Alla inlägg under maj 2011

Av roboguy - 31 maj 2011 18:21

" Ännu en Stephen King-historia är på väg att bli film. Det är Kings prisbelönta bok Bag of Bones från 1998 som författarens favoritregissör Mick Garris kommer att styra upp, skriver DeadCentral. Det handlar om en miniserie som Garris kommer att börja filma i Nova Scotia 6 juli fram till 31 augusti 2011. Boken kretsar kring en bestsellerförfattare som blivit änkeman och som drabbats av skrivkramp samtidigt som han börjar plågas av mardrömmar om det gamla sommarstället. När han beger sig dit dras han in i en rad mystiska händelser. Garris har tidigare filmatiserat en rad King-berättelser, som Pestens Tid, Riding the Bullet och The Shining."


Benrangel är väl ingen av de bättre böckerna som Stephen King har skrivit, jag tycker i alla fall att den var en ganska "vanlig" spökhistoria som ändå hade en ganska härlig stämning, men jag minns å andra sidan inte mycket av boken då jag läste den för flera år sedan. Det kan bli riktigt nice med en miniserie av den här berättelsen, men det är bäst att avvakta innan man säger något mer ty man vet ju hur det kan bli med filmer/serier som baseras på Kings böcker- antingen blir det förträffligt eller alldeles förfärligt.







 

Av roboguy - 30 maj 2011 22:01

I och för sig försvann ju filmcensuren och Statens bigrafbyrå redan i januari, men att världens äldsta filmcensur har gått i graven är värt att fira såhär i efterhand i alla fall;) Såhär nämner jag lite "funny stuff", som är roligt i backspegeln åtminstone, som jag hämtade från tidningen Hemmabio!


* Flest klipp i en film: Äventyrarens ö ( 1983) Tjugoen klipp. Måste ha varit en synnerligen hemsk film!


* Tidsmässigt mest klippta film: Porrfilmen Superfuckers vinner överlägset med 59 minuter!


* Commando blev totalförbjuden två gånger (!!!) och släpptes sedan grovt klippt av två distributörer.



 

Sådana här filmer görs inte ofta längre, tyvärr... 



* Film som blivit förbjuden flest gånger: Death Weekend ( förbjuden hela sex gånger, de ni). 



* Mest klippta James Bondfilm, Diamantfeber! Herregud, den Bondfilmen är ju den fjantigaste av dem, enligt min mening. Vad tusan fanns det att klippa i den filmen egentligen som motiverade fyra klipp á la 2 minuter och 55 sekunder. 




 

Av roboguy - 30 maj 2011 19:10

Utförsäljning av böcker och tidskrifter pågår just nu på statsbiblioteket, precis som det brukar vara vid den här tiden på året- har för mig att de brukar ha den i juni dock? Nåväl, efter att ha grävt och rotat omkring bland böckerna så fanns det väldigt få böcker som intresserade mig, än mindre gjorde de inte mig intresserad av att köpa dem trots att priset är lågt ( till och med lägre än Glocalnet ). Det är dåligt att biblioteket inte har lite hetare böcker att erbjuda för 10 kronor/st, eller om man så vill- fyll en hel påse och betala 50 kronor. Jag ska kolla igenom bokhögen igen imorgon och se om de har lagt dit något bättre, men det här är nog den sämsta bokhögen jag har sett under de år som jag har varit på utförsäljningen! Sanslöst tråkiga och ointressanta böcker. I vanliga fall brukar jag inte ha några större problem med att fylla en påse med böcker, nästan utan att ens behöva titta på omslag eller läsa vad böckerna handlar om. Den här gången blir det att köpa någon enstaka bok för tio kronor bara, för jag har tillräckligt med "skräpböcker" som bara ligger och samlar damm hemma. 






 

Av roboguy - 30 maj 2011 18:45


TACK underbara Åman för "sällskapet", supertrevligt och mycket sms-ande mellan oss i flera timmar. Det gjorde i alla fall min måndag betydligt bättre än vad jag trodde att den skulle bli. Uppskattar fortfarande jävligt mycket att "vinden vände" och det blev någon ordning på alltsammans:)






 

Av roboguy - 29 maj 2011 23:42

" Jag är så mätt på polisgenren" säger skådisen som gestaltar Roland Hassel, och jag är beredd att hålla med honom till hundra procent. Men behövs verkligen en svensk polisfilm till, som visserligen är en blandning av fiktion och dokumentär- som dessutom ska handla om Palme-mordet? Har vi inte fått nog av det sedan hemska Sista kontraktet med Mike Persbrandt som drabbade oss för flera år sedan? Och för all del, en av Leif GW Perssons romaner handlar ju också om Palme och utredningen, fast jag inte minns vilken av böckerna det var...

