Alla inlägg under juni 2013

Av roboguy - 24 juni 2013 21:33

Usch vad jag avskyr och ifrågasätter varför TV4 nödvändigtvis såg sig tvugna att lägga in James Bond-filmer halvtio på måndagskvällarna under sommaren, då de har massvis med utrymme för att ta bort tråkiga program andra kvällar under veckan och visa Bond då istället. 21.30 är väl kanske en tid som passar för dem som har lyxen att vara på semester men ställer till det för oss andra;P Nåja att se på film på fyran är ändå som att bli abruten en gång var femte minut och tappa tråden i filmen man tittar på och man har ju förstås redan sett alla filmer i den här filmserien. Däremot var det ett tag sedan man såg Tid för hämnd just, och det är ju en film som inte så lite påminner om den trend som Daniel Craig har påbörjat och som blivit så lyckosamt. Lite trist är det nog ändå att Dalton aldrig fick chansen till ett riktigt vettigt manus och att han aldrig fick riktigt chansen att utveckla sig...





 

Av roboguy - 18 juni 2013 22:12

Rekommenderas med varm hand till alla lunchhungriga arbetsmyror som likt jag vill ha något snabbt att fixa och som dessutom nästan smakar godare än farmors hemmalagade köttbullar! Och har man dessutom turen att liksom jag befinna sig i närheten av Willy:s så är priset inte heller fy skam- 24 kronor nämligen. Perfekt för både arbetare och studenter ( i alla fall till hösten). ICA:s alternativ är enligt uppgift inte lika bra och inte heller riktigt lika prisvärt, så håll er med fördel till den som säljes på Willy:s...





 

Av roboguy - 16 juni 2013 04:45

Dra mig sakta baklänges efter en hästkärra, men då och då inträffar det som jag nästan trodde var omöjligt nuförtiden- att en film är helt okej och faktiskt intressant ända fram till sluttexterna. Visst, det finns saker som man kan klaga över även i den här filmen- den äckligt korrekta amerikanska kärnfamiljen ( allt som saknades för att göra den perfekt var om det var en pojke och flicka som de äkta makarna hade), och att specialeffekterna är sparsmakade men inte direkt i Avatar-klass ( men det är ändå bra att effekterna används knappt, vilket inte är vanligt). Men Dark Skies funkar helt klart som en underhållande liten story en vacker lördagsnatt i mitten av juni. 







LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.

 

 

 

 

Stämningen för hela filmen sätts omedelbart då Arthur C. Clark konstaterar att oavsett om vi är ensamma eller inte i universum så är det lika skrämmande. Det tycker jag stämmer bra- om vi är ensamma, hur i helsike kunde allt gå så perfekt just på den här planeten men ingen annan stans? Och om det finns annat liv där någonstans, hur ser då de ut och kommer vi få kontakt med dem någon gång? Eller vill vi ha kontakt med varandra ens? 


Nu när filmen konstaterar att det springer omkring "The Grays" lite varstans på jorden så känns det kanske inte som övertygande bevis för att det finns utomjordingar, men en intressant tanke förmedlas ändå- att aliens redan finns här och att de alltredan har påbörjat sina experiment på männskligheten- för, som det beskrivs i en nyckelscen i filmen, vad vet väl en råtta i ett labratourium vad vi utsätter dem för? Lika lite vet eller förstår vi vad utomjordningar gör med oss. Glasklart. Ja, en ögonöppnare för min del också ta mej tusan... Vi är helt klart underlägsna de intergalaktiska besökarna, trots att vi tycker oss vara herre på täppan på den här planeten. Åh, så lite vi vet egentligen. 



                   


Keri Russell har den otacksamma huvudrollen här och den går ut på att helt enkelt se orolig eller skrämd ut nästan precis hela filmen igenom, men till skillnad från många andra exempel så klarar hon av det här ganska bra även om jag saknar en intressantare bild av vem den här kvinnan egentligen är. Och det märks att personerna bakom filmer som Sinister och Insidious har varit inblandade även i den här filmen för en hel del känner man igen och överraskningsscener fungerar inte något vidare ( kom igen, kvinnan tittar på något konstigt i köket och en hand sträcks ut mot henne, man vet ju vid det här laget att det är någon av familjemedlemmarna som "skräms". Något nytt måste man komma på å det snaraste för sådant här fungerar helt enkelt inte längre). 


En liten twist lagom mot slutet gjorde att jag tycker lite mer om Dark Skies och jag vågar nästan påstå att en uppföljare till den här inte är helt omöjlig med tanke på hur alltsammans slutar. Och jag har inget emot ännu en film om det görs på det här viset, faktiskt. 




 

Av roboguy - 10 juni 2013 22:15

Jösses vilken slapp måndag det blev- först höll man på med att ordna gräsklipparnas klingor/blad vad man nu vill kalla det för, och efter lunch och när vi skulle börja klippa gräs så började det påpassligt nog att regna och då blev det inget med gräsklippningen. Istället bil-körning med destination oklar med stora bokstäver, men ganska trevligt ändock att fara omkring lite planlöst genom Piteå och spana in områden av staden där man sällan är på eget bevåg. Å andra sidan så måste jag ändå säga att det kändes som en ganska meningslös dag, och imorgon hoppas jag att vi får lite mer att göra. Timmarna, inte minst, går så långsamt när man inte har något att fylla ut dem med, och det vet jag genom en hel del egen erfarenhet. 

Men en del saker börjar kännas som att de inte går riktigt min väg, och jag börjar bli ordentligt orolig för att juli månad blir den sista på praktikplatsen och att man därefter återgår till... att inte ha något alls att göra. Vilken hemsk, trist och hopplös tanke. Jag håller emellertid modet uppe, för vad annat kan man egentligen göra? Men något ljus längst bort i tunneln hade inte alls varit helt ovälkommet i den här stunden, för annars börjar det mest kännas som att man sliter och släpar ( i vanliga fall åtmintone, när det inte regnar...) helt i onödan och att ingen lägger märke till det ens. Det får helt enkelt bara inte bli på det sättet igen. 






 

Av roboguy - 9 juni 2013 04:45

Jag har tvekat länge om jag ska se den här filmen eller inte men tyckte ändå att nu var det dags att ge den en chans som jag i efterhand inte tycker att filmen förtjänade. Det står klart utom rimligt tvivel redan från början att det är Katniss som är huvudpersonen ty man får knappt veta något om de andra deltagarna och det är Kitness som är i fokus filmen igenom. Innan de två timmar The Hunger Games tar på sig för att berätta sin story så har jag blivit trött på Katniss för länge sedan. Maken till sådan här självcentrering har jag inte sett på jävligt länge. Katniss, Katniss, Katniss där har man en bra sammanfattning om vad filmen egentligen handlar om. För de som tycker att det är roligare med något seriösare och allvarligare rekommenderas starkt japanska filmen Battle Royale istället för den här soppan! 





LÄS INTE MER OM DU INTE HAR HUNNIT SE FILMEN.

 

 

 

 

 

Jag tycker om Jennifer Lawrence i andra sammanhang men i den här filmen tycker jag inte alls att hon är särskilt bra. Och det är ju så populärt att i andra filmer analysera hur kvinnor och män gestaltas, men Katniss tycker jag inte alls är något föredöme för tjejer. För det första- hon deltar i Hungerspelen för att hennes lillasyster ska slippa, för det andra- hon tar hand om människor hellre än att döda dem. Under spelets gång hinner Katniss bli engagerad i en yngre deltagare som helt uppenbart är en kopia av hennes syster, men inte nog med det- hon blir lite småkåt i killen som kommer från samma distrikt som henne själv. Är det inte vackert så säg? Det hade ju varit hemskt om Katniss hade varit en kallblodig mördare som avrättar de andra deltagarna på löpande band för att komma hem som vinnare och fortsätta ta hand om sin lillasyster... Kvinnor kan ju inte "bara" döda för dödandet skull, de är ju av sin natur mer åt det omhändertagande hållet. Och jag begriper inte heller varför alla innan spelet har börjat tycker att Katniss är den värdiga vinnaren för när hon väl är inne i spelet så gör hon minsann inte mycket rätt, och det enda bra hon åstadkommer är att ta hand om olika personer (!). Om vi leker med föreställningen att en snubbe hade haft huvudrollen i den här filmen hade det varit andra förutsättningar- då hade snubben fått gå omkring och ha ihjäl varenda jävel utan högre ambitioner än att han vill fara hem. 

 

           

 

 


När The Hunger Games hade premiär blev det mycket skriverier om filmens åldersgräns och att den skulle vara "brutal". Jag skriver "skulle vara brutal" med stor skeptis och undrar om de som tycker att den här är brutal borde se något som är värre än Bamse i Trollskogen? Falsk marknadsföring, kallar jag det för. Till och med filmens tänkta åldersgrupp torde vara vana vid att se betydligt hemskare saker än vad man får se i den här filmen, så det där med att den här skulle vara speciellt blodig och brutal instämmer jag inte alls i. Battle Royale, då jävlar ni... 


Nej såhär i efterhand kan jag ju konstatera att det var helt rätt av mig att känna mig tveksam till den här filmen och att jag väntade så länge med att se den. Jag hade rätt i mitt antagande och det visade sig att det här är mest för de redan inbitna fansen och för dem som tycker om slentrianmässig "tonårsromantik" blandat med lite... ja, det är väl magstarkt att säga spänning, men jag antar att de som läst böckerna i alla fall tyckte att det var en aning kittlande åtminstone. 


Och Katniss förlorade sin trovärdighet i mina ögon direkt när hon i början av filmen var ute i skogen och jagade rådjur och stod på så sätt att vinden for rakt mot rådjurets håll? Ska det föreställa en erfaren jägare? Skulle inte tro det va? Inte ens nybörjare på jägarutbildningen gör ett sådant fatalt misstag, om de inte på förhand har bestämt sig för att inte få något byte med sig hem alls. 


The Hunger Games hade lika gärna kunnat vara någon hyggligt finansierad ungdomsserie producerad i Austrailen om det inte vore för att filmen bygger på en hyggligt välkänd bokserie, men filmatiseringen gör mig på inget sätt sugen att börja läsa böckerna. 






 

Skapa flashcards