Direktlänk till inlägg 12 november 2013

Johan Falk: Spelets regler

Av roboguy - 12 november 2013 00:15

TV4 drar igång med ett Johan Falk-maraton och inte mig emot egentligen eftersom det flera söndagskvällar i rad nu inte har funnits något bra alls att slötitta på innan helgen tar slut och en ny vecka tar sin början. Falk är på inget sätt någon favorit, och det är inte heller svensk film överlag, men som hjärndöd och utan minsta krav på engagemang hos tittaren duger det fint som avrundning på helgerna. Mycket har jag glömt från de tidigare filmerna men samma tempo och samma uppbyggnad från de tidigare verkar även de nya filmerna ha och det är nog att betrakta som ett stort minus- de nya filmerna leker med samma budget som de tidigare i serien vilket gör att man desperat försöker få det till att en del av handlingen utspelar sig i Tyskland men hade lika gärna kunnat vara inspelad någonstans i mindre välkända avkrokar av Göteborg. Jag är faktiskt inte helt säker på att filmfolket befinner sig i Tyskland i filmens inledning, men jag känner till Tyskland för dåligt för att helt säkert kunna uttala mig. Men James Bond-inledningen gillades inte alls av undertecknad. Varför svensk deckarfilm lider av mindervärdeskomplex och alltid försöker leka i alltför stor kostym än vad vi faktiskt har råd och talang med övergår mitt förstånd. Bra blir det sällan.

Men innan detta får vi se hur sonen till Johan Falk klättrar upp i ett träd och faller- en scen som lika gärna hade kunnat vara inspeld år 1930, men jag tror banne mig att pojkens fall hade varit mer realistiskt utfört om filmen hade spelats in 50 år tidigare. Det ser helt enkelt förjävligt och inte trovärdigt ut alls. 


 


Att man senare under filmens gång låtsas som att CGI har befogenheter som bara CIA använder sig utav i kriget mot terrorismen gör att man bara börjar sucka och vill slå ut med händerna och ilsket säga "vafan". Att denna superpolisgrupp mitt på blanka dagen kan kidnappa och lite lätt ägna sig åt misshandel av en misstänkt, tja som sagt, James Bond-komplex här...


Och trots att Frank Wagner lagt av med sitt infiltrerande så måste naturligtvis den här seriens golden boy införlivas i samma roll som han hade tidigare, och det genom en tråkig detalj som förmodligen skulle göra att den här filmen skulle få lite mer djup- Wagners flickväns brorsa hamnar i trubbel efter en spelskuld och blir dödad som smör på laxen och Wagners hämnd blir ofrånkomlig men dessutom- hämnden är nog en av de tråkigare jag har sett på länge. 


   


Det stora problemet för svensk film kvarstår dock, man hör för fan inte vad folk säger i alldeles för många scener. Jag vet att jag inte har något större fel på hörseln men ändock räcker det inte med att höja volymen till hälsovådlig nivå för att man ska höra vad människorna säger i "upprörda eller gråt"-sekvenser, men det är jävlar i mig omöjligt. Obligatorisk textning borde vara ett av grundkraven för svensk film. Eller ingår det inte längre på skådespelarutbildningar som krav att man ska kunna tala tydligt? Jag får börja gå en kurs i läpp-och munrörelse-läsning för det här irriterande problemet verkar kvarstå i svensk film för evinnerliga tider framöver. 


Johan Falk: Spelets regler var väl inte direkt någon ljusglimt i höstmörkret och innebar ingelunda att man sitter på helspänn inför kommande Falksöndagar. Jag hoppas dock att någon av de nya filmerna kan bringa lite glädje trots allt... 




 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards