Alla inlägg den 14 februari 2012

Av roboguy - 14 februari 2012 18:49

Det är lite överraskande att se att katastroffilmernas store man, Roland Emmerich, faktiskt lyckas ganska bra med en film som är långt ifrån gigantiska explosioner och världar som faller samman. Men jag vet inte riktigt vad det är, men jag faller aldrig för Anonymous. Den känns aldrig angelägen, den känns faktiskt stundtals sömnpilleraktig trots att det händer saker i stort sett hela tiden men jag vet inte riktigt anledningen till varför jag ska bry mig om det är shakespeare som har skrivit bland annat Romeo och Julia eller inte ( och den där diskussionen tänker jag inte alls ge mig in i heller för den intresserar mig om möjligt ännu mindre). En lång film som känns lång då den inte engagerar...







LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.






 






Det som gör att mitt intresse försvinner snabbt för filmen är allt hoppande hit och dit. Redan i inledningen så hinner man dels få vara med i dagens London när en föreläsning ska ta sin början ( och filmen gestaltar sedan denna redovisning), sen snabbt till gamla England och en man som blir jagad, sen klipp till drottningen Elisabeth ( både som ung och gammal) osv osv. Suuccck... Varför ska man bry sig om de här sidohandlingarna när själva huvudhandlingen om Shakespeare inte engagerar? Nej det blir för många karaktärer och namedrops hela tiden, och jag hinner glömma bort i stort sett alla eftersom jag har så dåligt minne för namn och ansikten så till slut sitter jag bara där som ett stort frågetecken...Och så ett stundande krig mitt i alltsammans också, nej det blir alldeles för spretigt och jag tror att Anonymous hade vunnit mycket på att istället koncentrera sig mer på Shakespeare och personerna som antingen sägs vara den verklige författaren. Det är den biten som jag ville se, inte allt annat som också ska hinnas med.


Shakespeare själv gestaltas förstås som en mindre vetande, lätt alkoholiserad man som idag skulle kallas för medelklass. Det tycker jag är att ta i lite för mycket, för alldeles oavsett om det är Shakespeare som har skrivit de berömda verken eller inte, så tycker jag man kunde ha porträtterat honom med lite mer klass och finess, även om han kom från enkla förhållanden men att han ska vara en byfåne mer eller mindre köper jag inte riktigt. 


 


Så mycket mer att säga om den här filmen har jag inte, för jag har förmodligen glömt bort mer än 70 procent av filmen vid det här laget... Men hyggligt underhållande var den väl i alla fall, fast jag borde ha suttit med anteckningsblock och penna och skrivit ned alla namn och händelser så kanske man hade kunnat få en vettig bild av hela filmen;P








 

Av roboguy - 14 februari 2012 15:17

Min lilla Alla hjärtans dag-present till en person som jag vet tycker om sådana här filmer som handlar om hundar! Hoppas du inte har sett den här trailern redan, och om/när du ser filmen-glöm inte ha med pappersnäsdukar;)





http://www.youtube.com/watch?v=RBafE9QLo_w










 

Skapa flashcards