Direktlänk till inlägg 25 november 2013

Johan Falk: Alla råns moder

Av roboguy - 25 november 2013 22:00

Den oro som jag hade efter den actionspäckade föregångaren visar sig vara i det närmaste obefogad i Alla råns moder och återigen bevisar regissör Anders Nilsson att han behärskar hantverket och att han vet vilka tumskruvar som ska dras åt för att göra det åtminstone intressant nog för att man ska vilja se klart filmen. Allt är inte rosaskimrande diamantörhängen och i vissa fall hade jag även här önskat att Sverige förfogade över de ekonomiska muskler som liknande snutserier har på andra sidan Atlanten. Men för att vara svenskt så blev jag mest av allt positivt överraskad över hur man genomför värdetransportrånet i en vägtunnel- även om det ibland blir väl så teatraliskt över alltsammans samt att det naturligtvis måste finnas med en transportör som offrar sitt liv i ett föga övertygat, men mycket förutsägbart, försök till att avstyra rånet. 



   


Dessvärre är det här också svensk film och med det innebär det att det måste finnas med ingredienser lika självsäkert som att det måste finnas rent vatten i våra kranar- Falks familj måste bli mer intressant och få ta större del av handlingen och därmed tvingas vi tyvärr utstå en tämligen tråkig och intetsägande love story mellan Falks dotter och någon stroppig pojkjävel som är så trist så att klockan stannar. I de originalfilmer som Johan Falk härstammar från finns tydliga tendenser till att Falk är allt annat än en familjeman och om man ska följa den karaktären i serien som spottas ut så blir det en motstridig Falk som vi får se.Han jobbar i grupp, han är med familjen, han käftar inte emot sina överordnade och han gör inte speciellt mycket på egen hand längre.

Sedan har vi också de obligatoriska, tråkiga bifigurerna som knappt en jävel bryr sig om. De är så gråa och trista att jag bara kan erinra mig vad en av dem heter, Niklas- som ständigt får käfta emot den nyanställde kollegan som av lite oklar anledning hela tiden misstror Falk och hans kvalitéer. Men detta "spänningsmoment" har vi dels sett till leda vid det här laget och dels har det funnits med i så många andra snutfilmer att det blir närmast parodiskt det som utspelas i Falk-serien. Och sedan, naturligtvis, Sophie Nordh som på grund av mindervärdekomplex dels i en scen får Niklas att skrika och gnälla under en träning och dels är livrädd för Seth men som ändå iklär sig rollen som duktig flicka för att införliva storgangstern i samma roll som Frank hade.


Och på tal om Seth, så har han vuxit i mina ögon nu när inte allt handlar om Frank. Vilken snubbe, och vilken skådis som ger sådan kraft och pondus till den här karaktären. I Alla råns moder får han större svängrum, och det utnyttjar Jens Hultén på ett ypperligt sätt. Jag vet inte riktigt vad det är men något gör att man både kan bli otroligt skrämd av Seth samtidigt som man ibland inte vet var man har honom. Stort plus här och jag hoppas verkligen att Seth får fortsätta blomma ut i de kommande filmerna. 

 

Nu har Alla råns moder gjort mig väldigt nyfiken på hur alltsammans fortsätter och från och med nu hoppas jag verkligen att det inte ligger någon rejäl dipp längre fram utan nu är jag bortskämd med hygglig spänning och intensitet nästan hela speltiden, och så vill jag även i fortsättningen ha det!

 

 

 

 

 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Skapa flashcards