Alla inlägg under mars 2012

Av roboguy - 14 mars 2012 23:45

Glädjande nog finns det faktiskt någon som pumpar in lite nytt blod i den annars lite väl utslitna genren datoranimerade filmer som flödar över oss värre än vårfloden, men förnyelse eller nytänkande står knappast jättarna Pixar eller Dreamworks för, nej det verkar danskarna göra nu i och med den här filmen. Jag hade inga större förhoppningar på Roland Barbaren innan jag såg den, och jag är ärligt talat ganska trött på datoranimerade filmer, men den här piggade faktiskt upp mig. Ja, det var länge sedan man hade såhär roligt senast när man såg en sådan här film och det är så otroligt uppfriskande att den här inte är gjord i Pixar/Dreamworks studior för då hade man vetat på ett ungefär vad man skulle ha fått redan från första stund. I Roland svärs det, en av karaktärerna säger att han vill ha fitta och det slösas inte med pikar mot barbar-män i tanga! Underbart.





LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.






Grundstoryn känns väl mer eller mindre inte speciellt ny. I likhet med Draktränaren så har vi här Ronal som inte har någon lust att vara barbar, nej han ser det som ganska meningslöst att ägna sig åt att slåss och supa skallen av sig. Han är kort och gott ingen "riktig" barbar, men så får han chansen att bevisa att han har kulor ( eller balls ) när hela barbarbyn blir tillfångatagna. Hört detta tidigare, eller hur? Ohja. Men på resan till att Ronal ska inse vem han är så får man vara med om ett helvilt och jävligt roligt äventyr som kulminerar då Ronal stryker på sig lite osynlighetsmedel men glömmer bort pungen... Så i ungefär fem minuter ser vi ingenting mer av Ronal än hans pung medan han utför ett uppdrag! Denna sekvens måste ju bara bli en kommande klassiker.





   

 






Men det riktigt stora pluset får den här filmen för att den inte vänder sig till barn. Den vänder sig definitivt till lite äldre åtminstone, de som är lite vuxnare och det är så befriande och härligt att se. Allt gull-i-gull-trams är som bortblåst, och här är det betydligt mer burdusa skämt av det slaget att när en kvinna dricker av ett blod som gett de andra muskelstyrka så får hon jätte (starka?) bröst istället. Och bilden av amazonerna, som på vissa håll framställs som feministiska förebilder numera, är helt annorlunda här och de blir väldigt glada när Ronal och hans vän kommer dit, och av vilken anledning kanske ni kan gissa er till;P


Nej, i mångt och mycket så är den här nog en av de bästa och roligaste filmer jag har sett på ett bra tag! Se denna, jag tror inte att många ångrar sig efteråt...






 

 

Av roboguy - 14 mars 2012 22:23

Ja herregud man trodde ju inte att det behövdes en Einstein för att räkna ut varför det har gått knakigt för filmer som Sean Banan och Nobels testamente... Om man gör skitfilm så är dagens publik tillräckligt smarta för att strunta i dem och därmed går man inte och slösar upp sina surt förärvade pengar på skräpfilmer. Bananen kan tramsa hur mycket han vill i Afrika, men den går man inte och ser på vita duken ens om man fick betalt för att titta på den. Och Nobels testamente... Kan det vara så att efter att det har gjorts flera jävla svenska deckare än vad det finns befolkning i det här landet så kanske svenskarna har tröttnat på snabbproducerad dynga som passar bäst en tråkig söndagskväll medan man ligger i soffan och försöker bota sig efter lördagskvällens bravader? Jag hoppas att det ligger till på det viset i alla fall.

Nej, ni behöver inte ha någon kris eller krismöte, gör bra film helt enkelt så kommer det biobesökare. 




 

Av roboguy - 7 mars 2012 22:17

Gillar reklamfilmerna som rullar lite här och var och som görs på olika sätt, och tydligen blir Fox bland annat imponerad av Starbar- no nuts, no glory, konstigt nog;P Det handlar definitivt inte alls om reklam det här, ohneej... Men vad skulle man göra för att imponera på Megan Fox? Tja, jag vet inte jag, det mesta är barnförbjudet... Men jag skulle hellre försöka imponera på Jessica Alba, faktiskt. Men jag antar att man kan impress på Fox genom att erbjuda ett alternativ, typ Japp istället för Starbar;D



http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=AE4xtkVKrYg







http://www.nonutsnoglory.se/





   

Av roboguy - 6 mars 2012 14:15

Slurp... Hur gottagottanamnam ser inte den här filmen ut att kunna vara? Poe, mord,  John Cusack, Alice Eve, dimma, gotiskt, mord baserat på Edgar Allan Poes berättelser... No need to say more, denna måste bara ses!




http://www.youtube.com/watch?v=yT4ojeTIf1g




http://www.youtube.com/watch?v=up2aS2xN5kU






   


Av roboguy - 6 mars 2012 13:03

Kanske borde jag ha blivit varnad med tanke på att regissören till Babycall, Pål Sletaune, även har gjort Naboer, och den här nya filmen påminner i mångt och mycket om den filmen. Så om man fullkomligt älskar Naboer vet man vad man har att vänta sig i Babycall. Jag älskade inte Naboer, och överlag så tycker jag inte alls om sådana här "konstiga" filmer. Jag tycker att med sådana här filmer så borde det medfölja någon slags instruktioner i slutet, och de som inte vill ha saker och ting förklarat för sig får helt enkelt hoppa över de här instruktionerna och fundera själv medan vi andra får frågetecknen utredda så man kan säga sedan att jaha, det var därför hon gjorde så och så i filmen... 






LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.







Tokhhyllade ( av vilken anledning egentligen) Noomi Rapace har inte lyckats förföra mig, varken i Millennium-skiten eller här. Men jag föredrar henne som hårding framför den roll hon har här, där det mest av allt verkar som att hon knappt vågar andas. Skådespelerimässigt firar hon inga triumfer här och jag sitter mest och blir irriterad över hur mesig, tråkig och sömngångaraktig hon spelar rollen. 



 



Babycall var lika spännande och nervpåfrestande att titta på som det är att titta på medan ett ägg kokas, och jag skulle nog faktiskt föredra att titta på ägget för när det är färdigt vet jag åtminstone vad jag ska göra med det efteråt. Med filmen vet jag inte vad man ska tänka eller tycka eller tro, och jag orkar inte heller engagera mig då jag efter filmens slut inte bryr mig om huvudpersonerna eller varför de gjorde si eller varför de gjorde så. Jag hade god lust att sluta se på eländet, men eftersom jag trots allt har sett betydligt sämre saker från början till slut så härdade jag ut. Till vilken nytta, frågar jag mig efteråt... Det gav lika mycket att se filmen till slutet som det hade gett att stänga av efter en halvtimme, ty man fick ändå inget vettigt svar om vad det här handlade om. Så man hade lika gärna kunnat sluta titta och man hade inte varit det minsta klokare efteråt.


Jag hade hoppats på att det skulle vara mer skräck i den här filmen, och trailern som jag såg för ett bra tag sedan antydde ju att det skulle vara  mer åt skräckhållet, men icke. Babycall är hundra procent psykologisk drama. Jag begriper inte varför man på imdb.com envisas med att ha med horror/thriller... Är det enbart för att försöka "lura" till sig lite extra tittare som annars inte hade gett den här filmen en chans? Konspirations-djävulen inom mig börjar bli misstänksam;P 


Men nu ärdet allvar, fröken Rapace. Om du inte övertygar mig i Prometheus så kommer jag dels att ställa mig frågan hur tusan du har blivit så stor inom filmvärlden med tanke på det du har medverkat i, och dels kommer jag aldrig att se någon mer film där ditt namn finns med. 








 

Av roboguy - 5 mars 2012 14:14

Åhoy ja, nu artade det sig och Wallander: Vittnet är på många plan bättre än vad de tidigare filmerna har varit. Här slösas tiden inte bort på att avhandla tråkiga praktikanter som klantar sig på olika sätt och vars kärlekssnurra stal tid från det väsentliga. Mycket är alltså bättre i Vittnet, vilket är typiskt då det också var den sista filmen i den här omgången av Wallander-filmer. Men av någon anledning verkar de inblandade ha varit tämligen säkra på att det skulle bli en omgång till, varvid man inte slösar bort tid på att göra några avslutningar direkt. En del frågetecken som har funnits med i alla filmer rätas inte ut, och då tänker jag framför allt på Kurts "känslor" för åklagaren som spelas av Lena Endre. Lika klart som att julafton infaller den 24 december varje år så står det lika klart att Kurt tycker om åklagaren, men däremot vet vi inte lika klart om känslorna är besvarade. Även om det verkade som så, i en scen i den här filmen...




Annars behandlar Vittnet en del frågor som är intressanta och viktiga:

- Billig arbetskraft från utlandet, men hur har arbetarna det med villkor och arbetstider osv? Tror det finns en hel del olägenheter inom flera olika verksamheter som sysslar med sådant här.

- Hot och trakasserier mot poliser och åklagare, men även mot vittnen som sedan inte vågar komma till domstolen. Ett problem som har funnits länge, och som är känt. Det ska ju inte behöva vara på det här sättet, polis, åklagare och politiker ska kunna utföra sina jobb men tvingas utstå dödshot och annat otyg. Det är bra att man har belyst den här problematiken i den här filmen, och att det förekommer då och då i andra polisfilmer.


Problemet är dessvärre att man försöker efterlikna snutfilmer från USA, men som vanligt saknas resurserna i Sverige för att kunna göra det lyckosamt. Explosionerna i filmen är löjligt dåligt filmade ( bland annat sprängningen av Wallanders bil, herregud så löjlig scen...). Sedan att man bryr sig mer om Jussi, Wallanders hund, än hur det ska gå för de övriga inblandade ja, det är inte riktigt bra, va?


Men regissören Kathrine Windfeld har ändå lyckats göra Wallander: Vittnet till något helt klart sevärt och hon vet vad hon sysslar med uppenbarligen. Jag hoppas däremot, när jag väl ser den, att Hamilton- i nationens intresse är betydligt bättre än standardfilmerna i Wallanderserien är. Och nu hoppas jag verkligen att man lägger ned lite tid och lite mer resurser i de filmer som är påväg, och att man avrundar serien på ett snyggt sätt. För ännu fler filmer om poliserna i Ystad kan väl ändå inte vara påväg? Någon gång måste väl intresset avstanna...




   

Av roboguy - 2 mars 2012 07:22

Snart står man på Arbetsförmedlingen och ska söka sommarjobb. Jag hoppas att det finns några intressanta sommarjobb att söka, och jag hoppas att allt kommer att gå finemang! 





 

Av roboguy - 2 mars 2012 07:01

Nu får vi allt ta och bryta ut i ett norrländskt jättevråååål i och med att Luleå hockey har fixat seriesegern efter matchen mot AIK igår! Det är kanske Luleås tur i år trots allt;D



http://svt.se/2.19721/1.2729191/falth_gav_lulea_seriesegern_mot_aik









 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards