Alla inlägg den 2 februari 2013

Av roboguy - 2 februari 2013 04:30

Enligt forskare borde det vara fullt möjligt att man ska kunna få en "massage på burk", alltså en kräm som ger samma positiva känslor som en "riktig" massage. Det låter ju fantastiskt, kanske lite väl mycket fantastiskt. Men å andra sidan, varför skulle det inte kunna fungera? Om man nu lyckas framställa en sådan här massage på burk så misstänker jag i alla fall att det kommer att bli en storsäljare, för vem skulle inte vilja kunna gå till den lokala ICA-butiken och köpa sig lite massagekänsla på fredagskvällen?




http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/massage-pa-burk-kan-bli-verklighet








 

Av roboguy - 2 februari 2013 03:00

Sisådärja, såhär ska man göra en skräckis som faktiskt fungerar och som inte förlitar sig på tråkiga CGI-effekter och liknande trams. Ibland blir det möjligen lite för klichéartat och en del "fallgropar" går man inte på som ärrad veteran inom området, men filmen är effektfullt berättad och man blir indragen i handlingen nästan omedelbart. Mycket bra inledning, tyvärr inte lika bra avslutning. Sinister är inte skräckfilmen som rosar skräckfilmsmarknaden, men den sköter sig ändå dugligt. 






LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.





Ibland blir det lite för mycket Super-8-tittande när huvudpersonen som spelas av Ethan Hawke ska titta igenom materialet han hittar på vinden, och ibland undrar jag lite över varför inte hustrun börjar märka att något inte står helt rätt till med maken på ett tidigare stadium. Hon borde åtminstone upptäcka att maken försvinner ur sängen stup i kvarten, men istället kommer hon allt som ofta inspringande efter att saker och ting har hänt, inte före eller strax innan utan precis när något har inträffat. Det blir en smula tjatigt i slutändan. Lite bättre kontroll på sin make borde hon väl ändå ha, väl? 

Man gör det lite snabbt med barnen också. I en scen får man se flickan stirra på en död flicka, men man gör liksom ingenting mer utav detta mer än att flickan målar en bild av det hon stirrat på under natten. Man förstår ju att det här kommer att leda någonvart senare, men man hade ändå velat utveckla det här lite mer än just bara en enda scen för det blir ganska centralt senare ju närmare vi kommer slutet. 

Jag blev lite förvånad över mig själv att vissa scener fungerade såpass bra på mig, fortfarande, trots att man vid det här laget borde ha kunnat ställa in sig på vad som borde ske och att en överrasknings-effekt skulle tillämpas när den gör det. Dåligt av mig, eller var jag bara tillfälligt bortkopplad? Jag vet inte, men jag tror inte att det hade fungerat om jag hade sett filmen en annan kväll när jag skulle ha varit lite mer vaken, medan jag såg den här började jag stundtals gäspa och upprepningen av att varje gång det blir natt i filmen så inträffar något nytt kändes minst sagt lite väl mycket upprepande. Någon natt borde ju spökena ta det lite lugnt, liksom. 


   


Sinister har ett väldigt dåligt, och alldeles för hastigt, slut tyvärr. Man borde ha kunnat göra lite mer här och det känns mest som att regissören fick lite väl bråttom att göra klart allting. Synd, för innan dess har filmen ändå fungerat helt okej och man har dessutom frångått den senaste tidens gissel i skräckfilm där varannan film ska ha handhållen kamera a la Paranormal Activity. Sinister är i alla fall fram till slutet en ganska sevärd skräckfilm som lyckas leverera, och jag hade ganska trevligt under filmens gång även om man kanske hade önskat lite fler överraskningar istället för en tämligen linjär formel 1A- berättelse. Och fortfarande dras man med det stora problemet att allting ska gå så jävla snabbt- familjen hinner som vanligt knappt installera sig i det nya huset innan det börjar hända saker och ting, och sedan händer det så snabbt att det känns nästan som en parodi, för det går snabbt mellan att det är dagtid och nattid då hemskheterna ska fortsätta. 



 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards