Direktlänk till inlägg 10 april 2013

Maria Wern-Stum sitter guden

Av roboguy - 10 april 2013 02:00

Det ända som fortfarande är lite fantasieggande efter att man trölskade sig igenom TV4-söndagsfilmen Maria Wern är undertiteln "Stum sitter guden" som faktiskt tilldrog sig mitt intresse- i alla fall för en stund innan man upptäckte vilken standarddeckare det här rörde sig om, till och med för svenska mått mätt. Eva Röse i titelrollen känns oinspirerad och direkt undrar jag vad det är som urskiljer Maria Wern från tusentals andra deckarhjältinnor som överröst oss sedan... ja, när fan började deckarvågen egentligen? Två ungar dras hon dessutom med och som extra potatismos till lingonen så har hon en älskad make som har gått bort och som Maria ägnar (förmodligen) en stund åt i varje film att deppa över tills- trumvirvel och trumpettjut- en ny karl gör entre och så ska det utveckla sig åt det ena eller andra hållet. Åh,jag begriper faktiskt inte hur folk orkar med det här gång på gång. Har vi svenskar så litet krav på en deckare? Med andra ord; man har verkligen ingenting nytt under solen här! Fan, saknade jag inte här till och med en Gunvald Larsson som kunde pigga upp tillställningen en aning? 





                                            Om du inte sett denna så läs inte mer nu!

 

 

 

 

 

Nej men allvarligt talat nu- vem är Maria Wern tänkt till och för? Inte den unga, hippa deckarpubliken i alla fall ty tempot är på tok för långsamt och när något händer så är det tämligen snabbt överstökat och det blir aldrig spännande. Nej, jag ser framför mig lådvinsdrickande medelålderskvinnor som möjligen kan uppskatta det här dravlet, för jag kan verkligen inte föreställa mig vilka andra som skulle kunna utgöra en publik åt det här... Jag menar, finns det inte nog med andra deckare och deckarserie att följa som det redan är vid det här laget? Det tycker åtminstone jag och Maria Wern borde ha jävligt svårt att hitta någon bredare publik eftersom det Wern har att erbjuda har vi redan sett hundratals gånger tidigare, om än inte i bättre form så åtminstone i ett mer engagerande format. Inte ens lite samhällskritk har man orkat med att slänga i här, åtminstone inte i Stum sitter guden!

 

Det övriga persongalleriet är nästan löjligt tråkigt... Såhär tre dagar i efterhand kan jag inte för mitt liv minnas vilka som fanns med. En äldre man med glasögon längst ut på nästippen med gråsprängt hår och en yngra, nervösare snubbe som först orederade över att han minsann inte skulle börja nätdejta men som sedan... gör just det, nätdejtar. Suck. Jag brukar inte prisa Johan Falk men banne mig, Falk-filmerna har i alla fall några fler karaktärer än just bara Falk som man kommer ihåg efter att man sett filmerna- men i Wern  så undrar jag om det inte enbart är Wern som finns, och att alla andra bara finns till just för att antingen föra fallet för den aktuella filmen vidare så eftertexterna kan börja rulla, eller för att komma med meningslösa sidohistorier som ändå bara, senare, visar sig ha något med fallet att göra. Ingen annan verkar ha ett liv utanför polisstationen, utan de finns bara just som poliser och för att utföra ett arbete och ingenting annat.




     



Ing-Marie Carlsson är dessutom lika osannolik som skurk här att man lika gärna hade kunnat få oss att tro att seriefiguren Bamse egentligen var Hitler i ett tidigare liv och hennes skådespelande som skurk är ungefär lika roligt att titta på som det är att titta på medan cement torkar.

Den enda som klarar sig med hedern i behåll är Allan Svensson, som i alla fall får till en liten rolig scen när han introduktionerar hunden i hur deras "samarbete" ska se ut. 


Nej allvarligt talat nu gör alla som jag säger och slutar se till att Maria Wern-filmer får produceras och istället låter filmpengarna gå till något vettigare och som åtminstone försöker göra något som ser lite nytt ut... 






 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Skapa flashcards