Direktlänk till inlägg 8 januari 2011

Death Race 2

Av roboguy - 8 januari 2011 00:43

I Death Race 2 går det verkligen undan från början till slut och inte många andningspauser erbjuds under filmens gång. Det tycker jag är bra, men man hade behövt en chans att pusta ut ibland- för actionscenerna är inte alls dåliga och skickligt genomförda. Filmen börjar med att fångar på ett superfängelse gör uppror och fortsätter sedan med ett bankrån och därefter en riktigt svettig biljakt. 

Och trots all sin dumaction så har den här filmen inga duvungar bakom kameran heller ( och inte framför heller egentligen ): Paul W.S Anderson är en av producenterna ( Resident evil bland annat ) och Roger Corman finns också med på ett hörn, i alla fall om man ska tro på förtexterna. Rent skådespelarmässigt är det ingen som sticker ut direkt. Danny Trejo hade ett ganska svettigt 2010, men i den här filmen har han i alla fall inte behövt anstränga sig så mycket- här är han snarare en häftig snubbe som hjälper huvudpersonen lite då och då. Synd att han inte är med mer. 

Sean Bean gör inte heller direkt speciellt mycket. Han är inte direkt karismatisk eller ens intressant som en av huvudskurkarna. Tråkigt att han mest är med i den här filmen för att tjäna några extra dollar inför julhandeln kanske! 

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte har sett Death Race-filmen med Jason Statham. Det beror mest på att Statham är en av mina stora favoriter bland den nya vågen av actionstjärnor, men efter att ha sett uppföljaren så måste jag se den förra filmen snart, för uppföljaren gillar jag verkligen och jag är ganska övertygad om att jag kommer att tycka om den första filmen ( som egentligen är en remake av Death Race 2000 med Sylvester Stallone, som jag också måste se). Men för att inte hamna efter med tvåan som jag gjort med den första så såg jag filmerna i omvänd ordning och började med denna, som är mest aktuell av dem två. Luke Goss är dock väldigt tråkig och intetsägande som huvudpersonen Carl Lucas, och jag är övertygad om att Jason Statham gör ett betydligt bättre jobb. 


Man ska inte fundera så mycket medan man ser Death Race 2 ( så de som tycker om att analysera filmer borde hålla sig borta från den här rullen, blink blink;). Men jag kan ändå inte låta bli att undra lite över fången Lists. Vad hade han gjort för att hamna i fängelset egentligen? Genom hela filmen så är Lists "tönten", den som de andra fångarna ger sig på först. Lists hör inte hemma där i fängelset, och man undrar som sagt vad fan han har gjort för att hamna där överhuvudtaget. 


Ska man ens gå in på "kvinnorollerna" i sådana här testeronstinna matchofilmer? Nja kanske lite då är väl på sin plats, i sann jämställdhetsanda. Kvinnorna har inte mycket här att göra- de ska antingen bara vara framför kameran och se snygga och sexiga ut. En av de kvinnor som sticker ut lite är den som anordnar tävlingarna på fängelset, men hon är väl knappast någon bra förebild- djup urringing i varenda scen hon är med i och dessutom har hon sex med alla, bara hon får det hon vill ha och att männen lyder hennes minsta order. 


Men är man bara ute efter lite lättsmält dumaction-underhållning en fredag-eller lördagkväll så fungerar Death Race 2 utmärkt, men glöm inte att spänna fast säkehertsbältet och stäng av hjärnan helt och hållet innan ni börjar se på filmen, för hjärnan kommer inte att behöva användas och kommer bara att vara i vägen medan filmen pågår. 





  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards