Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

Midnight in Paris

Av roboguy - 1 februari 2012 22:43

Ja, den här filmen tillhör verkligen inte sådana filmer som jag i vanliga fall ser på men jag tycker jag borde fylla på mitt Woody Allen-CV lite men antagligen börjar jag i fel ända eller så är Woody Allen helt enkelt inte "min" typ av regissör. Jag har nog inget stort intresse av hans äldre, mer älskade filmer eftersom de inte är den slags komik/drama som jag uppskattar, men jag tyckte ändå att jag kunde se lite av hans nyare alster för att försöka få en liten bild av den här regissören. Men... Ja, det funkar inte riktigt mellan oss. Varken den här eller den förra som jag såg, Cassandras dream, är direkt bra filmer. För pratiga, för händelselösa, för ointressanta, för tråkiga helt enkelt. Jag engageras inte, tycker inte det är mer än gäsp-framkallningar. Så nej, Midnatt i Paris var inte direkt bra och var ingenting för mig.







LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.






Men det fanns några ljusglimtar i alla fall:

* Owen Wilson, ja han gör ingenting märkvärdigt egentligen utan spelar typiskt Wilson-ig och man har sett det flera gånger tidigare- lätt förvirrad, godhjärtad och med ett ständigt brett leende till övers för var och en. Men här tycker jag att just den stilen passar utmärkt, av någon besynnerlig anledning. 

* Ernest Hemingway, utmärkt gestaltad av Corey Stoll, gör verkligen en sinnebild av författaren som är en riktig charmör samtidigt som han dricker ett eller två glas för mycket. Naturligtvis ska han ge Wilsons karaktär Gli ett och annat råd, men så mycket hängde jag med i filmen att jag förstod att det var en slags inre resa för huvudpersonen. Men Hemingway brought back to life var en fröjd att beskåda i alla fall, speciellt med tanke på att jag förr i tiden var ganska fascinerad av den här mannen. Jag minns inte riktigt varför längre, dock...

* Dali, men han fick vara med alldeles för lite. Jag förstod däremot inte riktigt varför han pratar om noshörningar i var och varannan mening? Hmm kanske vet jag alldeles för lite om den här konstnären... 


Men förutom de här... Ja, vad vill filmen egentligen? Inledningen fungerar ju mer eller mindre som reklamfilm för Frankrike och Paris, det är verkligen löjligt vackra bilder Woody Allen bjuder på och till och med jag får nästan lust att ringa SAS direkt och boka första, bästa biljett till den franska huvudstaden. Men ja, jag har svårt att se vad Midnatt i Paris egentligen vill säga och berätta och slutet förvillar mig en aning. Ja, jag begriper ju att Wilson inte passar med hustrun, det börjar man misstänka ganska tidigt men jag tycker alltsammans avrundas lite för snabbt och att man inte riktigt får något tillfredsställande slut på alltsammans. 


Nej, jag tror jag helt enkelt ger upp det här med Allen och hans filmer. De är inte riktigt det jag uppskattar och jag tror inte jag kommer att tycka om hans andra filmer heller direkt. Eller så får jag avvakta några år och ge honom ett nytt försök när jag själv har blivit lite äldre, och förhoppningsvis lite klokare... 




 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards