Direktlänk till inlägg 29 september 2010

The expendables

Av roboguy - 29 september 2010 01:25

Det var med en viss bävan inför att se den här filmen på grund av att jag inte ville få mina förväntningar grusade. Jag har sett fram emot den här filmen så länge så jag vågade nästan inte se den;P Men äntligen kan man säga att en film lyckades leva upp till mina förväntningar! The Expendables är skamlöst underhållande, så som actionfilmer var en gång i tiden och så som bara vissa actionfilmer lyckas leverera numera. 


Det började riktigt bra också- hela gänget samlade på ett fartyg för att hjälpa gisslan och så swisch så presenterar sig Dolph Lundgren med dunder och brak. Han spränger en av piraterna i småbitar och kastar ur sig en onliner. Jag tror inte jag har sett Dolphan såhär rörlig på mycket länge. Vad har Stallone gett honom?! Eller så är Dolph bara glad över att få vara med i den här filmen och det märks på många, inte minst Stallone själv, att de måste ha haft vansinnigt roligt under inspelningen. Tyvärr syns det ibland tydligt att tiden har gått när Stallone är med i actionscener, eller när han springer. Det går inte riktigt lika lätt för honom som det gjorde när han sprang i te.x Rambo. Men det är ju inte så konstigt, förstås.

Jason Statham är ungefär som han brukar vara. Jag gillade hur han nästan fungerade som Stallones yngre bror i den här filmen. Men jag gillade inte den ganska löjliga kärlekshistorien som Stathams karaktär var inblandad i. Visst, Stallone har gett ett ovanligt djup till några av de här karaktärerna, ett djup som verkligen inte behövdes. Statham får i alla fall visa upp att han är en karlakarl och spöa skiten ur tjejens nya pojkvän som har misshandlat henne. 

Den enda som inte alls fungerar i den här gruppen och som känns riktigt malplacerad var Jet Li. Han hade liksom ingen funktion i gruppen? Fast det var riktigt roligt att höra honom argumentera för varför han borde få mer i lön. " Eftersom jag är kortast så måste jag ju gå längre än de andra" osv, haha!


Allra bäst i filmen var nog ändå när Stallone och Arnold Schwarzenegger munhöggs med varandra i kyrkan! Fan vad jag skrattade och bäst minns jag hur Arnold kastar ur sig " Du trivs ju i djungeln", och sen när Bruce Willis frågar vad det var med Arnold så svarar Stallone " Han vill bli president". Haha gliringarna står som spön i backen och jag önskar att den scenen hade kunnat få vara en aning längre. I och för sig så har jag tittat på den sekvensen om och om igen så det känns som att jag redan har sett den hundra gånger. En blivande klassiker, måntro?! 


Resten av filmen? Ja, det är inte så mycket att orda om egentligen för den består enbart av härlig klassisk "brutalaction" där det mest handlar om slagsmål och pang-pang och människor som sprängs i tusentals småbitar. Underbart! 


Ett litet minus för fejkelden i slutet. Varför?! Varför fejka eld? inte användes fejkeld under 80-talet. Då när en människa stod i lågor så visste man att det var en stuntman med en specialdräkt på sig, men numera... ja, det är en struntsak jag vet, men jag vill hellre att det ska se äkta ut än att behöva titta på fejkeld. Så nu vet ni det. 


The Expendables passar alla som älskar action! Så är det bara. Och den här levererar verkligen action! Skamlöst underhållande film, kort och gott. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards