Direktlänk till inlägg 27 september 2010

The nightmare on Elm Street (2010)

Av roboguy - 27 september 2010 15:08

Det är svårt, för att inte säga nästan möjligt, för mig att se den här remaken utan att jämföra den med originalet. Den första filmen är nämligen en av mina stora favoriter i skräckgenren, och jag håller det fortfarande för att Freddy Krueger är en av de allra bästa och häftigaste skräckgestalter som har sett dagens ljus sedan... ja, Dracula. ( De två andra häftigaste figurerna inom skräcken är förstås Jason och Mike Myers om någon undrar). Så den här remaken hade en hel del att leva upp till. Det lyckades den inte med. 


Men jag ska slå fast direkt att det fanns en del saker som var bra med filmen, faktiskt. Jag tycker att The nightmare on Elm Street är en betydligt bättre remake än vad som var fallet med Fredagen den trettonde som fick en omstart för ett tag sedan. Att se en "smart" Jason, som verkade planera saker osv, gjorde väldigt ont i mitt skräckfilmshjärta. I Nightmare har de inte lyckats förstöra något såpass mycket, och det är jag väldigt glad för. 

Detta betyder däremot inte att jag är nöjd med den nya versionen av Freddy. Hans nya ärrade ansikte påminner väldigt starkt om något annat som jag har sett tidigare, men jag kan inte sätta fingret på vad det är... Jag tycker inte heller om att Freddy numera talar med väldigt djup, mörk röst- det blev inte mer skrämmande, det blev snarare väldigt löjligt och väldigt tråkigt. Varför ska de förvränga röster så in i helvete numera? Samma misstag har de ju gjort med Batmans röst i de två nya filmerna som har kommit! Och så kan jag inte heller släppa Robert Englunds fantastiska prestation som Freddy, det går bara inte. Den nye bleknar i Englunds skugga, han har ingenting att komma med- inte ens en rolig onliners? Nej, för mig är och förblir Englund den ende och sanna Freddy. 


Sedan är resten av filmen ungefär samma som originalet. Snyggare skådisar, men ingen ny Johnny Depp kan skönjas här, men skådisarna är däremot väldigt träaktiga och väldigt tråkiga och intetsägande. Den nye Nancy är ingenting jämfört med hon som gestaltade Nancy i originalet. Dessutom verkar ungdomarna veta direkt, när filmen börjar, vem som orsakar mardrömmarna så det är inte heller något mysterium! 

Anslaget i den här remaken är också betydligt svagare än vad som var fallet i originalet. I den nya versionen är det en ung man som går omkring i ett resturangkök, och vi förstår att han drömmer. I originalet var det, om jag inte minns fel, Nancy som i vit klänning sprang omkring i en industrilokal samtidigt som man fick se hur Freddy vässade sina "klor". Väldigt effektiv inledning. Remaken är inte ett dugg skrämmande eller spännande utan allt ska som vanligt ske snabbt. När den ena händelsen är avslutad hinner karaktärerna knappt ens börja reflektera innan nästa sak börjar. Detta skyller jag delvis på producenten Michael Bay, som gärna får förstöra sina egna filmer men som inte behöver stressa regissören i andra filmer. Däremot tyckte jag om slutet! Om det ska jag icke säga mer;D


Ja, jag kan fortsätta att såga den här remaken hur länge som helst men det får räcka såhär. Den funkar trots allt, men den har ingen chans mot originalet. Och det var väl aldrig heller meningen! Jag hoppas att Wes Craven fick en ordentlig summa pengar för att sälja sin underbara karaktär till den här medelmåttiga filmen som knappast lär vara ihågkommen av någon om fem, sex år. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards