Alla inlägg under januari 2012

Av roboguy - 31 januari 2012 18:38

Mmm det här ser inte pjåkigt ut alls, en riktig liten thrillergodbit som toppas som strössel på en mjukglass genom att nya, kommande Superman himself, Henry Cavill, har huvudrollen här. I och för sig ingen värdemätare på hur han kommer att klara sig som mannen av stål men i alla fall. Och så Bruce Willis som...ja, om jag förtod det rätt så är han den hårde CIA tuffingen, en roll som passar som fisken i havet för honom så 2012 för hans del ser hittills ut att bli bra. Och som extra toppning på mjukglassen så figuerar också Sigourney Weaver i den här filmen. Det kan kort och gott bli en riktig actionfest, detta. 





http://www.youtube.com/watch?v=LOHl9d08e3c









 

Av roboguy - 31 januari 2012 15:34

Jag vet inte om det har att göra med kulturella skillnader eller liknande, men nog skrattar man ändå mer åt amerikansk komedi än vad man gör åt andra länders komedier? Så gör jag åtminstone, just för att den amerikanska kulturen är så inlemmad i Sverige så man oftast förstår när man driver med något uramerikanskt. Eller så kan jag helt enkelt för lite om Frankrike så många av skämten i den här filmen, OSS 117- Lost in Rio, går över mitt huvud. För mycket av skämten i den här filmen faller för mig helt platt till marken, och några scener förstår jag ingenting alls av. Huvudpersonen själv, agent OSS 117, är stundtals jäkligt lik Sean Connery men går mest omkring och babblar om oväsentligheter och jag vet inte om det är meningen att det ska vara komiskt eller inte. Men en del skämt av lite av politiskt sprängstoff och därför ska den här filmen ha en eloge- jag skulle vilja se den komedifilm från USA som vågar skämta om de här ämnena som man gör här. Den filmen får vi antagligen vänta på, länge...






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.







De skämt jag talar om är de som agent OSS 117 fäller angående nazismen, Israel och judar. Han säger helt fel saker, man skulle kunna missta honom själv för en man med väldigt många fördomar och som verkligen tror på dem, och det är inte undra på att de israeliska agenterna som finns med höjer på ögonbrynen åt några kommentarer. Bland dem finns mycket om "judar och pengar". Eller att när de infilterar nazisterna så skulle det inte vara så "smart" på grund av att man ju kunde se att agenterna är judar... Ja, ni förstår nog vad jag menar. Skulle vi kunna få höra några liknande skämt i te.x Johnny English 2? Jag skulle inte tro det. På så vis är OSS 117- Lost in Rio betydligt roligare och vassare jämfört med vad den andra English-filmen ens kom i närheten av att vara.

Men det som irriterade mig mest med filmen var deras närmast besatta förkärlek för att använda sig av splittrade scener- detta fenomen förekommer relativt ofta under filmen och jag vet inte vilken effekt de vill uppnå med detta egentligen? Det blir ju inte direkt "häftigt" bara för att en och samma scen/person/föremål figurerar i flera olika bildrutor samtidigt... Nej, detta har jag svårt att förstå poängen med. 



Men jag uppskattar humor av lite mer fysisk karaktär och därför tycker jag att filmens klart bästa scen är där OSS 117 jagar Von Zimmel på ett sjukhus, och jakten går långsamt på grund av att båda två är skadade och rör sig som 200-åringar. Hah! 


Men annars vet jag inte om jag skulle säga att den här filmen är lika rolig som Austin Powers, för jag gillar mer den humor som Powers har istället för denna även om de rör sig inom samma komedigren. OSS 117-Lost in Rio är på sin höjd smårolig och inte så mycket mer, och slutet tycker jag var en aning tjatigt. Men den får halvt godkänt ändå. 







 

Av roboguy - 30 januari 2012 16:45

Ja, jag säger det då igen- Norge vet hur man ska göra intressanta filmer;) Thale verkar ta vid där Trolljägarna började, och det ser ut som att Norge kommer att fortsätta på det inslagna spåret och göra sådana här "skräck"-filmer. Mycket bra. Inom den här genren har Sverige mycket att lära från vårt grannland, men vill de ge mig mardrömmar på riktigt så kommer snart nyheten att Strandvaskaren minsann ska få en uppföljare;P 





http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mKeTvmSU-VY










 

Av roboguy - 30 januari 2012 14:42

Håhåjaja, Wallander: Skytten visade sig vara betydligt segare och gå på mer tomgång jämfört med den förra filmen. Jag undrar ganska ofta vad det är som gör att de här filmerna tilltalar folk egentligen... Och kommer fram till svaret att det förmodligen rör sig om skildringen av Wallander, och de övriga karaktärerna. Men Wallander har mer och mer börjat negligeras och hans ensamhet och förmodligen olyckliga liv där det enda som räknas är arbetet och att inte vilja gå i pension. 


I den här filmen är det Pontus som står i fokus, och inget fel med det men kunde man ändå inte ha kommit på något mer spännande än att han har en son som han inte vill kännas vid och en fader som vill kontrollera hans liv? Det känns som att detta har vi minsann sett förr. Och jag vet inte heller om jag riktigt köper att Pontus är hetlevrad, risktagande och struntar i att lyda Wallanders order- det känns som att han har utrustats just med de egenskaperna i den här filmen men i de övriga däremot har man inte sett de här tendenserna lika tydligt. Och det gör att det känns lite billigt, minst sagt. Om man ska vara konsekvent så ska han vara lika våldslig och oaktsam inför order även i de kommande filmerna, men det misstänker jag att det inte kommer att vara så. 

Lite irriterad blir jag även då Isabelle helt klart klankar ned på Pontus val att inte vilja ha barn. Känner igen mig lite i den känslan, och har även haft "mardrömmar", eller vad man ska säga, om att hamna i Pontus situation och få en unge som man inte vill ha... Det är ju inte alls upp till "oss" att bestämma detta, och här finns en ganska stor orättvisa. 


Så mycket spänning finns inte i den här filmen, och jag lyckas ganska snabbt förvirra bort mig i alla namn som nämns halvvägs in i Skytten. För stort ointresse från min sida. Jag trodde att Stefan Sauk i rollen som Pontus pappa skulle tillföra lite utav en frisk fläkt men icke, Sauk var tämligen tråkig och stel i den här rollen och det brukar han inte vara...


Özz Njuen gör en ganska tam prestation som någon slags "kung" eller ledare för ett brottsgäng och det är föga troligt att en sådan filur kan hålla sig med ett lyxigt hus och ha en grindvakt samt "slänga ut" polisen när de kommer och hälsar på. Sådana här finns det gott om i amerikanska polisfilmer, men det blir föga troligt när Sverige försöker göra något liknande.


Nej Wallander: Skytten var ett fall nedåt. Den var ganska händelselös, trampade vatten i långa perioder och var inte direkt spännande. 





 

Av roboguy - 29 januari 2012 02:01

Åh herregud, jag måste torka upp tangentbordet från all saliv som rann ur käften medan jag såg den nya trailern till Iron Sky och jag tror även jag måste använda någon andningsövning för att försöka få ned pulsen några pinnhål innan man ens funderar på att försöka sova. Iron Sky är den film som jag, hittills, ser fram emot mest av allt under det här året. Fan så fantastiskt bra den ser ut att kunna vara. Jag lovar-LOVAR- att helt och hållet sluta se fram emot filmer överhuvudtaget om den här gör mig besviken. OM den gör mig besviken. Men det kommer den inte att göra... Eller. Phu, nej det gör den banne mig inte. Hoppas jag...

Snart vet jag svaret i alla fall. Perkelääää come and get me Iron Sky! I am reddy.




http://www.youtube.com/watch?v=6Ps8idyyEQo&feature=player_embedded
















     

Av roboguy - 28 januari 2012 23:30

Den här låten duger finfint i mina hörlurar denna lördagskväll;D Ibland duger nästan vad som helst att lyssna på.






http://www.youtube.com/watch?v=5uoo3aDSAvA&feature=fvst








 

Av roboguy - 28 januari 2012 19:03

Oh mama holy cow, jag försöker sluta dreggla men det är hart när omöjligt när jag ser den här trailern för femte, eller om det är elfte gången, för den här ser ut att bli hur jäkla härlig som helst. Och ingen dålig ensemble heller med Guy Pearce och Peter Stormare i fronten. Mumba jumbo, den här filmen ska jag definitivt se i år, det är ett som är säkert.





http://www.youtube.com/watch?v=5nu7VlD-9rw










   

Av roboguy - 28 januari 2012 02:02

En ganska intressant ( och till viss del fantasieggande) idé om att unga flickor förs bort för att sedan hårddrillas till superyrkesmördare fumlas bort en aning och anrättningen blir till inte så mycket mer än en b-film som är hyfsat snygg ibland men som saknar det där lilla extra. Men Maggie Q visar upp redan här att hon är helt rätt kvinna för jobbet i Nikita, även om hon inte har så mycket att göra här än posa snyggt och kicka rumpa. 







LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.









Det är inte ofta man får se sådan brutal behandling mot unga tjejer i 10-12 årsåldern som i den här filmen- här tvekar man inte utan försöker de rymma från ön där de befinner sig för träning så blir de dödade. Och det är inte den enda grejen- sen när de har drillats i sex långa år så ska de slåss mot varandra tills dess endast en av dem är kvar ( men för att öka spänningen i filmen så gör Madame M ett undantag den här gången och låter tre överleva). Phjuu, snacka om hård skola:P

Den som hamnar lite i skymundan är CIA-snuten Jack Chen, som är med lite i början och som sedan får vara med och leka en stund innan han mer eller mindre bara blir den "snälla" killen som Maggie Q:s rollfigur blir förälskad i. Kärlekshistorien är relativt löjlig och hör bara hemma i den här sortens filmer, för de finner varandra medan de är inlåsta i frysutrymmet i en glassbil och enda anledningen till att Q faller för honom torde vara att det är den enda av manligt kön som hon har träffat sedan barnsben som inte har velat likvidera henne omedelbart. Löjligt, som sagt. Det slår inte direkt gnistor om dem förrän de fullbordar sin kärlek på stranden medan havets vågor rullar omkring dem. 



 


En hel del av fightscenerna är härligt, knasigt överdrivna och ser inte speciellt snyggt ut ( fast den här kom i och för sig 2002 så man får ha visst överseende med det). Men andra scener är vansinnigt snygga, som den där Maggie Q visualierar allt som vatten och vågor. Lite billigt blir det allt i slutet då den mystiske Madame M helt plötsligt blir tillfångatagen hur enkelt som helst och man får inte heller veta vad som händer med ön efter hennes frånfälle. Vad gör te.x vakterna efter att deras ledare blivit dödad? Jag bara undrar...


 


Så mycket "naked weapon" hinner inte de uteximinerade bli, tyvärr. Ja, jag säger tyvärr för efter att i beskrivningen ha läst att kvinnorna använder sina kroppar innan de dödar så var det väldigt snålt med naken hud här. Det blir mer sparkar och regelrätta fightscener mer än förförelse. 


Naked weapon var i alla fall hygglig underhållning utan vare sig djup eller engagerande karaktärer, men duger finfint en tråkig fredagskväll. 









 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards