Direktlänk till inlägg 11 maj 2013

Robinson Crusoe

Av roboguy - 11 maj 2013 03:01

En film som jag tror att jag har sett men jag kände inte igen mycket vid omtitten under fredagskvällen så den mest troliga slutsatsen blir att jag nog faktiskt inte har sett den här tidigare, något som inte direkt grämer mig såhär i efterhand. Det är en tämligen svag filmatisering av bokklassikern Robinson Crusoe, och jag vet inte hur man tänkte när man dessutom gav Pierce Brosnan en accent i rösten som inte låter trovärdig någon gång. Plus i kanten dock till regissören som fullständigt misslyckas med att ge nerv åt det grundläggande temat i den här berättelsen- hur en man lider skepsbrott och hamnar på en öde ö och hur oro över hur man ska överleva dag till dag förbytts till att Crusoe i det närmaste direkt lyckas skapa sig en dräglig tillvaro med en riktigt liten lyxtillvaro där det inte direkt ser ut som att han behöver kämpa nämnvärt för brödfödan utan har husdjur i överflöd och aldrig förtvinar under sin tid på ön, han blir aldrig mager eller förändras nämnvärt mer än att skägget blir aningen vildvuxet. Det ger inget trovärdigt intryck alls och vad värre är- desperationen och kampen för överlevnad, vilket är en del av bokens styrkor, går helt förlorat i den här filmatiseringen. Den här versionen av berättelsen är betydligt mer actioninriktad och man har inte avsatt någon förspilld tid till att ge tittaren en känsla av hopplöshet, desperation, ånger etc. Och i och med detta så rekommenderar jag å det starkaste att man läser boken hellre än att slösa bort tiden på den här filmen.





     

Inte ens ensam på en öde ö ägnas tankarna åt viktigare saker, ojoj...


       

Boom bang in the jungle


 



En varning till alla de elever som funderar på att fuska genom att se filmen när de har fått till uppgift att läsa boken för att komma lindrigare undan- filmen är inte exakt som boken! Någon hund har inte Crusoe med sig till ön och inte heller slutet överensstämmer helt och hållet med boken. Dessutom- om ni skriver i er recension att Crusoe bodde väl och mådde gott i en liten inhägnad "by" så får ni en näsbränna direkt av läraren ty huvudpersonen tillbringar stora delar av sin tid i boken i en grotta. Usch och fy, att man inte kan lita på filmatiseringar... 


Nej det fanns bara en bra sak med den här filmen och det var att den var kort och att därmed plågan inte blev långvarig. 







 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Skapa flashcards