det att förändra en), men annars ser det ut som att Playback kan bli en hyfsat bra film. Och Christian Slater är ju alltid nice;P





http://www.youtube.com/watch?v=BIjdm-MFyNU











 

Av roboguy - 18 januari 2012 00:32

Det förvånade mig när filmen var slut att jag tyckte om den här filmen, för jag trodde inte att Dear Mr. Gacy skulle falla mig i smaken. Men ibland ska man helt enkelt chansa lite och i det här fallet visade det sig vara värt chansningen. Jag vet däremot inte riktigt vad det är som jag tycker om, mer än att det är en fängslande story och att det är ett nöje att följa med huvudpersonen medan han blir "galnare", och länge misstänker man att katt-och råtta-leken bara har en enda utväg. Att det dessutom baseras på en verklig händelse gör inte det hela mindre intressant. 






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.






Jesse Moss är grymt bra i huvudrollen och jag tyckte om honom direkt. Antagligen mest på grund av att han är så naiv och typiskt duktig elev som vill göra det där extra för att just hans uppsats ska bli lyckad, men också för att han ser så damn bra ut. Wish that was me;P Men han gör huvudrollen med bravur och lyckas förmedla bilden av en vanlig kille som blir som besatt och fascinerad av John Wayne Gacy. Jesse gör verkligen nästan allt för att Gacy ska brevväxla med honom, och han provar dessutom på några farliga vägar. Man anar kanske tidigt att det kommer att gå snett på ett eller annat sätt men det blir ändå inte riktigt som jag trodde ändå, för det visar sig trots allt att det inte är Gacy som leker med Jesse.

Men hur bra Jesse Moss än är, så överskuggas han ändå av William Forsythe som spelar mördaren Gacy! Han är outstanding och ibland påminner samtalen mellan Gacy och Jesse om de som finns i När lammen tystnar, även om jag har lite svårt för att tro att samtalen verkligen återges på riktigt i filmen.




I överlag en mycket intressant film, och det blir inte sämre utav att en psykologisk aspekt finns med också. Man har sparat in på våldsamheter och bara kort återgett vad som händer med ett offer. Däremot undrar jag över det faktum att Gacy försöker få det till att han är oskyldig. Hände det också i verkligheten? Han är inte speciellt övertygande om att han inte är skyldig till morden, och filmen slarvar lite på den punkten och jag undrar om det var väsentligt att ha med den aspekten.


Sen, när man får veta i eftertexterna att den verklige Jason Moss tog livet av sig senare, undrar man hur pass mycket Jason blev påverkad av den här händelsen, egentligen...


Sevärd film, kort och gott, alltså!





   

Av roboguy - 17 januari 2012 17:15

Wohoo, TV4 science fiction har inte intresserat mig nämnvärt tidigare, förutom att jag ibland har tittat på den minst sagt skruvade serien Lexx men nu finns en anledning till att spana in kanalen lite mer frekvent i alla fall- tv-serien Hulken visas nämligen nu! Serien med Bill Bixby och Lou Ferrigno som Hulken är ju sådär härligt 1977-82-retro och i avsnittet som jag såg igår, då Hulk slogs mot en björn bland annat, så går det ju inte att låta bli att fnissa lite över effekterna och de härliga, knasiga ljuden som spelas då Hulk gör något "otroligt";P Men bättre det än senare tids versioner av Hulk, då han är datoranimerad och alldeles åt fanders för överdriven... 




http://www.tv4play.se/noje/nojesklipp?title=tv4_science_fiction_hulken&videoid=2132017







 



Av roboguy - 17 januari 2012 15:30

Jag tror jag ska ta en titt på premiären av SVT:s Mot alla odds ikväll, för jag tycker den ser riktigt lovande ut. Jag har sett alla intervjuer av deltagarna, och allesammans verkar vara så sympatiska och härliga människor, "trots" att de alla har olika former av handikapp. Däremot vet jag inte om serien kommer att vara tillräckligt intressant så att jag ser varje avsnitt varenda tisdag, men det återstår att se. Verkar bli en av vårens varmare och intressantaste serier hittills åtminstone...





http://svt.se/2.162178/mot_alla_odds








 

Av roboguy - 17 januari 2012 14:07

Piteå-tidningen tipsade om den här sidan igårdagens tidning, och skyltat. se tycker jag är en skitbra sida! Vad är det med skyltar och felskrivningar på dem som är så roande? I programmet Landet runt finns detta med också, då tittare skickar in bilder på skyltar där det har blivit lite fel. 



http://skyltat.se/








Bilden är från skyltat.se   



Av roboguy - 17 januari 2012 02:00

Jag blev besviken på denh här filmen, jag hade trott att den skulle vara på ett helt annat sätt än vad den var, och den visade sig vara en film som man tydligen ska "tolka" ( eller, om man så vill, övertolka) och jag är inte en sådan som tycker om sådant. Andra kanske ser annorlunda på saken och tycker om att tänka själv så mycket det är möjligt men nog är jag ganska säker på att de allra flesta åtminstone vill ha ett tydligt svar innan eftertexterna börjar rulla. I den här filmen finns inget sådant slut, jag sitter bara och undrar vad fan det är som händer egentligen och begriper ingenting. Så vill jag inte känna efter att jag har sett en film. Så, för den som tycker om sådant är nog Kill list rena rama våta drömmen. Men jag orkar inte med att se om den här filmen tre, fyra, tio gånger och sitta och leta efter ledtrådar som man missade vid den första titten. Och sen kanske man ändå inte hittar svaren...








LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.







En positiv överraskning bjöd filmen på i alla fall, och det var svenskan MyAnna Buring som jag också tydligen har sett i några filmer tidigare ( bland annat så har hon varit med i Instängd tydligen) men här övertygar hon inte direkt som hustru till huvudpersonen Jay. Och hon snackar svenska i två scener, det var lite häftigt i alla fall ( men jag vet inte om det var medvetet att hon skulle snacka svenska så dåligt)... 

Nja, jag vet inte. Förmodligen kan man tolka huvudpersonen Jay på olika sätt, bland annat att han är nära att tappa förståndet och därmed överanvänder sig av våld. Inte mig emot, men det blir kanske lite övertydligt då han mosar sönder en skalle med en hammare efter det att han har gått loss på mannens knäskålar och fingrar.


Inledningen av filmen är närapå diskbänkrealism, jag trodde nästan att Kill list var något jäkla relationsdrama för Jay bråkar med sin svenska fru i närapå en halvtimme innan det börjar hända något. Tråkigt, men sedan blir filmen betydligt intressantare och övergår lite mer åt skräckhållet. 





Men jag begriper ingenting av slutet, och då känns det som att man har kastat bort en och en halvtimme åt... ingenting. Jag tycker inte att regissören knyter ihop säcken på något bra sätt, utan man lämnas med ett stort jäkla frågetecken bara. Jag hade gärna velat veta vilka den där "religiösa sekten" är, varför de uppenbarligen tycker att det är helt rätt att en del av medlemmarna är nakna och hänger sig själva? Varför kommer de in helt plötsligt i filmen, och vilket budskap är det meningen att de ska komma med? Nej fullständigt obegripligt är det. Kanske man får svar på frågorna om man ser om filmen, och jag funderar nästan på att se den en gång till, bara för att se om man har missat något...




    

Av roboguy - 17 januari 2012 00:27

Grattis alla som vann under Idrottsgalan och hoppas att även 2012 erbjuder många minnesvärda ögonblick som man vid nästa års gala får möjlighet att sitta och minnas tillbaka över. Annars var det väl en gala med både bra och mindre bra bitar, bäst var nog kanske Markoolio med en remixad version av In med bollen i mål- i alla fall ett humorinslag som funkade. Sämre var det med Guillou-imitatören, som aldrig fick till det riktigt med sina skämt om kommande böcker. 

http://svtplay.se/v/2675524/markoolio_-_in_med_bollen



Annars tycker jag Patrik Sjöberg var mest underhållande, utan att kanske ha för avsikt att vara det i sitt tacktal? Han sågade i alla fall galan lite, och det gjorde han helt rätt i- fler borde våga säga sina åsikter! Bästa talet under hela kvällen blev det i alla fall...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article14221956.ab



Men skönt med en gala som inte slaktas av massvis med reklam, åtminstone. 





 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards