Alla inlägg den 29 juli 2013

Av roboguy - 29 juli 2013 23:45

Meja har trots att hon knappt har hunnit vara med oss redan lyckats trollbinda oss allesammans och det kommer att bli väldigt spännande att se vad det kommer att bli av henne- förhoppningsvis en riktigt bra älghund! Kanske man får göra som Ceasar Millan och göra klart för Meja vem som är "paktledaren", men det är svårt, ack så svårt men det gäller att börja i tid... Får se hur det går den här gången, för jag är rakt ingen paktledare vilket jag kan konstatera efter nästan ett halvt liv med finsk spets, vilket knappt någon av dem har lytt mig. Nåja alltid spännande med något nytt och ett helt oskrivet kort;)







 

Av roboguy - 29 juli 2013 23:00

Efter ett halvdants mellanspår i den föregående filmen så kör man på stora trumman i Varg Veum - I mörkret är alla vargar grå, och stundtals tror jag nästan att det är en ny James Bond-film jag sitter och tittar på för det exploderar friskt här och var och den norske privatdetektiven Veum får tillfälligt lämna sin trygga hamn i Norges Bergen och bli internationell, filmen tar sin början under en strid i Afghanistan och ibland blir Veum med kollega jagad av halvmilitär-människor som vill tysta ned "sanningen". Svettigt värre den här gången, med andra ord.





                                             LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.

 

 

 

 

 

 


Tyvärr fyller inte riktigt Varg Veum - I mörkret är alla vargar grå ut sin kostym tillräckligt, i en önskan att vara lite mer USA-baserad tar man det hela lite väl långt den här gången och gör precis samma misstag som Sverige senast gjorde med de två nyversionerna av Hamilton- man tar sig vatten över huvud och tror sig vara större än vad man egentligen är. Och inte heller den här gången tycker jag riktigt om slutet, även om det i just den här filmen hade en snygg bild som slutsekvens- skurkarnas bil exploderar samtidigt som Varg Veum går åt motsatt håll. 



 

Vem var den här tjejen egentligen? Jag förstod aldrig riktigt det. Här borde du ha gjort ett bättre spaningsarbete, Varg...


 


Ett telefonsamtal säger så mycket...





Som vanligt har jag inte mycket att anmärka på Trond Espen Seim, men... Det börjar gå lite på tomgång nu, va? Det börjar bli lite som att trampa i samma gamla vatten även om berättelserna och mysterierna är nya i film från film ( tack och lov). Men Veum är ensamvargen, han som inte gör det polisen får göra, den som sätter sig tvärs över reglerna när uppdraget så kräver det, men nu har vi sett det här i jag vet inte hur många filmer och en viss mättnad börjar infinna sig. Trond Espen Seim gör det han ska kort och gott, och det är inte speciellt ofta numera som han gör någonting nytt alls. Så jag hoppas att Norge än en gång inte gör samma misstag som Sverige gjort med Wallander, Beck, Wern och allt vad de heter utan jag hoppas att man har vett nog att sätta punkt snart. 

 

Men med detta sagt så bjuder i alla fall Varg Veum - I mörkret är alla vargar grå  på full fart från början till slut, och det blir aldrig direkt långtråkigt att titta. Det skulle däremot inte skada om man lade ned lite mer tid på varje film istället för att ägna sig åt massproduktion...





 

Får lite otäcka Män som hatar kvinnor-vibbar med det här omslaget, men det har ingenting med handlingen att göra tack och lov...

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards