Direktlänk till inlägg 12 januari 2011

Dragonetti The Ruthless Contract Killer

Av roboguy - 12 januari 2011 00:10

Även om Dragonetti The Ruthless Contract Killer är extrem lågbudget så blir den ändå lite underhållande trots detta, men framför allt är den jäkla rolig. Lite Tarantino-influenser kan skönjas ibland, men det mesta blir rätt så löjligt när vi försöker göra film a la USA-modell. Ibland lyckas Sverige visserligen, som fallet är med Noll tolerans som följer en ganska tydlig amerikansk modell, men det är klart- den filmen hade en aning högre budget än vad den här filmen har. Men jag tycker om att de har försökt i alla fall, och lite fler sådana här svenska filmer skulle absolut inte vara en nackdel. 


Huvudrollen, Dragonetti, är den som är mest sevärd i filmen fast jag blir inte riktigt klok på om han är en bra yrkesmördare eller inte- han blir nämligen i princip skjuten eller skadad vid varje actionsekvens. När Dragonetti ska visa upp vilken "mördarmaskin" han är så vandrar han in i en videobutik ( som borde heta dvd-butik numera eller i vartfall ändra namn till något mer modernt, eller hur?) så knuffar han undan killen som står vid kassan och slår till tjejen... Inget direkt klockrent bevis på mördarmaskinen om man säger så. Lite mer upprättelse får han visserligen på massakern på restaurangen- han skjuter vilt omkring sig och flera gånger ser det ut som att han har tagit kål på alla människor som befinner sig i lokalen men lik förbannat fortsätter det att finnas måltavlor hela tiden. Dragonetti må vara hänsynslös, men noggrann är han definitivt inte. Det var bara synd att filmen häftigaste scen var så dåligt klippt- Dragonetti "kör in handen" i en gravid kvinnas mage samtidigt som han väser fram "jag använder i alla fall skydd" och sedan "förlöser" ungen på sitt egna lilla sätt. Ett annat plus är också då Dragonetti misshandlas- jag tror inte jag har sett en så utdragen tortyrscen i svensk film någonsin. 


Jag tror att jag mest tycker om Dragonetti The Ruthless Contract Killer för att om jag skulle ha gjort en film ( vilket jag visserligen har gjort, men då var jag inte filmens regissör och fick inte göra min typ av film haha) så hade jag gjort något liknande-möjligtvis med lite mer splatter och blod och mer åt skräckhållet. Men jag tycker om att de här har försökt och jag hoppas att de kommer få lite större budget i framtiden och att de kommer att fortsätta göra sådana här filmer, för det är sådant här som film-Sverige behöver betydligt mer av.








  

 
 
Woaska

Woaska

12 januari 2011 20:00

Den ser ju nästan lite bra ut. Att den är svensk dessutom! Kanske jag skulle ge den en chans. :-)

http://quarflam.blogg.se

roboguy

15 januari 2011 01:39

Jag är väldigt tveksam till att du skulle tycka om Dragonetti faktiskt, även fast filmen är svensk;P Vänta tills det kommer ut en bättre kopia åtminstone innan du ger den en chans för du lär hitta betydligt mer att klaga på än vad jag gjorde haha;D

 
Jonas Wolcher

Jonas Wolcher

12 januari 2011 22:08

Tackar för en jättefint utlåtande av filmen.
Alla vi som jobbat hårt i tre år med Dragonetti bugar och bockar.
Något som är extra roligt är att jag i skrivandets stund klipper en kortare version av filmen med nytt ljud och med högre upplösning av bild. Jag meddelar när den är klar.
Tills dess:
"Låt blodet flyta över bioduken"

http://themoviedragonetti.com

roboguy

15 januari 2011 01:43

Keep up the good works:) Det låter härligt, och det ska bli roligt att se den kortare versionen med nytt ljud och bättre upplösning på bilden. Och fortsätt göra sådana här filmer, precis vad svensk film behöver mycket mer av!

 
Ingen bild

Rolle

16 november 2011 08:25

Liten kommentar om "videobutiken" jag tror faktiskt att det är en korrekt benämning. Video betyder inte VHS, se nedan...

Video (från latinets jag ser) är en teknik för behandling av elektriska signaler som representerar rörliga bilder. I svenska språket används ordet i vardagligt tal som benämning på en film, lagrad på videoband eller DVD. I plural på svenska: videor, alltså -r, inte eng. videos. Under 1940-talet användes termen video i USA om det som senare skulle kallas television.

Det är alltså alldeles korrekt att kalla det för videobutik.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards