Direktlänk till inlägg 17 februari 2013

Hotell Transylvanien

Av roboguy - 17 februari 2013 03:15

Hotell Transylvanien var verkligen en skön fläckt som fick det att kännas som att man har gjort något helt nytt istället för att spinna vidare med Shrek och lansera någon snabbproducerad sidekick-film och jag hoppas vid Gud och Allah att vi slipper se något mer med Mästerkatten eller åsnan. Nu räcker det med sådana filmer. Däremot hade kanske inte Hotell Transylvanien något riktigt nytt att komma med, men skit också- det funkade, faktiskt. Jag hade roligt och väldigt trevligt under filmens gång, och kunde inte låta bli att charmas av framför allt Frankenstein ( som egentligen inte borde heta Frankenstein för ni vet ju hur det är med det där, det är inte monstret som heter Frankenstein utan forskaren som skapar monstret som heter Frankenstein). 



LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.




Men handlingen är kanske lite väl banal och vi har hört den några gånger vid det här laget- en överbeskyddande pappa som inte vågar släppa greppet om sin tonåring och som vill skydda sitt barn mot allt hemskt som finns där ute ( eller som många föräldrar också inbillar sig att det finns). Mycket av filmens tema handlar om att våga släppa greppet och att våga trotsa sin rädsla. Och just nu är ju precis rätt tid för Dracula och alla andra klassiska monster att "visa upp sig" då vampyrer säljer som smör och alla fascineras av monster. 

Men om man ser bakom den ganska traditionella historien så finns en hel drös med sköna karaktärer här som verkligen gjorde filmen sevärd, och då framför allt min favorit Frankensteins monster, men även "varulven" och hans många, vilda barn drar ned en hel del flin. Jag hade däremot kanske önskat mig lite fler skämt som går över huvudet på de minsta och som är riktade mot oss vuxna som tittar- att en zombie vill ta med sig en skyltdocka till slottet är något som ungarna inte begriper poängen med, och det är sådana slags skämt som jag efterlyser mer utav i sådana här filmer. 



 

*Host host* Lite väl mycket emo här, va?!!!


   

Tjockis-mumie, antar att han fick en riktigt god måltid innan han blev mumifierad? 


     

Lite fler sådana här hintar hade jag inte tackat nej till..

 

 

   

Om vi brydde oss om att lära oss något om en verklig eller inbillad "fiende", kanske vi skulle komma på att de inte är någon fiende alls egentligen. Jag tror vi demoniserar vissa mer än vad som är nödvändigt, och saker som är obetydliga tror vi är något som är ett möjligt vapen som är gjort för att skada oss andra...Kunskap är makt, okunskap är bara onödigt. 


 

 

Lite "kul", eller vad man ska säga, är att Fran Drescher är skådisen som ger rösten till Frankensteins hustru. Jag tyckte att det var något bekant med den där nasala rösten...


Jag vet ju att det inte är i första hand min åldersgrupp som Hotell Transylvanien vänder sig till men jag tror nog att den här tilltalar den tilltänkta målgruppen och därmed får jag en fadd eftersmak i munnen- naturligtvis kommer den här att generera i en eller två eller tre eller fyra eller fem eller sex uppföljare, och så kanske Frankenstein och de andra monsterkaraktärerna får en egen film så småningom. Det är förjävligt vad man har blivit van vid hur systemet funkar vid det här laget, men jag inbillar mig i alla fall inte att vi har sett det sista av Hotell Transylvanien på ett tag. 


Den här har i alla fall potential att bli en flitigt genomtittad film vid Halloween framöver, och som en lättsam liten bagatell fungerar den alldeles förträffligt. 






 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards