Alla inlägg under februari 2013

Av roboguy - 27 februari 2013 17:14

Vilken vecka det har varit och man ska ju inte ropa hej förrän man är över bäcken, men nu hoppas jag innerligt att det inte inträffar något ytterligare utan att allt får vara "normalt" istället och att allt fungerar som det ska. Det är ju inte speciellt roligt med rör som krånglar och en hel operaton som varade i cirka fem timmar måste genomföras för att det ska bli ordning på torpet. Men innan dess- tre dagar med disk som bara staplats på hög!!! Det är okej en stund men sedan vill man inte ens titta på den tragiska diskhögen. Och skitigt golv, golv som dessutom legar under fem centimeter med vatten... Inte roligt alls, usch. Det är ändå lite märkvärdigt att humöret påverkas utav sådana här saker, samtidigt som det kanske inte är så konstigt. Man vill ju gärna ha ordning och reda och allt som det alltid har varit, men ibland blir det ju inte så men dock- man uppskattar ordningen desto mer när den äntligen infinner sig. Jag vill ha lite mer normalitet nu, tack... 





 

Av roboguy - 27 februari 2013 17:01

Jag vet inte huruvida Piteå och dess politiker drabbats av en släng storhetsvansinne men nog känns det som att innan man gör "reklam" för sig så borde man ha ordentliga planer för hur det ska genomföras och att det verkligen kommer att bli som man slår sig för bröstet för i framtiden. Inte tror jag dessvärre att allt man skryter om verkligen kommer finnas i Piteå inom en så snar framtid...


   

Om man ska tro insändarskribenterna i Piteå-tidningen så stämmer inte detta riktigt ännu...




 


Det här borde följas upp utav PT och fråga befolkningen huruvida de uppfattar Piteå positivare sedan den här kampanjen påbörjades... 





Av roboguy - 27 februari 2013 10:12

Det är nästan försommarvärme häromkring just nu, eller så har det i alla fall varit under veckan och det säger man verkligen inte nej tack till utan bugar och bockar allra ödmjukast för att man får njuta av den här temperaturen på uppemot sju PLUSgrader. Inte en dag för tidigt;P Hoppas bara att det här håller i sig också samtidigt som man ju av erfarnhet vet att mars kan bjuda på ett och annat oväder, tyvärr. Men man får passa på och njuta och man mår ju inte direkt dåligt av att känna en hel del vårkänslor.




http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/varma-februaridagar-lockar-fram-varkanslorna-7499980-default.aspx






 

Av roboguy - 22 februari 2013 23:21

Inför Oscargalan finns det en kategori som är ganska svår att hålla koll på, och jag är väl inte heller den som bryr mig nämnvärt om kategorin "bästa animerade kortfilm" men då jag fick reda på att Maggie Simpsons finns med som bidrag var man ju tvungen att kolla in kortfilmen. Och jag gillar den, för den visar verkligen hur klurig Maggie minsann kan vara! Men om jag ska låtsas vara spåman för ett ögonblick så tror jag inte att den här vinner. 


http://www.moviezine.se/artikel/12487






 

Av roboguy - 22 februari 2013 23:05

Jävlar, det här var ju bra! Och vilket sug jag fick efter att få se den här filmen. Kom igen nu, Saturday night live har gjort film på betydligt svagare parodier, så gör den här;P 

















Av roboguy - 20 februari 2013 16:16

Kalasväder, vad annat kan man säga? Solen skiner och temperaturen har legat ganska stabilt på 8 minusgrader vilket inte är något att beklaga sig över. Och mer vackert väder är att vänta enligt metrologerna ( som ju ändå alltid har fel men just den här gången hoppas jag att de inte har det) och framåt helgen ska det bli rent av vårväder, det ni! Det är ytterst välkommet. 






 

Av roboguy - 17 februari 2013 03:15

Hotell Transylvanien var verkligen en skön fläckt som fick det att kännas som att man har gjort något helt nytt istället för att spinna vidare med Shrek och lansera någon snabbproducerad sidekick-film och jag hoppas vid Gud och Allah att vi slipper se något mer med Mästerkatten eller åsnan. Nu räcker det med sådana filmer. Däremot hade kanske inte Hotell Transylvanien något riktigt nytt att komma med, men skit också- det funkade, faktiskt. Jag hade roligt och väldigt trevligt under filmens gång, och kunde inte låta bli att charmas av framför allt Frankenstein ( som egentligen inte borde heta Frankenstein för ni vet ju hur det är med det där, det är inte monstret som heter Frankenstein utan forskaren som skapar monstret som heter Frankenstein). 



LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.




Men handlingen är kanske lite väl banal och vi har hört den några gånger vid det här laget- en överbeskyddande pappa som inte vågar släppa greppet om sin tonåring och som vill skydda sitt barn mot allt hemskt som finns där ute ( eller som många föräldrar också inbillar sig att det finns). Mycket av filmens tema handlar om att våga släppa greppet och att våga trotsa sin rädsla. Och just nu är ju precis rätt tid för Dracula och alla andra klassiska monster att "visa upp sig" då vampyrer säljer som smör och alla fascineras av monster. 

Men om man ser bakom den ganska traditionella historien så finns en hel drös med sköna karaktärer här som verkligen gjorde filmen sevärd, och då framför allt min favorit Frankensteins monster, men även "varulven" och hans många, vilda barn drar ned en hel del flin. Jag hade däremot kanske önskat mig lite fler skämt som går över huvudet på de minsta och som är riktade mot oss vuxna som tittar- att en zombie vill ta med sig en skyltdocka till slottet är något som ungarna inte begriper poängen med, och det är sådana slags skämt som jag efterlyser mer utav i sådana här filmer. 



 

*Host host* Lite väl mycket emo här, va?!!!


   

Tjockis-mumie, antar att han fick en riktigt god måltid innan han blev mumifierad? 


     

Lite fler sådana här hintar hade jag inte tackat nej till..

 

 

   

Om vi brydde oss om att lära oss något om en verklig eller inbillad "fiende", kanske vi skulle komma på att de inte är någon fiende alls egentligen. Jag tror vi demoniserar vissa mer än vad som är nödvändigt, och saker som är obetydliga tror vi är något som är ett möjligt vapen som är gjort för att skada oss andra...Kunskap är makt, okunskap är bara onödigt. 


 

 

Lite "kul", eller vad man ska säga, är att Fran Drescher är skådisen som ger rösten till Frankensteins hustru. Jag tyckte att det var något bekant med den där nasala rösten...


Jag vet ju att det inte är i första hand min åldersgrupp som Hotell Transylvanien vänder sig till men jag tror nog att den här tilltalar den tilltänkta målgruppen och därmed får jag en fadd eftersmak i munnen- naturligtvis kommer den här att generera i en eller två eller tre eller fyra eller fem eller sex uppföljare, och så kanske Frankenstein och de andra monsterkaraktärerna får en egen film så småningom. Det är förjävligt vad man har blivit van vid hur systemet funkar vid det här laget, men jag inbillar mig i alla fall inte att vi har sett det sista av Hotell Transylvanien på ett tag. 


Den här har i alla fall potential att bli en flitigt genomtittad film vid Halloween framöver, och som en lättsam liten bagatell fungerar den alldeles förträffligt. 






 







Av roboguy - 12 februari 2013 04:00

Inte för att jag är något stort fan av artisten Sean Banan, och jag tycker det inte var mer än rätt att Louise Hoffman fick en direktbiljett till finalen med en riktigt bra rockballad, men snart går det inte att varken sjunga eller skämta om något i det här landet. Nu har tydligen två stycken fått för sig att anmäla Bananen för en liten textrad i Copacabanana vilket mest av allt får mig att skaka på huvudet och fundera över var fan det här landet är påväg egentligen. Jag är tämligen övertygad om att Sean Banan är ironisk med det han framför, och textraden som har fått två lyssnare att gå i taket är ju egentligen inte speciellt mycket att hänga upp sig på. Men å andra sidan, i Sverige är allt möjligt och det vore inte helt överraskande om Sean Banan tvingas ändra på eskimåer och lägga in inutier istället. För det här är som sagt Sverige vi bor i, landet som har kanske den lättkränktaste befolkningen som finns på det här jordklotet och som dessutom mer än gärna anmäler sådana här struntsaker till vilken institution som helst.


Senaste skrattattacken som man fick över "världens mest lättkränkta folk" var i samband med ett skämt från Babben Larsson i samband med Guldbaggegalan där den samlade gruppen av statister i filmbranschen kände sig kränkta över ett billigt skämt om att de äter som galningar och därför fick Babben heroiskt rädda vad som räddas kunde. Då var det statisterna som kände sig kränkta, och som till och med hotade med att inte vara statister längre. Som tur är verkar det inte ha blivit någon stor sak i efterhand, eftersom det finns massvis med hungriga statister som tar vilka filmjobb de än kan få alldeles oavsett vad som skämtades om under firmafesten som Guldbaggegalan framför allt ändå är... Jösses man blir ta mig fan mörkrädd mitt på blanka dagen! Sverige, det enda land där det går att anmäla vad som helst för vilken skitsak som helst... 




http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article16219474.ab








 

Skapa flashcards