Alla inlägg under juli 2011

Av roboguy - 31 juli 2011 02:20

Jag håller med i det stora hela om filmerna som finns med på den här listan- framför allt Catwoman, Supergirl och Barb wire ( en film som ändå har sina stunder). Batman och Robin kommer alltid att vara ett riktmärke för när det gick utför med figuren Batman, men jag hoppas och tror att något liknande inte kommer att hända när Rise of the dark knight har premiär- Robin behövs helt enkelt inte, jag tycker överlag att hjältar ska vara ensamma och inte begåvas med någon sidekick eller medhjälpare som mest levererar roliga repliker eller ska misslyckas så att hjälten får rädda dagen i alla fall.

Däremot- Ghost rider tycker jag inte hör hemma på listan, då finns det sämre filmatiseringar av serier som man kan ta med istället. Ghost rider är inget mästerverk, men ändock helt okej!

Samma sak med Punisher: war zone som slår både filmen med Dolph Lundgren och den andra nyversionen som kom. I war zone var det en betydligt hårdare och tuffare Punisher som härjade, precis som han ska vara- men han kan vara betydligt hårdare också. Varför satsar ingen på att göra en film om Punisher som blir från 18 år, och därmed inte har med några "förmildrande" omständigheter. En sådan film skulle jag gärna se!









http://www.moviezine.se/artikel/7926-10-samsta-seriefilmatiseringarna









 

Av roboguy - 30 juli 2011 01:23

Jaha, vad ska man säga? Jag hade sett fram emot Stake Land en aning i alla fall, den såg ganska lovande ut i trailern men nu när man har sett filmen så... ja, vad var egentligen nytt? Ingenting, skulle jag säga i alla fall. Det känns väldigt mycket som att man har sett allt redan, och Stake Land bryter knappast ny mark. 




Läs inte mer om du inte har sett filmen!




Men trots att det saknas nytänkande i den här filmen fanns det åtminstone lite att tycka om. Framför allt gillade jag huvudpersonen, bara nämnd som Mister, som är en sådan där typisk cooling som får jobbet gjort och som har en kvinna i varje by eller stad som de passerar igenom. En loneroader, ensamvarg, som tvingas att ta hand om en yngre kille, omnämnd som Martin. Jag är inte helt säker på att jag tycker om att ensamvargen måste ta hand om en ung kille, men visst relationen dem emellan är bra, men den är inte sådär jättebra och jag tycker man kunde ha struntat i Martin och istället koncentrerat sig på Mister istället. 

De andra karaktärerna som dyker upp under filmens gång har jag inte så mycket att säga om, ingen av dem fastnar i mitt minne direkt och de var ganska tråkiga dessutom. Det enda som var lite dåligt var väl kvinnan som är gravid, det var bara "typiskt"... Kärnfamiljen återupprättad igen, ungefär- Mister, Martin och kvinnan! 


Bortsett från lite humor såsom att Martin iklär sig basebollsutrustning som skydd medan han tränas och en "zombietomte" så finns klassiska ingredienser som religiösa fanatiker som ser de levande döda som ett straff från Gud. Ja, har man sett det en eller två gånger tidigare eller?! Gammal skåpmat, och det känns väldigt mycket återanvänt, det här. 

Slutet var också sådär "klassiskt" i och med att man inte riktigt får veta vad som händer utan att man får gissa sig till hur det går men jag antar att sådana öppna slut är bra om det eventuellt skulle börja snackas om en uppföljare.


Nej om man ska ha något stort utbyte av Stake Land så ska det vara för den som inte har sett så många domedagsfilmer eller zombiefilmer överlag, och som börjar se på den här genren med den här filmen. Vi "veteraner" har sett det här förr och efteråt blir det inte mycket mer än en axelryckning och ett "jaså" innan man har förpassat filmen till glömskan.








 

Av roboguy - 30 juli 2011 01:06

Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men efter att jag har sett filmen så står det glasklart att Rise of the footsoldier inte är den typ av film jag vanligtvis tittar på men det är ju alltid bra att vidga sina vyer en smula och se på något som man inte brukar titta på. Men med det klarlagt för mig själv så kan jag inte heller säga att jag tycker att den här filmen var bra, och trots att den baseras på verkliga händelser har jag svårt att se hur någon kan leva ett sådant liv som huvudpersonen Carlton gör. Det börjar med att Carlton är en fotbollshuligan så de första tio minuterna går ut på att Carlton och hans gäng misshandlar andra fotbollsgäng, och det hålls inte igen på fighterna- det är blod som sprutar överallt och olika tillhyggen används. 

Sedan blir det annorlunda, även om Carltons resa fortskrider som dörrvakt ( men med kanske lite okonventionella metoder och jag har svårt att tro på att man verkligen får jobba som han gör här utan att polisen eller någon blandar sig i, men vad vet jag) och sedan börjar det mest kretsa kring knark och knarkhandel... Ja, filmen är verkligen uppdelad i olika kategorier....





Läs inte mer om du inte har sett filmen!




Jag tycker egentligen att den sista akten i filmen är den som är mest sevärd- den akt då Carltons rollfigur har lugnat ned sig, blivit nästan "normal" och inte går omkring och pumpar upp sig med anabola steroider. Han försöker istället att hålla sig vid liv och att inte bli inblandad i de affärer som hans polare ägnar sig åt- ett smart drag, visar det sig senare. Men samtidigt blir också Rise of the footsoldier lite tråkigare, eftersom det var Carlton som gjorde den första halvan av filmen värd att se, om än man inte riktigt förstår hur en sådan här människa egentligen är funtad. Jag har verkligen svårt att förstå hur man kan ta fotboll, eller sport överlag, på så blodigt allvar att man faktiskt tycker om att gå ut och slå människor som håller på motståndarlaget. Det är något jag aldrig kommer att begripa, och den här filmen levererar inget svar på vad det är som triggar dessa människor. 


Annars var det mest en salig blanding av kriminella och män som vill visa hur manliga de är hela tiden, och man ska spöa upp någon som blåst en till höger och vänster, och de kvinnor som finns med... ja, de har sannerligen inte mycket att göra i den här filmen, eller finns mest av allt med som dekor för skurkarna. Inte för att det gör mig så mycket, men det hade inte varit helt fel med någon vettig kvinna i den här smeten. 


Rise of the footsoldier får ok av mig, men inte mycket mer och jag kommer förmodligen att snabbt glömma bort den här.










 

Av roboguy - 29 juli 2011 02:13

Det här ser ganska lovande ut faktiskt men jag antar att jag framför allt fastnade för att se trailern berodde till stor del att Jackie Chan är med i den här! Men förutom Chan så ser filmen ut att innehålla gott om storslagna fightingscener, och det är nästan alltid ett stort plus, sen får man se huruvida handlingen är något att bry sig om också;P








http://www.youtube.com/watch?v=HUF8_EhO6vU










 

Av roboguy - 28 juli 2011 21:44

Ja, jag vet inte riktigt, men jag tror och hoppas att den här filmen faktiskt kan bli underhållande. I alla fall om man ska gå enbart efter trailern! Och att den inte är amerikansk ligger defnitivt på pluskontot, för jag är så trött på amerikanska "komedier" för tillfället.






http://www.youtube.com/watch?v=9JkJ2HCgiOg










 

Av roboguy - 28 juli 2011 17:47

Lite småroligt klipp faktiskt, som naturligtvis främst syftar till att marknadsföra Cowboys and Aliens- men på det här sättet får man börja marknadsföra film på, för det här var riktigt lyckat;D Jag gillar framför allt inledningen där Harrison Ford sitter och snackar om en uppföljare till Air Force One...




http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sWTtMdXAazs










 

Av roboguy - 28 juli 2011 17:35

Det här är ju lite goda nyheter i alla fall, den om att Tales from the crypt återvänder med helt nya berättelser och dessutom förlängt- från originalens halvtimmeslånga avsnitt så blir det en timmes speltid istället! Det ska bli spännande att se vad det blir av det här.






http://www.moviezine.se/artikel/7902-ny-omgaringng-av-tales-from-the-crypt











 

Av roboguy - 28 juli 2011 14:02

I Piteå-tidningens undersökning Ska du besöka PDOL? blir svaren följande:


Ja 16%


Nej 47%


Bara på dagen 29%


Har inte bestämt mig än 8%



Visserligen har man inte frågat alla och det kan nog vara så att det är många i närområdet som har tänkt besöka PDOL, men att så många som 47% säger att de inte ska besöka festivalen låter lite oroväckande. Känns som att luften har gått ur det hela för länge sedan, och trenden är ganska tydlig med festivaler som krisar runtom i landet. Det kanske vore bättre, att i likhet med Nolia-mässan bara hålla PDOL vartannat år eller så? Då kanske man skulle börja sakna festivalen betydligt mer, och det skulle hinnas bygga upp en större förväntan och längtan efter festivalen...






 

Skapa flashcards