Alla inlägg under december 2010

Av roboguy - 31 december 2010 18:34

Sista recensionen som jag hinner skriva medan det fortfarande är 2010;)


Tyvärr kan jag inte säga att Monsters föll mig i smaken även om den hade en del fina stunder. Filmen påminner och ger lite vibbar i riktning mot District 9, men de är ändå inte lika varandra. Här är "utomjordingarna" inte inlämmade i ett distrikt och lever i fred och välstånd medan människorna trackar dem, nej här är det krig mellan oss och dem. Men själva handlingen är varken ny eller särskilt revolutionerande- en man och en kvinna som måste försöka ta sig hem och för att göra det så måste de gå genom några farliga områden. Gäsp! Det blev inte särskilt spännande eller tankeväckande, även om diskussionen om killen, Andrew, i egenskap som fotograf "lever" av att ta kort, men inte vilka kort som helst- det måste vara antingen av "utomjordningarna" eller av död och förödelse. Varför är det egentligen sådana bilder som säljer bäst? 


Paris Hilton-liknande kvinnan Whitney Able, som här spelar Samantha, är tråkigare och mer förutsägbar än att 2 plus 2 faktiskt blir fyra. Herregud! Kan vi inte ändra spelreglerna lite? Det är ju trots allt snart 2011 och det borde inte vara regel fortfarande att en värnlös stackars kvinna ska bli vägledd och räddad av en man hela tiden. Är inte det ett av de mest urvattnade koncepten som finns i film? Nej ändring tack. Något oväntat, något nytt, något fräscht- kort och gott, fram för lite mer tuffa brudar med skinn på näsan som inte behöver ha en kille vid sin sida för att kunna klara av någonting alls. Och att det sedan är alldeles för uppenbart det som händer mellan dem... ja, det var bara för mycket! Förutsägbart, är ordet för den här filmen. Ingen som helst överraskning. 


Sedan så ogillade jag slutet starkt också. Ingen förklaring annat än att man får anta saker och ting. Sådant tycker inte jag om. Jag vill ha ett klart och tydligt slut. Jag försökte hitta något som regissören klagar på också, men samhällskritiken är tunn eller närmast obefintlig- det enda som jag "såg" var väl att de fattiga som finns där "utomjordingarna" befinner sig inte har råd, som våra två huvudpersoner, att ta sig till ett annat land. Det visas ganska tydligt i en scen där en unge vinkar åt huvudpersonerna när de kliver på en båt för att ta sig till ett säkert ställe. 


Monsters var tyvärr en enda lång gäspning för mig. Tråkig, förutsägbar och inte så intressant. 






  

Av roboguy - 31 december 2010 16:26



2. Höll du några av dina nyårslöften?
Jag hade inga nyårslöften. Inte vad jag minns i alla fall och det känns ganska onödigt med löften ty man håller dem till 99 procent ändå inte. 
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nope.
4. Dog någon som stod dig nära?Ja. Mormor. 
5. Vilka länder besökte du?
Har faktiskt inte varit utanför Sveriges gränser i år. Inte heller har jag lämnat Norrland utan befunnit mig "här hemma" hela året. Och det är jag stolt över haha! Resa och besöka omvärlden är alldeles för överskattat. 
6. Är det något du saknar år 2010 som du vill ha år 2011?Ja, självklart... Man vill alltid ha mer. Av något. 
7. Vilka datum från år 2010 kommer du alltid att minnas? Dagen/kvällen då vi fick beskedet att mormor hade somnat in.
8. Vad är det bästa som hänt dig år 2010? När det började hända lite saker efter att det hade varit tämligen dött i flera månader och det kändes som att det aldrig skulle hända något alls. Annars är väl det bästa att familjen mår bra, Janna mår förträffligt och att ingenting dåligt har hänt. Det finns så mycket elände så man ska nog ändå anse att det bästa är att allt har varit ungefär som vanligt. Det är kanske dåligt också, men jag ser det som något positivt. 
9. Största misstaget?

Oj, det är många. En del större och en del mindre. 
10. Har du varit sjuk eller skadat dig? 
Nej, ingen skada alls i år faktiskt. 
11. Bästa köpet?
Det är utan tvekan min nya dator! 
12. Vad spenderade du mest pengar på?
Haha det måste nog vara snus;P Alldeles för mycket pengar spenderas på snus, tyvärr.
13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
O ja! Men såhär på rak arm kommer jag inte på vad det varit.
14. Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2010?
Jag kommer förknippa Shakiras vm-låt med 2010. Och en annan vm-låt som jag inte kommer ihåg vad den heter, men så fort jag hör den så tänker jag på sommar och solstänkta dagar. Lady Gaga kommer jag också att förknippa mycket med 2010.
15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Att ingenting "revolutionerande" har hänt i år har gjort mig ganska ledsen under året. Dags för förändring på den punkten. 
16. Vad önskar du att du gjort mer?Eh, träna. Ja, jag behöver fan i mig träna mer än vad jag gör. 
17. Vad önskar du att du gjort mindre? 
Önskar att jag hade kunnat vara lite mindre deprimerad och istället ägnat mig åt att vara mer positiv. Tillbringat mindre tid vid datorn borde jag också göra, samt sluta äta i tid och otid.
18. Hur tillbringade du julen?
Med familjen.
19. Blev du kär i år? Nej, kärleken var helt försvunnen under det här året. Troligtvis kommer det aldrig att drabba mig igen. 
20. Favoritprogram på tv? SIMPSONS! 
21. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
En handfull personer. Men jag vet inte huruvida de egentligen förtjänar det eller inte.

22. Bästa boken du läste i år?
Det blir en hel del böcker under ett år och man minns naturligtvis inte alla som man har läst under ett helt år. Men på senare tid har jag upptäckt Steve Berry, vars böcker jag tycker är väldigt bra. Så jag får svara Venedig-konspirationen. 
23. Största musikaliska upptäckten?
Haha! Att jag tycker om rock mer än vad jag trodde att jag gjorde kanske? Annars är musik inte riktigt mitt område.
24. Något du önskade dig och fick?
Ja! En ny dator;P
25. Något du önskade dig men inte fick? Oja. 
26. Årets bästa film?
Sådant skit är så svårt att avgöra och bestämma sig för då min smak varierar väldigt mycket från dag till dag. Kan väl svara som så, att jag har sett många bra filmer under året.
27. Vad gjorde du på din födelsedag 2010?
Absolut ingenting! Vill inte ens komma ihåg att jag fyller år numera.

28. De bästa nya människorna du träffade? Ny och ny är väl inte fallet längre, men det finns en ny människa som jag uppskattar att jag har fått träffa och lära känna alltmer och jag är glad över att denna är kvar och pratar med mig fortfarande.
29. Hur skulle du beskriva din stil år 2010? Samma stil som alltid- ibland mjukisbyxor, ibland jeans. Till detta dessutom kort-långärmad tröja. Varför komplicera det ytterligare?
30. Vad fick dig att må bra?
Att se film. Och att snacka med människor som jag tycker om.
31. Vilken kändis var du mest sugen på? Megan Fox och Angelina Jolie! Men det där varierar väldigt mycket;) 
32. Vem saknade du?
Mormor. Och en speciell vän som jag tyvärr har "misskött" väldigt mycket. 
33. Favoritmånad?
Sommarmånaderna är mina favoritmånader. Annars är december den stora favoriten då det både är julafton, nyår samt min födelsedag. Allt sammanpackat i en och samma månad haha!

34. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ja, det finns det alltid men något som jag tror hade förbättrat mitt år betydligt hade varit om jag hade försökt att vara lite mer positivt inställd och försökt att inte tänka så mycket negativt hela tiden. Och att försöka intala mig att jag faktiskt kanske inte är så ful som jag inbillar mig att jag hela tiden är. 
35. Vilka blir dina nyårslöften? Tror det inte blir något löfte, men man vet aldrig vad man "råkar" säga vid de skälvande sista minuterna innan klockan slår tolv inatt;)



Gott Nytt År på er allesammans! Hoppas ni får en mycket trevlig kväll och en bra start på det nya året:)

Av roboguy - 31 december 2010 01:31

Jag tror jag har fått en ny favoritregissör- Joseph Guzman! Han har inte gjort så många filmer ännu, och jag har faktiskt inte sett speciellt många av dem, men jag har sett hans förra film- Run. bitch, run- och jag tycker det var en underhållande film. Nu har jag sett även denna, Nude nuns with big guns, och den påminner en del om Run, Bitch, Run. Men den här gången är det en hämndlysten nunna som har huvudrollen. Det slösas inte bort med onödiga förklaringar i den här filmen- nunnan är nära att dö, vaknar upp igen och säger sig ha snackat lite med Gud och vår Herre har sagt åt henne att döda en massa onda snubbar. Sådär ja, så var grundpremissen färdig. Nu är det bara att tuta och köra och nunnan kan ladda sina revolvrar och dra ut på hämndresa. 


Det var ett tag sedan jag såg Run, bitch, run! och jag vet var jag har min recension av den filmen, men jag minns i alla fall att den förra filmen var ganska brutal emellanåt. Det är tyvärr inte den här- även om det förstås inte saknas en hel del brutala scener. Det handlar väl helt enkelt om hur man ser på saken. Även pannkakan har två sidor. Men jag tar den här filmen som ett skämt, alltså inte på allvar, och jag skrattade till och med ibland. En scen, som är meningen att visa upp hur onda Chavos och hans gäng är ( hantlagarna har dessutom roliga namn, eller var sägs om Kickstand): en helt vanlig familj stannar för att tanka bilen. Chavos och hans pojkar kommer ut, ser dottern i baksätet, dödar pappan, våldtar hustrun och ja... jag vet inte riktigt vad som händer med dottern men gissningsvis hamnar hon på skurkarnas bordell? 


En lite ovanlig detalj som figurerar mycket i den här filmen var ändå att kyrkan var de onda här. Det är inte så vanligt. Att kyrkan sysslar med knarksmuggling och att nunnorna står för tillverkningen av det;P


Jag gillar den hämndlystna nunnan, som i kraft av att vara en av Guds utsända dödsänglar ger sig på de onda skurkarna med helig kraft och beslutsamhet. Två hölster på varsinn sida av nunnedräkten dessutom! Och när hon blir skadad så är det inga problem- heligt vare ditt namn, så skvätter nunnan lite alkohol på såret och opererar sig a la Rambo. 


Spoiler* Bästa scenen var tveklöst när nunnan skjuter av Chavos kuk. En liten blodig stump som ligger där på golvet, och som dessutom filmas en kort stund i all sin forna prakt! 

Dessutom skvallrar slutet på att det inte är helt omöjligt att det kan komma en uppföljare. Jag hoppas att det blir så. Jag vill se mer av den här nunnan!    Slut spoiler*


Nude nuns with big guns är underhållande för oss som tycker om och uppskattar filmer som är gjorda i "Grindhouse"-style, men så värst mycket Grindhouse är det egentligen inte frågan om. Det är ju knappast chockerande för någon när det visas bröst på film numera, och inte heller är det så chockerande att bilden färgas röd då och då. Men jag gillar ändå den korniga känslan och "smutsigheten", även om som jag tidigare har sagt, att den förra filmen var betydligt mer skitig. 

Jag skulle gärna vilja jobba med den här regissören. Han och jag verkar veta precis hur en film ska göras;P Jag undrar var man ska skicka sin ansökan bara?!









  

Av roboguy - 30 december 2010 19:57

Det blir en hel del tidningar under ett helt år. Ändå har jag, åtminstone vad jag tror, tappat bort några nummer och jag vet inte riktigt var de har tagit vägen. Ingen större saknad, egentligen;P 

Men Cinema har tappat en hel del av det som gjorde tidningen så bra när jag upptäckte den för första gången i tidningshyllorna på Ica. Förr i tiden var det en mer lekfull tidning, den kändes väldigt lättläst och rolig. Men jag antar att tidningen bara behövde få in en fot på marknaden innan den tyvärr transformerades till vad den är i dag- en stel, vanlig tidning som inte skiljer sig nämnvärt från alla andra tidningar som finns nu. Men man ska väl ändå vara glad för att Cinema finns, ingen annan tidning som handlar om film har ändå samma blandning. Men Cinema har blivit lite för fina i kanten och det är sällan de skriver om sådana filmer som jag är intresserad av, och många av de reportage och intervjuer de har med intresserar mig föga. Men det har blivit en viss förbättring i de senaste numren, då de har skrivit bland annat om videovåldsdebatten. Ingenting nytt framkom direkt, men det var ändå ett välskrivet reportage. 

Men jag funderar ändå på att säga upp prenumerationen av tidningen nästa år. Man kan läsa den gratis på biblioteket istället. Å andra sidan, nörd som jag är, så får man ju inte stryka under i tidningen när man läser den på bibblan;P







  

Av roboguy - 30 december 2010 16:33

Inte trodde jag att man skulle få säga det här men- i Wrong turn at Tahoe så gör faktiskt Cuba Gooding Jr en acceptabel insats. Det vill säga, han är inte fruktansvärt kass, utan faktiskt ganska bra i den här rollen som livvakt. Att sedan filmen inte har så väldigt mycket nytt eller annorlunda att berätta om, är väl inte Gooding Jr fel. Visserligen har man ju sett en livvakt som drabbas av samvetskval och som börjar ifrågasätta vad han sysslar med egentligen tidigare, men i den här filmen lägger man inte ned så mycket krut i att analysera hur karaktärerna mår. 


Wrong turn at Tahoe fungerar utmärkt som tidsfördriv men man kommer inte att minnas den speciellt länge efter att man har sett den. Jag såg filmen i går och har faktiskt redan börjat glömma bort det mesta. Om det finns något som man kan ifrågasätta i den här filmen så är det väl hur kvinnorna framställs. Ingen av kvinnorna verkar vara självständiga, de tillhör bara någon och har ingen stor del av handlingen att göra. Undantaget är väl bossen Vincents fru, som får vara med lite grann innan hon förstås.... Hur som helst, Gooding Jr gör en godkänd insats men annars tillhör den här filmen helt klart min favorit Miguel Ferrer, som jag har tyckt om ända sedan jag såg honom i Robocop. Här gestaltar Ferrer en gangsterboss som man inte riktigt vet var man har. Ena stunden är han schysst för att i nästa kallblodigt mörda någon. Relationen, om man nu kan säga så, mellan chefen och livvakten är ganska intressant, men det slösas inte bort speciellt mycket tid på att förklara varför de står varandra så nära. Man anar att det finns något i det förflutna som har inträffat men filmen förklarar det inte särskilt bra. 


Kort och gott, härligt att Cuba Gooding Jr inte enbart är med i skitfilmer numera och Wrong turn at Tahoe är helt klart värd en titt även om man snabbt kommer att glömma bort filmen. 







  

Av roboguy - 30 december 2010 11:21

Alltid intressant att se på vilka filmer som inte riktigt har levt upp till förväntningarna och extra roligt blir det förstås när man själv har sett några av filmerna som återfinns i "flopp-listan". 

Jag tycker inte det är särskilt förvånande att inte MacGruber spelade in så mycket. Filmen var dålig och hade inte många bra skämt och kändes inte alls som någon parodi av MacGyver. 

Men däremot, Jonah Hex och Case 39, tycker jag var hyfsat sevärda filmer. I och för sig så har jag aldrig läst serien Jonah Hex så jag vet inte riktigt vilka förväntningar som seriens fans hade på filmen, men för min del så var den en sådan där lagom underhållande film som duger fint att se på en regnig/snöig söndagskväll. Case 39 var väl ingen milstolpe inom skräckgenren, men den var ändock klart sevärd. 

Youth in revolt har jag omvärderat sedan jag såg den- och den var väl inte riktigt vad jag trodde att den skulle vara. Smårolig, på sin höjd men inte så mycket mer. 

Desto mer förvånande är att Splice återfinns på den här listan över floppar. Splice var ju på det stora hela en bra film, en modern Frankenstein-tolkning, som dessutom satsade på att man själv fick tänka efter lite om frågor om vad som gör en mänsklig osv. 


Det ska bli intressant att se de andra filmerna på listan. Framför allt ska det bli roligt att se vad jänkarna har gjort av Let me in ( som tydligen, trots de lovord man har läst om den amerikanska remaken, inte har gått något vidare bra i USA). 



http://www.moviezine.se/artikel/6359-2010-aringrs-storsta-floppar







  

Av roboguy - 30 december 2010 01:04

Nej tråkigt att behöva säga det men den här filmen hör hemma på 80-talet och inte 2010! Alla ingredienser för en riktig b-film finns samlade här: en galet överspelande präst ( av någon anledning verkar Tony Todd tycka om att spela sådana här roller för han har nästan precis samma roll i Hatced 2, men i den här filmen spelar han över desto mer och det är bara tråkigt att se), syskonen Graves turas om vem av dem som för tillfället är den "starka" av dem. Ena stunden är det Meg, andra stunden Abby men de får också turas om att gråta, vara panikslagna för att i nästa sekund vara hårdföra tuffingar. Inte så trovärdigt, men det blir ganska underhållande, på ett oväntat sätt, att se hur de byter roller med varandra. The Graves har dessutom ett persongalleri som inte erbjuder någonting alls egentlige- varenda en av dem som är med i filmen verkar smått galna. 


Ingen av skådespelarna är speciellt bra heller och det mesta går på i invanda spår- har man sett b-skräck tidigare så vet man vad som gäller. Tyvärr så finns det ingen scen som riktigt fastnar i minnet heller. Det verkar som att de inte riktigt har haft råd med speciellt mycket här- man får se lite blod som skvittrar, men inget lemlästande eller sargade kroppar eller liknande som brukar vara vanligt förekommande i sådana här halvdana filmer. Det blir en ganska tråkig resa mot slutet kort och gott. Och inte blev det heller bättre för att de drar ut på det ( förutsägbara ) slutet.


The Graves lär inte bli ihågkommen och kommer hyfsat snabbt att försvinna. Den kanske kan plockas fram och ses om igen vid någon Halloweenfest, men mest troligt blir festdeltagarna trötta på den och filmen kommer att pausas eller liknande. Synd att filmomslaget lurade mig lite- killen med gristrynet var inte med så mycket, och han överspelade nästan lika mycket som prästen gjorde. Sicken soppa det blev av alltsammans. 






  

Av roboguy - 29 december 2010 17:40

Haha den här reklamfilmen är ju riktigt grym:D Dolph Lundgren är inte snäll mot enhörningen och pratar om något som liknar Arnolds tyska brytning!






http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/schulmanshow/article8322015.ab


Skapa flashcards