" Dessutom är det en betraktelse över den svenska manligheten" sägs det... Jag blir lite mörkrädd när de säger det. Vad då för betraktelse över svensk manlighet? Vad kommer "den" betraktelsen att säga... Antingen kan det bli något bra, eller så snedvridet. Ja, det är nog ändå värt att hålla ett getöga på den här filmen, trots allt och se vad den har att komma med. 




http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article13097969.ab








 

Av roboguy - 29 maj 2011 23:18

På Aftonbladets omröstning anser 99,1 procent av de som har svarat att Stenis är en värdig vinnare! Helt klart- wohoo! Jag sa det dessutom för några veckor sedan, även om jag tvivlade i det sista avsnittet;P Men det var ju egentligen aldrig någon stenhård fight, den sista duellen kändes väldigt avgjord tidigt. Men det var snyggt hur SVT lade in klipp från Stenis storhetstid medan Ingemar tog sig i mål- "Han vinner igen", som kommentatorern sa! Härligt!

Och tack vare en kommentar fick jag reda på vad den där låten som spelas i klippet kommer ifrån- jag kände igen det men kunde inte komma på var det kom ifrån! Men det är ju från den underbara filmen The Rock, så klart! 




http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article13100549.ab









 

Av roboguy - 29 maj 2011 14:32

Harry Potter and the Deathly Hallows part 2- inte så mycket nytt i den här trailern men peppad blir man i vilket fall. Inte länge kvar innan den avslutande filmen drabbar oss, tiden går jäkla snabbt ibland!



http://www.youtube.com/watch?v=TVAZIHVo-bM&NR=1




 


Härligt att en trailer till The girl with the dragon tattoo har läckt ut, dessvärre inte med den allra bästa kvallan men det får man helt enkelt stå ut med. Men det ser mycket lovande ut, och det är lätt att säga at tnu har proffsen kommit och visar hur det går till när man gör film och i händerna på David Finscher så ser det skitigt, jävligt och mycket hårt ut! Det svenska originalet kan slänga sig i väggen, här kommer den riktiga filmversionen av Män som hatar kvinnor;=




http://www.quietearth.us/articles/2011/05/28/David-Finchers-GIRL-WITH-THE-DRAGON-TATTOO-trailer-leaks?utm_medium=twitterfeed





 

Av roboguy - 29 maj 2011 01:40

Jag vet inte, kanske har jag förutfattade meningar, men regissören till den här filmen, Catherine Hardwicke, har gjort en ganska tam och löjlig upphettad nyversion av den gamla sagan om Rödluvan! Eftersom jag inte har sett Twilight, som Catherine har regisserat, så kan jag inte säga huruvida det stämmer eller inte, men nog tycker jag det finns en del ingredienser i Red Riding Hood som jag tror finns med i Twilight- en ung, söt flicka som dras mellan en man som hon inte vill gifta sig men som egentligen älskar en annan kille, en mer spännande som vill att hon ska rymma iväg med honom...




Läs inte mer om du inte har sett filmen!




Jag tycker det är löjligt att det inte finns med något blod alls i den här "vuxna" versionen av sagan? Vem riktar sig filmen till egentligen? Åtta-tolv-åringar, är min gissning. Man får inte ens se när ett svärd far in i kroppar... Löjligt som fan, är min åsikt om det!

Jag blir också väldigt trött på den ganska löjliga kärlekstriangeln mellan Peter, Henry och huvudpersonen Valerie. Det är ett evinnerligt tjafsande hit och dit, trots att man ju vet vem av dem som Valerie vill vara tillsammans med. 

Den enda som muntrar upp det hela en smula är Gary Oldman, märkvärdigt blek som den kringresande varulvsdräparen som ska hjälpa byborna att bli av med besten som härjar runtomkring deras lilla, trevliga by.


Amanda Seyfried, som spelar huvudrollen, är alldeles för söt och präktig och de där stora, nyfikna rådjursögonen gör sig inte alls bra i den här filmen. Jag blir mer irriterad över att hon hela tiden ser så perfekt ut, trots att det ska föreställa att hon lever någon gång under tidig medeltid ( antar jag ). Såg man verkligen så bra ut då? Hade man tillgång till smink till och med? Var ens kläder alltid lika fint tvättade och rena och hela? I och för sig gäller det alla byborna, de är helt enkelt alldeles för fina och snygga för att det verkligen ska kännas som att de lever på medeltiden. De skulle lika gärna kunna vara snygga, rena modeller som låtsas att de befinner sig i en liten by mitt ute i en skog, vilket de ju också gör... Nej, trovärdigt är det inte. 


En del av de element som man känner igen från den klassiska sagan finns med här- under festen finns tre små grisar med och vargen kommer och blåser omkull dem. "Vargens" mage fylls med sten även den här gången, och Rödluvan får även ställa de klassiska frågorna "Vilken stor mun du har, farmor"... 


Kärlekstrams, alldeles för lama och "barnvänliga" våldsscener gjorde att mitt humör sjönk drastiskt och det blev inte bättre av att vargen var så gräsligt fult animerad så jag vet inte ens vilken liknelse jag kan dra till med för att beskriva den. Ursch, fy och blä!  Det här var ingen film för mig!!








 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards