Alla inlägg under juni 2012

Av roboguy - 30 juni 2012 03:00

Oh- en varning utfärdas innan filmen börjar om att det här handlar om upphittat material och att den som tittar inte bör se det som kommer att visas, så gilty as charged då jag tittar på någonting som ska föreställa vara något hemligt. Och varningen misslyckades inte med att göra så att jag stängde av filmen direkt, den misslyckades även med att trigga igång mitt intresse för den och vad hemligheten handlar om struntade jag faktiskt i för jag ville se en underhållande, lagom spännande thriller. Nu blev det inte riktigt så, tyvärr...




LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.





I och för sig är det inga större fel med den här filmen men det blir liksom bara lite för mycket och när man väl får reda på "hemligheten" så känns den inte direkt trovärdig. Det har nog mest att göra med att filmen inte har en budget som kommer i närheten av valfri film av Michael Bay, och när väl hemligheten visar sig så fnös åtminstone jag, himlade med ögonen och suckade lite. 

Skådespelarmässigt funkar det ganska bra, det är i alla fall ingen som gör bort sig eller spelar över och jag tyckte faktiskt om gruppens officiella gnällspik Charlie, synd att han inte var lite mer av en skitstövel bara för det hade gjort filmen lite rolig. Men karaktären Trish har jag svårt för... Jag tyckte mig se att hon påstod att hon var femton år men det kan verkligen inte stämma för allt annat tyder på att hon ska "föreställa" en ålder av 12-14 år med tanke på hur ljus röst hon har och hur barnsligt hon uppträder i övrigt. Hon är dessutom inte ett dugg självständig och är beroende av sin syster. Men det som kanske störde mig mest var att medan Trish intervjuade och snackade med de andra passagerarna på planet så betedde sig alla gentemot henne som om hon vore naiv nioåring. Så jag får inte riktigt ihop det... Hon kan helt enkelt inte vara femton... Det jag ville ha sagt med det här är bara att man tycks ha slarvat med hur "gammal" den här karaktären ska vara, för jag tror inte alls på att hon är tonåring när hon helt uppenbart är så "flickaktig". Nej nog snackat om ålder nu.



     


Jag är inget stort fan av filmer som kör med handhållen, skakig kamera men det funkar för den här typen av filmer och jag blir bara lite förbannad när det skakar och kameran far hit och dit och man ser knappt något utav det som händer. Dessutom ifrågasätter jag logiken i att den som håller i kameran är så fokuserad på att filma precis allting, trots att de befinner sig i livsfara. Dessutom- varför blir ingen av de andra förbannade över att ha en kamera rakt i ansiktet precis hela tiden? För allt ska tydligen filmas, och tja det hade inte blivit mycket till film om man inte spelade in allt men ibland känns det alldeles för tydligt att det är just film och att ingen direkt agerar som man borde göra om det hade varit "verkligheten". 


Tape 407 funkar i alla fall hyggligt för stunden men är ingen film som man har bråttom att plocka fram och se igen direkt... 






 





Av roboguy - 29 juni 2012 22:24

Ja regissören till löjliga I rymden finns inga känslor kommer nu en ny film som hör och häpna handlar om en tjej någonstans-i-tonåren som finner lyckan, kärleken och en mening med livet. Eller något liknande, orkade inte direkt engagera mig i trailern ens och kommer inte att se filmen. Om nu inte USA får för sig att de ska tortera just mig och sätter mig fastspänd i en stol medan de matar på med svenska filmer för att knäcka mig, i så fall kommer de att lyckas snabbt med den uppgiften! Ska kolla huruvida Norge har något intressant på gång, men det har de förmodligen...






Av roboguy - 29 juni 2012 00:55

Allvarligt alltså... Det är snart juli men det kunde lika gärna ha varit september. Bara ynka sju grader här just nu, och det är inte direkt varmare på dagarna heller för kylan finns kvar i luften... Bläh.




Av roboguy - 28 juni 2012 08:12

Oj glädjande nheter ( inte för alla dock )- enligt den nya trailern så finns den "trebröstade" kvinnan med i remaken;P Å andra sidan kan man gnälla sig gul och blå över huruvida det signalerar att man inte har så många nyheter att komma med eller att man enbart har tagit med en av alla de minnesvärda detaljer som förgyllde originalet men i övrigt har något helt nytt att komma med... ja, det får vi snart reda på! Under tiden så blir jag åtminstone lite, lite peppad på den här.








 

Av roboguy - 13 juni 2012 22:35

Fruktansvärt bra... skulle jag vilja säga att den här filmen är men tyvärr, det här är ju inte riktigt en sådan film som jag uppskattar. Det går lite för segt hela tiden, jag blir inte indragen som av häxkrafter i historien och hur gärna jag än vill säga det så tycker jag inte att Elizabeth Olsen är bra i huvudrollen även om hon är utan större konkurrans klart mer intressant än de andra två syrrorna som verkligen inte medverkar i filmer som jag ser. Men okej då, det skadade verkligen inte att se den här filmen och stundtals är den faktiskt riktigt intressant även om den aldrig griper tag i mig och skakar om mig likt en kall pucko. 





LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.





Men det verkar onekligen som att 2012 delvis är Elizabeth Olsens år, för efter en snabb titt på imdb.com ser jag att hon medverkar i inte mindre än två filmer samt att även 2013 ser hyggligt fulltecknat ut för henne. Och varför inte, liksom? I den här filmen var hon bra, men jag kan inte säga att hon var outstanding, det vore ju att frångå mina principer och för att förtjäna ett sådant omdöme från min sida så ska man göra något riktigt extraordinärt och det räcker inte med att helt enkelt spela "krånglig" och titta mysko på människor samtidigt som man verkar vara normal men egentligen är på gränsen till ett sammanbrott. 

Sedan så börjar Martha Marcy May Marlene lite "mitt i allt", men man får reda på lite mer om själva sekten och dess gruppmedlemmar genom tillbakablickar men jag tycker inte riktigt att de har så mycket att säga. Visst, man förstår ju varför Marcy drar därifrån, men man undrar ännu mer varför hon alls drogs in i den där gruppen ( okej, hon har en död mamma, en syrra som verkar vara väldigt bestämmande osv osv). 



 



En karaktär som stjäl varje scen han medverkar i är dock Patrick, spelad av John Hawkes! Jag tycker att han påminner om någon annan skådis ( Sean Penn i hans yngre dagar) och det finns något magnetiskt hos honom och i karaktären Patrick som gör att man nästan omedvetet får en jävla respekt för honom och att man gör bäst i att lyssna på det han säger. Den här karaktären hade jag gärna velat veta betydligt mer om, och gärna lite mer information om den sekt som han uppenbarligen är ledare för.


Allt sammantaget, så var den här okej, den är långsam och den lyckades inte trollbinda mig, men den gör inte ont att se på och lite intresserad blir man trots allt. Innan jag såg den fick jag också höra att antingen gillar man slutet eller så gör man det inte, och jag tror jag tillhör dem som gillar slutet- det var öppet, men inte så öppet som jag trodde att det skulle vara utan jag tyckte att slutet passade ihop med filmen i övrigt.






    

Av roboguy - 13 juni 2012 21:45

Suck! Nej jag måste tyvärr säga att jag är besviken på Timo Vuorensola, jag hade trott mer om honom och ända sedan jag såg en trailer för den här filmen för två, tre år sedan så har jag längtat men det höll inte... Fan! Och jag som lovat att inte se fram emot någon mer film om den här skulle visa sig vara en besvikelse, men det blir svårt för att inte säga omöjligt att upprätthålla det löftet, speciellt med The dark knight rises väntandes runt hörnet. 





LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.





Vad är det då som inte funkar. Tja, jag hade förväntat mig något... galnare. Att nazisterna när andra världskriget började gå åt helvete åkte till månens baksida och gömde sig där ( hur nu det alls har kunnat gå till förtäljer inte historien) är en jävligt härlig tanke men den blir lite utdragen. En eller två gånger för ofta visas hakkors-byggnaden upp, liksom för att man riktigt ska förstå hur jävla häftigt det är att nazisterna befinner sig på månen utan vår vetskap. Sedan undrar jag mycket över hur Renate Richter kan bli omvänd från övertygad nationaldemokrat till motståndare på kortare tid än man hinner säga "jag vill ha en kaka". Det är inte trovärdigt direkt, men å andra sidan är det inte direkt trovärdighet som är den här filmens styrka.

Men det fanns bra saker också, det är bara synd att de dyker upp sällan, alldeles för sällan för att jag ska bli nöjd. Driften både med USA:s utrikespolitik och Sarah Palin-kopian är roliga element, även nyss nämnda Richter har en rolig grej då hon tror att en nedklippt version av Charlie Chaplins klassiker Diktatorn i själva verket är en hyllning till Hitler och nazismen. Klacksparkarna haglar ibland, men de träffar alldeles för sällan mitt i prick och det blir aldrig riktigt hysteriskt roligt! 



   



Och för att inte tala om slutet, det är nära på kalkonvarning på slutet! Tyvärr märks det ganska ofta att det här är en film från en regissör som inte riktigt har gjort något liknande tidigare, och en del amatörmässiga snedsteg gör man ibland och man kanske ville lite för mycket men var begränsade framför allt finansiellt då det i huvudsakligen är entusiastiska fans som har varit finansiärer ( vilket i sig är riktigt bra för att ge de stora bolagen en klackspark i röven och visa att deras polerade filmer inte är det enda som finns här i världen). Men... Iron Sky är alldeles för snäll och är till och med så vänlig att man skulle kunna visa den i skolan som en smårolig avslutningsfilm innan eleverna drar iväg på sommarlov.


Så tyvärr, mina förväntningar infriade inte den här filmen. Smårolig när den är som bäst, är en bra sammanfattning av Iron Sky. Men inte så mycket mer...





