Alla inlägg den 18 december 2012

Av roboguy - 18 december 2012 15:16

Jag mer eller mindre snubblade över en ny tv-kanal i söndags, TNT, som jag inte hade en aning om att vi hade i kanalutbudet men som jag kan konstatera nu är värd att kolla in då och då, speciellt de söndagar som varken TV3 eller TV4 har någon bra film att erbjuda. I söndags visades Goda råd, och när filmen började kunde jag svära på att den måste ha spelats in i början av 90-talet men senare kontrollerade jag på imdb och nej, den är inte äldre än att den spelades in i början av 2000-talet. Där ser man, men jag vidhåller ändå att filmen kändes gammeldags ändå på något sätt. Jag visste inte heller från början om jag tittade på en mer eller mindre erotisk film eller en komedi, ty det var då själva fan vad det gökades under filmens inledning. Skämtandet var inte heller direkt något vidare, det var inte så att jag gapskrattade någon gång.


LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.



Jag hade svårt för karaktärerna. Speciellt strebern som Charlie Sheen spelade, som man egentligen kunde säga var en mildrare variant av den som han spelade i klassikern Wall Street- men här plockade man fram den stora sockerkanonen och fullständigt kletade ned mig med sliskigheter och jag fick närapå en sockerchock- strebern förvandlas naturligtvis till en riktigt härlig man som finner sin egentliga, stora kärlek när han har blivit av med sin förmögenhet, han ser till sitt kvinnliga jag och lagom innan eftertexterna börjar rulla så har han hämnats på dem som jävlades med honom i inledningen. Att det skulle gå på det sättet kunde man lista ut redan under förtexterna...

Denise Richards var däremot en trevligare karaktär, för jag inbillar mig att den hon spelade i filmen är hon i verkliga livet, men så är det förmodligen inte alls. 

Jon Lovitz karaktär fann jag bara mer och mer tröttsam ju längre filmen pågick, och trots att han desperat kämpade med att vara rolig och inflika "kvicka" kommentarer så blev han aldrig rolig. 



   


För att vara en film från 2001 så visade den sig vara ändå lite aktuell fortfarande, i och med Denise Richards karaktär som enbart är tillsammans med Sheens karaktär medan han har stålar på banken och när de försvinner drar hon vidare med en rik krös till Brasilien för att mot slutet vara med ännu en man med gott om pengar. Det är konstigt att det fortfarande anses vara så okej för kvinnor att hålla på så, medan män kallas för både det ena och det andra om de är med en kvinna som har gott med pengar. Vi har verkligen kommit långt, jättelångt...


Goda råd var i alla fall en tillräckligt avslappnad film som inte krävde att man behöll fokus till hundra procent, och hjärnan kunde hålla sig på vilopaus vilket aldrig är helt fel när man ser på en söndagsfilm. Och TNT får man alltså hålla koll på fortsättningsvis. 





 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards