Alla inlägg den 10 december 2012

Av roboguy - 10 december 2012 15:41

Jag passade på och såg den här filmen när den visades idag på Viasat film, och det är tudelade känslor som jag har till Machine gun preacher... Jag gillar Gerard Butler, men dessvärre spelar han över en aning i den här rollen samtidigt som man inte kan undgå att bli lite charmad av hans offensiva agerande och att han ändå är ganska bra i huvudrollen. Som sagt, tvetydigt är förnamnet efter att jag sett den här, och Butler är både och- överspelande men samtidigt bra. Jag skulle inte kunna tänka mig någon annan i huvudrollen men ibland tror man nästan att Butler har siktet inställt på att få en Oscar för sin prestation men det vore han verkligen inte värd för den här rollen. En av många scener där det liksom blev för mycket är då han är i kyrkan som han har byggt själv (jojomensan) och predikar och tar i allt vad han kan, och alla besökare sitter och ser hänförda och trollbundna ut, trots att det Butler säger inte är direkt övertygande eller engagerande... 

Men jag tror att regissören Marc Foster ändå till stor del mest ville visa vad som händer och fortfarande händer i Uganda, och det är filmens starkare kort. Det är hemskt att se hur människor behandlas, hur barn tvingas döda sina föräldrar innan de blir barnsoldater och hur byar bränns ned. Det är sådant här som gör att jag tvekar till att se filmer som baseras på verkliga händelser, eftersom det påverkar mig så mycket mer än när jag ser fiktiva skräckfilmer/actionfilmer. När man ser sådant behöver man inte tänka att "det här har faktiskt hänt i verkligheten, de där människorna har blivit dödade på riktigt" osv. Och världen behöver nog få upp ögonen igen för vad som pågår i Afrika och Uganda. 




LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.




Till viss del håller jag med om att filmen känns en aning för snabb, trots en speltid på nästan två timmar. Butlers karaktär kommer ut ur fängelset i filmens inledning, och vi förstår snabbt att han är kriminell och sysslar med droger och rån. Men sedan, nästan som över en natt, går han till kyrkan med sin familj och blir helomvänd på några sekunder och får en glasklar moralisk kompass över vad som är rätt och riktigt och vad som inte är det. Här hade regissören kunnat stanna kvar en stund extra och förklarat lite mer ingående och detaljerat ( samtidigt som jag förstår att det här inte är filmens fokus), men lite mer hade jag nog velat se för att det skulle kännas helt igenom trovärdigt med den här helomvändningen.

Sedan- det religiösa. Det blir lite för mycket om Gud och att oavsett vad man tidigare har gjort i sitt liv så blir man förlåten av Gud. Det blir lite för mycket sådant, samtidigt som jag tycker det är fascinerande att en småkriminell kan "skåda ljuset" och slå om sitt liv helt och hållet. Och samtidigt- tvetydigheten håller i sig genom hela filmen- så blir det lite för mycket när hustrun hela tiden påpekar att "Gud har en plan för dig" osv. 


     



Samtidigt när man googlar på filmen får jag intrycket av att den ska vara en mer renodlad actionfilm, vilket jag också trodde att den var innan jag såg den, så den ger ett lite fel bild av sig själv. Den här är nog lite mer drama även om jag tycker att actionscenerna passar bra in och gör att i alla fall jag inte hinner bli uttråkad. Machine gun preacher är inget mästerverk, och knappast en film som jag kommer att ha bråttom att se om igen, men jag ångrar inte att jag tittade på den i alla fall.




 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards