Alla inlägg den 8 februari 2012

Av roboguy - 8 februari 2012 23:06

Kan först konstatera att jag inte alls är biten av Millennium-hysterin som dragit fram över framför allt Sverige sedan den första boken, Män som hatar kvinnor, släpptes och därtill har jag dessutom lagt till det att boken/filmen-erna bygger upp en värld där i princip alla män är svin och kvinnohatare. Salander är ju ingenting annat än en feministisk ikon numera, och det understryktes av att någon recensent beklagade sig över att Salander är lamare i Finschers film och dessutom ber om lov om att få döda någon. Men förutom allt det så känns remaken av den svenska filmen som ett enormt slöseri med resurser och tid. Jag har sett ganska många av David Finschers filmer, och kan lugnt konstatera att The girl with dragon tattoo är hans sämsta. Vad tillför den egentligen? Det korta svaret är ingenting- allt är nästan som i den svenska filmen, och Finscher har inte lagt ned mycket av han själv i det här. 






LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.




I den lååånga efterspelsdebatten om huruvida vem som spelar Lisbeth Salander bäst, den svenska skådisen eller den amerikanska, så konstaterar jag att det är dött lopp mellan dem. Jag tycker inte någon av dem glänste direkt, även om jag gillar att Roony Mara är lite mer badass och inte riktigt lika utspökad som vår inhemska Salander var. 

Vad gäller Blomkvist kan jag bara säga att Daniel Craig vinner överlägset, han har betydligt mer pondus än vad Nyqvist hade och han är betydligt mer trovärdig. 

Men han som spelar Lisbeths förmyndare i The girl with the dragon tattoo, Bjurman, var lite väl blek tycker jag. I den svenska versionen var han ett riktigt sliskigt svin, det liksom lyste i ögonen på honom och man såg direkt hur mycket han njöt över att ha Salander i kontroll. Bjurman i amerikanska versionen verkade däremot väldigt lam på något sätt... 


Men stora delar av filmen sitter jag och blir irriterad över den gräsliga dialekt alla inblandade har, som låter som en blandning av östtyska-ryska-engelska. Herregud vad fult det låter stundtals. Och jag förstår inte heller poängen med att spela in stora delar av filmen i Sverige, och medan alla karaktärer snackar engelska så står det svenska överallt annars. Det blir liksom bara underligt, och jag tycker det förstör en hel del av illusionen också. Varför inte helt enkelt spela in det någonstans i USA, eller någon annan plats i världen istället? "Vår" version är redan inspelad och har spelats in här, varför ska Finscher vara här och spela in sin version också... Nej det luktar skumt här.


Dock så tror jag att jag hade tyckt lite bättre om filmen om jag hade låtit bli att se den svenska versionen, för det var tråkigt att bara sitta och se ungefär samma film igen fast med andra skådisar och så vet man ju upplösningen på alltsammans så spänningsmomentet uteblir. Slutet var väl det enda som var annorlunda, för jag minns inte att Salander i den svenska versionen ser Blomkvist tillsammans med hans älskarinna och då ser ut att bli svartsjuk, förmodligen en tråd som man spinner vidare på om det blir filmatiseringar av de två andra böckerna också i USA.     ( en liten undran off the record- men varför har Craig glasögonen på det sätt han har i vissa scener? Då brillorna hänger från ena örat och ned mot halsen? Jag begriper inte fördelen med det och har försökt ha mina glasögon på det sättet men det är inte bra alls för risken är överhängande att de ska lossna och fara ned i golvet...).


Nja, sammanfattningsvis hade jag hoppats på lite mer från David Finscher. Det känns som att han hade kunnat göra betydligt mer utav det här och framför allt hade han väl kunnat göra lite mer "egna" saker istället för att följa den svenska upplagan så slaviskt... 








 

Av roboguy - 8 februari 2012 19:17

Bah, lite småseg trailer men man kan ändå konstatera att man skulle ha fortsatt med Matt Damon istället. Man påstår ju också att den här filmen ska kunna stå på egna ben och inte anspela på de tidigare filmerna, men då undrar man ju helt frankt varför de har med Bourne i titeln? Är inte det för att man vill locka till sig Jason Bourne-fansen? Skulle tro starkt att det är på det sättet det förhåller sig. Men vad vet jag, den här filmen är kanske sevärd trots allt så man kommer att ge den en chans åtminstone... Men seg trailer var det, som sagt...



http://www.youtube.com/watch?v=LJTGB4qk23U







 

Av roboguy - 8 februari 2012 01:14

Jag råkade mer eller mindre snubbla över det här testet, som inte direkt ska ses på så allvarligt direkt men det var ändå ganska roligt. Alla som gör testet får reda på sen vilket djur jag blev, så prova nu;P




http://animalinyou.com/test.php









 

Skapa flashcards