Alla inlägg den 2 december 2012

Av roboguy - 2 december 2012 03:15

Jag vet ju sedan tidigare att det är vanskligt att skriva en recension av en film medan man fortfarande är hänförd av filmen och då hjärnan inte alls klarar av att se sprickorna i cementen, men jag tror ändå att jag uppfattade bristerna samtidigt som jag njöt av en riktigt härlig final av Nolans Batmanfilmserie. Jag var inte avundsjuk på Christopher Nolan som skulle skriva en fortsättning efter knockout-succéen med The Dark Knight, jag hade inte velat sitta där och fundera på en grand final som skulle göra ALLA nöjda och glada ( eller åtminstone göra 97 procent av fansen glada, för alla lyckas man aldrig göra nöjda förstås). Och jag tror inte att jag tar i för mycket med att säga att han faktiskt lyckades. Det här är en bra final. En riktigt jävla bra och maffig final till och med, precis som förväntat. Men... jag saknade dock det där förjäkliga lilla extra, det som verkligen hade gjort att man flög ur stolen med hakan flera meter hängandes nedanför sig medan man drar sig i sitt hår och undrar hur man gjordet det och det. Något sådant erbjuds man inte i The Dark Knight Rises, men som sagt- en bra avslutning. Och vem kan på rak arm säga att tre filmer i en filmserie är ungefär lika bra, står på egna ben och för en berättelse till a till ö? Nolan måste fan i mig vara något av ett geni som lyckades ro det här i hamn. 





LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.





Istället för att fortsätta hylla filmen, tar jag upp det som jag anser vara de större bristerna med filmen. Anne Hathaway har jag aldrig tyckt om, och jag tycker inte att hon är tillräckligt bra som Selina. Det känns bara som spelad "tuffhet" hela tiden för allvarligt talat- vem kan ta hennes väna, snälla, gulliga ansikte för något annat än just vänligt och gulligt? Skinn på näsan är ingenting den här kvinnan har, och således tycker jag det blir väldigt fjantigt när hon besegrar dubbelt så stora män jämfört med hennes väna, lilla uppenbarelse. Inte ett gram av övervikt på den där kroppen, och jag tror helt enkelt inte på att hon kan spöa skiten ur vem som helst. Dessutom, kattöronen hon tyvärr måste ha på dräkten är bara löjliga. Löjliga, ingenting annat. Aldrig nämns heller Catwoman, så symboliken till katt genom några jävla små kattöron är fullständigt onödiga. 

Jag både gillar och ogillar skurken Bane. Gillar-han är så brutal, mer brutal än vad jag någonsin har sett Bane vara fast å andra sidan- jag har bara sett Bane i praktfiaskot Batman and Robin, så det var inte så svårt att göra mig förtjust med en brutalare Bane än vad som var fallet i den vedervärdiga filmen. Ogillar- hans fjantiga röst. Och... sättet han blir besegrad på. Från att ha varit i det närmaste obesegrad och överlägsen så blir han sänkt med hjälp av ett vapen (!). Jösses, jag trodde snubben kunde förutse sådant, att han hade ögon i nacken men en hel jävla motorcykel lyckas "smyga på honom" utan att han märker det. Inte så troligt, med tanke på hur just jävla överlägsen karaktären var fram till dess. Men å andra sidan, filmen måste ju ta slut någon gång. Men jag ville allt ha ett bättre slut för den här skurken. Bane är ingen ny "klassiker" såsom Jokern blev efter både filmen, och så skådespelarens alldeles för tidiga död, men han var i alla fall lyckad just här. Dock kvarstår min önskan om att i kommande filmer om Batman så ska man ha någon skurk som inte har varit med i någon film tidigare. Jag tror ju inte Jokern gör comeback i första taget i en ny skådis skepnad, Bane lär inte heller få återkomma så nu återstår det bara att plocka fram någon annan av de skurkar som finns i Batmans värld. Hoppas jag... 

Öppningssekvensen ( som rapporterades att den skulle vara hur häftig som helst ungefär) var inte så häftig. Den var tyvärr lite tråkig, och jag tyckte det var rörligt att få ordning på alla karaktärer i början. Jag hade helt klart velat ha en annan inledning på den här filmen.



             



De som varit med alltsedan början gör allting helt rätt- Bale, Freeman, Cain och Oldman- där finns ingenting att klaga på och dessutom har de tack och lov gjort Batmans röst mindre mörk och löjlig som fallet var framför allt i den förra filmen. Det tackar jag verkligen för. Jag gillar verkligen scenen där Batman informerar om vad som egentligen kan vara en hjälte till Gordon, och att Gordon då drar sig till minnes hur han tröstar unge Wayne som nyss förlorat sina föräldrar. Jag har läst kritik mot filmen på grund av att Batman inte ska vara med så mycket i filmen, men det tycker jag inte stämmer alls. Framför allt Batman begins var just "Batmans" egna film, den handlade nästan bara om Batman. The Dark Knight handlar mer om vilken roll Batman ska ha samtidigt som den handlar om hur rättvisa kan se ut från olika synvinklar. The Dark Knight Rises har med ännu en underliggande struktur, nämligen hur rika människor lever hur bra som helst samtidigt som de inte räds för att utnyttja fattiga. Jag tycker om att man har fått med det här i en film som egentligen handlar om en seriefigur, hur våra pengar utnyttjas och hur de rika blir rikare samtidigt som den stora skaran människor får det sämre. De här tycker jag inte "förtjänade" att bli räddade mot slutet, men jag är i alla fall glad över att det här fanns med. 


Men på det stora hela taget, som säkert alla har förstått vid det här laget, så är jag ganska nöjd med den här finalen. Det ska bli jävligt intressant att se hur man går vidare med figuren Batman vid det här laget, men man har i alla fall lämnat en intressant öppning i slutet av The Dark Knight Rises. Frågan är bara om man spinner vidare på det, eller ser till så att Batman återfinns på sitt vanliga jobb igen, för jag betvivlar att Batman får vara ifred efter att Nolans tre Batmanfilmer har gått hur bra som helst. 





 

Av roboguy - 2 december 2012 03:06

Jag ogillade tidigare den "nya" Batmanlåten som har gjorts av Hans Zimmer, men efter tre filmer med den här låten så har den vuxit till sig en aning i mina öron, även om jag fortfarande har svårt för att acceptera den fullt ut. Jag tycker inte den är tillräckligt häftig, nämligen... Den låter mer som från vilken actionfilm som helst, och jag vill att den ska vara mer Batman bara.






Nostalgiker som jag nog ändå är, så tycker jag att det är betydligt mer Batman-känsla i den här låten från Tim Burtons Batman returns. Såhär ska det låta tycker jag, det här är den riktiga Batman-musiken!













































 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards