Alla inlägg den 20 januari 2013

Av roboguy - 20 januari 2013 04:45

Sen lördagsnatt/tidig söndagsmorgon och tankarna börjar gå på högvarv. Jag vill inte tänka det men samtidigt är det oemotståndligt, det är som ett gift som blandas i hjärnas trådar och som biter sig fast och vägrar lämna mig ifred. Å andra sidan vill jag intala mig själv att det är en försvarsmekanism av något slag, en av alla dem som man fick lära sig medan man läste grundkursen i psykologi för flera år sedan- förnekelse, eller den att man vill bara intala sig att det man själv tror är det enda som är rätt. Men oftast är det ju inte alls så, man har ibland fel i sina antaganden och ibland har man helt åt helvete fel. I och för sig tror jag inte att jag har så fel i just det här, men man kan ju aldrig så noga veta och man kan aldrig vara hundraprocentigt säker. Jag vill ju gärna intala mig själv att jag har rätt, men vid de tillfällen jag har försökt säga till mig själv att jag har helt och hållet rätt, har det visat sig i efterhand att jag har haft hundratvå procent fel. Jag vill inte fortsätta återupprepa misstag och felaktiga antaganden. En gång i livet vill jag faktiskt göra det som är rätt, säga det som är rätt och att allt ska vara precis som i valfri romantisk film och allt slutar precis som man vill att det ska sluta. Men verkligheten är ju inte riktigt på det viset. Facit över vilka val man gör får man alltid i efterhand, facit står verkligen inte skrivet i stjärnorna och förmodligen är det kanske bäst att det är på det viset. Men ibland önskar man ju att man hade övernaturliga förmågor och kunde utläsa framtiden och vilka resultat ens val kommer att leda till, men det är kanske ändå bättre när framtiden är ovis som ett oskrivet pappersark och man själv får göra vad man för stunden tror är det bästa att göra? Även en idiot som jag ska väl någon gång lyckas att inte trampa på minorna utan kryssa lugnt över ett minfält och tillsist lyckas med det jag vill lyckas med? Det kan inte vara så att det har fallit på min lott att ständigt misslyckas, med vad jag än företar mig? 



 

Av roboguy - 20 januari 2013 03:07

Jag passade på och såg den allra första Ice Age-filmen när den visades på TV4 under lördagskvällen ( jag begriper inte hur folk orkar se film på fyran fortfarande, med all reklam så förstörs filmerna på ett effektivt sätt) och det fanns saker som jag hade glömt bort helt och hållet och det stora utropstecknet var att den sabeltandade tigern Diego faktiskt var en riktig skurk i den första filmen, men efter det så verkar de dåliga egenskaperna ha runnit av honom direkt ty redan i andra filmen är han en hedersknyffel och på det spåret har det fortsatt i uppföljarna som kommit lika säkert som att det alltid är julafton i december. Här har man helt klart ett spår man kan bygga vidare på inför den femte filmen- Diegos "mörka" förflutna. Det är väl ändå dags för de sabeltandade tigrarnas hämnd mot sin forne allierade?

En annan sak som inte har återkommit i de andra filmerna är människorna som har en stor del av handlingen i den första filmen. Man kan ju nästan börja tro att människorna fanns i inledningen av istiden medan de sedan försvann helt och hållet, då ingen av djuren har varit hotad av förhistoriska människor efter den här filmen. Ytterligare ett spår man kan spinna vidare på i kommande film- djurens möten med en modernare människa! 


 


I övrigt måste jag ändå tillstå att första filmen inte alls var så bra som jag mindes den som. Eller så är det helt enkelt så att jag har hunnit bli äldre sedan jag såg Ice Age för första gången ( men det vill jag ju för fan inte erkänna att det är anledningen till att de här filmerna inte är riktigt lika roliga längre). Jag håller ändå film nummer två som snäppet bättre på nästan varje område, första filmen var bra men inte mer som inledning. Tyvärr blev det mer utav mjölka-konceptet-fullt-ut i film tre och fyra, men det var icke så förvånande dessvärre... 




 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards