Alla inlägg den 1 februari 2012

Av roboguy - 1 februari 2012 23:45

Med ett häftigt namn som The hunter och med skådespelare som Willem Dafoe och Sam Neill trodde jag att det var som upplagt för en härlig thriller- men det visade sig att den här filmen inte var riktigt vad jag hade förväntat mig. Den är inte direkt dålig, men den är samtidigt väldigt långsam periodvis då det inte händer speciellt mycket men ytterst handlar det också om- varför man ska bry sig om hur det går, egentligen! 








LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.







Ja, jag har svårt att riktigt engagera mig i den här filmen och det beror en hel del på att regissören borde ha kunnat förklara bättre varför man som tittare ska "bry" som om Dafoe ska lyckas hitta den tasmanska tigern överhuvudtaget. Det kan också bero på att fokus först och främst inte heller handlar om jakten på den utdöda tigern, utan mer om familjen som han bor hos medan han utför uppdraget. Som vanligt tycker jag att de två ungarna är mest av allt irriterande, framför allt flickan som är sådär härligt ( eller inte) äppelkäck och som pratar i ett medan sonen är mer tystlåten. Det klargörs aldrig vad som är "fel" med pojken men jag tolkar det som att han vet något om antingen deras försvunne fader eller om den tasmanska tigern. Antingen eller, men här tycker jag man hade kunnat förklara lite bättre vad det är med ungen... 


Sam Neill gör ingen av hans bättre prestationer här. Återigen, vilket verkar vara ett tema för filmen, klargörs det aldrig riktigt vad Neills karaktär är för en filur. Jag tolkar, återigen, att han är intresserad av kvinnan, Frances O´Connor, och blir lite irriterad över Dafoes uppdykande i hans planer men sedan varför Neill dessutom är med killarna som inte tycker om trädkramarna förklaras aldrig. 

Dessutom trodde jag att Willem Dafoe skulle vara mer crazy och att han skulle vara något "annat" än en forskare bara...


Annars, för att nämna något bra också för omväxlings skull, så har filmen med många fina naturbilder medan Dafoes Martin David forcerar vildmarken i sin jakt efter tigern och lite spänning skapas trots allt i det faktum att man redan i filmens inledning säger att det kan finnas andra därute som också är och letar efter djuret. 


Men som helhet kunde The Hunter ha gjorts tätare och en aning mer angelägen...










 

Av roboguy - 1 februari 2012 22:44

Har jag missat något? Till vilken film är det här uppföljaren? Haha jag har googlat på journey, Journey-the adventure m.m men hittar ingenting alls... Så jag får erkänna mig besegrad och helt enkelt fråga- vilken jäkla film är den här uppföljare till egentligen?!







 

Av roboguy - 1 februari 2012 22:43

Ja, den här filmen tillhör verkligen inte sådana filmer som jag i vanliga fall ser på men jag tycker jag borde fylla på mitt Woody Allen-CV lite men antagligen börjar jag i fel ända eller så är Woody Allen helt enkelt inte "min" typ av regissör. Jag har nog inget stort intresse av hans äldre, mer älskade filmer eftersom de inte är den slags komik/drama som jag uppskattar, men jag tyckte ändå att jag kunde se lite av hans nyare alster för att försöka få en liten bild av den här regissören. Men... Ja, det funkar inte riktigt mellan oss. Varken den här eller den förra som jag såg, Cassandras dream, är direkt bra filmer. För pratiga, för händelselösa, för ointressanta, för tråkiga helt enkelt. Jag engageras inte, tycker inte det är mer än gäsp-framkallningar. Så nej, Midnatt i Paris var inte direkt bra och var ingenting för mig.







LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.






Men det fanns några ljusglimtar i alla fall:

* Owen Wilson, ja han gör ingenting märkvärdigt egentligen utan spelar typiskt Wilson-ig och man har sett det flera gånger tidigare- lätt förvirrad, godhjärtad och med ett ständigt brett leende till övers för var och en. Men här tycker jag att just den stilen passar utmärkt, av någon besynnerlig anledning. 

* Ernest Hemingway, utmärkt gestaltad av Corey Stoll, gör verkligen en sinnebild av författaren som är en riktig charmör samtidigt som han dricker ett eller två glas för mycket. Naturligtvis ska han ge Wilsons karaktär Gli ett och annat råd, men så mycket hängde jag med i filmen att jag förstod att det var en slags inre resa för huvudpersonen. Men Hemingway brought back to life var en fröjd att beskåda i alla fall, speciellt med tanke på att jag förr i tiden var ganska fascinerad av den här mannen. Jag minns inte riktigt varför längre, dock...

* Dali, men han fick vara med alldeles för lite. Jag förstod däremot inte riktigt varför han pratar om noshörningar i var och varannan mening? Hmm kanske vet jag alldeles för lite om den här konstnären... 


Men förutom de här... Ja, vad vill filmen egentligen? Inledningen fungerar ju mer eller mindre som reklamfilm för Frankrike och Paris, det är verkligen löjligt vackra bilder Woody Allen bjuder på och till och med jag får nästan lust att ringa SAS direkt och boka första, bästa biljett till den franska huvudstaden. Men ja, jag har svårt att se vad Midnatt i Paris egentligen vill säga och berätta och slutet förvillar mig en aning. Ja, jag begriper ju att Wilson inte passar med hustrun, det börjar man misstänka ganska tidigt men jag tycker alltsammans avrundas lite för snabbt och att man inte riktigt får något tillfredsställande slut på alltsammans. 


Nej, jag tror jag helt enkelt ger upp det här med Allen och hans filmer. De är inte riktigt det jag uppskattar och jag tror inte jag kommer att tycka om hans andra filmer heller direkt. Eller så får jag avvakta några år och ge honom ett nytt försök när jag själv har blivit lite äldre, och förhoppningsvis lite klokare... 




 

Av roboguy - 1 februari 2012 20:15

Apropå saker att se fram emot under 2012 ( the big thing blir ju naturligtvis jordens undergång...) men medan vi inväntar det så kan vi den 5:e juni ta oss en titt på när planeten Venus passerar mellan solen och jorden och därmed syns som en liten svart prick över "solens yta". Ganska spektakulärt minsann, och man får hoppas att det inte är molnigt ty nästa gång det här inträffar är 2117... Så fixa kikare och be vädergudarna om lite tur så blir det här kanon;=




 

Av roboguy - 1 februari 2012 19:08

Det är inte mycket man får se, mer bara en ultrasnabb glimt, men The avangers ser man verkligen fram emot och hoppas den pallar för trycket och att det verkligen fungerar med så många superhjältar i en och samma film. Vilka fler filmer ser man fram emot att få se något från under Super Bowl-finalen? Hmm ja det vore väldigt trevligt att få se något ur The dark knight rise, men det tror jag också att vi kommer att få. Och sen, ja varför inte, kanske man får ett första smakprov från kommande Bondfilmen?;P Men det är väl kanske lite mer osannolikt...




http://www.youtube.com/watch?v=fZsu3sbWnAU
















   

Av roboguy - 1 februari 2012 14:26

Ja, man griper efter varje halmstrå som kastas ut från den kommande Bond-filmen Skyfall och likt hungriga vargar kastar man sig över det senaste. Nu har man släppt ännu en liten teaser-bild, och den triggar verkligen igång min tankeverksamhet ( om jag nu egentligen besitter någon sådan) och krasst konstaterar jag att frågan jag vill ha svar på är- varför har Bond så mycket skägg? Är han jagad? Är han på flykt undan någonting? Vad har förorsakat den betydande skäggväxten på Daniel Craig, en skäggväxt som han inte har haft i de tidigare filmerna... Frågorna är många, svaren desto färre. 





 

Av roboguy - 1 februari 2012 12:07

Hah, Comhem inleder reklamåret 2012 starkt. Det är nästan synd att man inte har möjlighet att ha Comhem, men å andra sidan har man hört mindre smickrande omdömen som "Combort" och att de inte är bra osv. Men bra reklamfilm tycker jag de lyckas bra med nästan varje gång...




http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HReWKwaHhso










 

Av roboguy - 1 februari 2012 00:48

Ohja det ser ut som att Jason Statham är tillbaka där han hör hemma efter ett blekt 2011 och i den här filmen verkar han få vara en riktig tuffing som får visa upp sina akrobatiska förmågor! Enda riskmomentet är att den unga flickan är "störande", men får bara Statham vara som han brukar vara så kan Safe bli riktigt underhållande pangpang-kickass-action.



http://www.youtube.com/watch?v=i-D26g3CEuc









 

Skapa flashcards