   

Av roboguy - 12 juni 2012 15:34

Hmm jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om den här tokhyllade filmen, men Chronicle var i alla fall inte alls dålig och samtidigt störde jag mig på en del saker men det är kanske mest jag som gör det... Men jag tycker ändå att den här har blivit lite för mycket hyllad för sitt eget bästa, och för min del så gjorde det att mina förhoppningar grusades ganska snabbt på grund av det grepp som filmen använder sig av- skakig handkamera! 






LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.






Det som gör Chronicle intressant för min del är helt och hållet karaktären Andrew. ÄNTLIGEN en helt vanlig snubbe som har det problematiskt hemma och som inte omedelbart börjar använda sin nyfunna kraft till att tjäna mänskligheten under måttot " med stor kraft kommer ett stort ansvar". Vilket larv egentligen, en kille som är mobbad i skolan och som har det tilltrasslat hemma- hur jävla troligt är det egentligen att han plötsligt ska börja leva under stenhårda krav och genast rycka ut till mänsklighetens hjälp? Nej mer troligt är att det blir som i Mattews fall, man använder så klart sina krafter för att slå tillbaka och för att få lite lagom mycket storhetsvansinne. Jag hade gärna sett att den här karaktären hade fått bli ännu jävligare och ondare, men jag är ändå rätt nöjd med att det äntligen kom en sådan här människa som man tycker är betydligt mer realistisk än vad andra är som plötsligt får någon form av kraft. 




 










   



Men jag är dessvärre inte helt nöjd med slutsekvensen av filmen, och tycker den blir smått parodisk när två av huvudkaraktärerna flyger in i diverse hus och totalförstör en del annat. Att det skulle leda till en konfrontation var jag införstådd med ganska tidigt, men herregud vad man överdriver till max efter en hyggligt lagom nivå genom ungefär halva filmen... Man hade kunnat hålla sig på en lagom nivå genomgående istället för att börja effektonanera då effekerna inte direkt var överväldigande bra. Och... man anar att en uppföljare var på gång redan långt innan det blev officiellt, vilket är så tråkigt. Varför måste allt få en fortsättning? Jag vill inte veta i nästa film var killarna fick sina krafter ifrån, kan inte vi som tittare istället få fantisera om var den kom ifrån egentligen?

Och jag är inte heller helt förtjust i berättargreppet med en skakig kamera som dokumenterar merparten av filmen. Det känns vansinnigt gammalt numera, även om det är relativt nytt för just en film i den här genren. Men det kändes tyvärr inte speciellt nytt då det har använts i flertalet skräckfilmer under de senaste åren.


Men summan av kardemumman blir i alla fall att Chronicle sticker ut ur mängden och har med en av de intressantaste "hjältarna" på mycket länge. Andrew måste ju bara få komma tillbaka i någon skepnad i uppföljaren...






 

Av roboguy - 12 juni 2012 00:45

Ja herregud det finns ingenting positivt att säga om den här filmen fast jag gillade hur man ändå försöker att med titeln rida lite på filmen Battleship, men utan att ha sett den filmen så kan jag nog ändå säga att man ska se Battleship och strunta i American Warships för den är pinsamt dålig och underfinansierad- men sådant behövs också ibland, faktiskt. 





LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.





Det var ju minst sagt ett tag sedan man såg Mario Van Peebles i något sevärt, men hans medverkan i den här filmen gör honom nog inte till något hett namn igen, dessvärre. Jag har svårt att begripa varför han alls ställde upp som äldre, snart pensionerad överste men han underpresterar i alla fall inte, det finns andra yngre förmågor som gör betydligt sämre ifrån sig än Peebles så det får han i alla fall ett litet plus för i CV:et. 





   




I övrigt finns i stort sett bara klagomål- filmen har dåliga specialeffekter som ser ut att vara hämtade ur valfritt krigsspel från början av 90-talet, skådespeleriet lämnar väldigt mycket i övrigt att önska och man börjar skratta vid ett flertal scener, fast det förmodligen inte var meningen att man skulle skratta. Utomjordingarna är bland de fulaste datoranimeringar jag har sett, men lite, lite, lite credd ska de ändå få då de åtminstone har kommit på en ny design på utomjordingarna. Men frågor av typen vad fan de egentligen vill och varför de verkar vara så angelägna att starta ett fullskaligt krig påjorden får man inte- mer än att de tydligen är lite radioaktiva och att de skulle trivas bättre på vår planet om det fanns lite mer radioaktivitet här och var. Det låter lite långsökt, javisst, och även jag undrar varför de från första början ens vill vara här och vad de har för anledning till att göra om jorden till deras hemplanet. Men man ska inte vara alltför kinky när det handlar om sådana här filmer...


Jag rekommenderar verkligen inte den här till någon, men har man ingenting annat för sig så duger den här ändå, man får sig ett skratt då och då och ibland behöver man se sådan här skit för att uppskatta de verkliga mästerverken!






   

Skapa flashcards