Direktlänk till inlägg 20 april 2011

Horn

Av roboguy - 20 april 2011 17:32

Jag är inte riktigt förtjust i Joe Hill, enligt mig har han en del att putsa på och förbättra innan han kan bli någon favoritförfattare hos mig men jag är kanske en smula orättvis mot Hill då jag inte kan låta bli att jämföra honom med hans far, Stephen King. Jag är ett stort fan av King, kommer alltid att vara det och har svårt att bortse från en fundamental skillnad dem emellan- nämligen den att Joe Hill inte är särskilt bra på att teckna människor och få dem att bli intressanta. Häri ligger den stora skillnaden mellan far och son och deras författarskap- om inte annat är King en mästare i att ge sina figurer liv. Joe Hill är inte riktigt lika bra på det området, tycker jag, och så är även fallet med Horn- huvudpersonen Ignatius "Ig" Perrish har försetts med en ganska rik bakgrundshistoria, men jag faller inte riktigt för den, även om jag tyckte att episoden där han naken rullar nedför en kulle i en kundvagn hade sina poänger. Bokens mest intressanta karaktär är Lee Tourneau, som verkar ha svårt för att förstå signaler ( när det handlar om signaler som tjejer sänder ut, som han misstolkar å det grövsta) och jag blir aldrig riktigt klok på honom- men man misstänker snart att han är en slemmig, obehaglig figur, vilket han inte minst ger ett smakprov på när han säger:

" Hon är söt, men lite snorkig. De flesta tjejer är nog lite snorkiga tills de har blivit av med oskulden. För, du vet, oskulden är det mest värdefulla de har. Det är det som får killarna att svansa runt dem och fantisera om dem-hoppet om att få bli den som tar deras oskuld. Men när tjejen väl har blivit av med oskulden, ja, då kan hon slappna av och vara som en vanlig, normal tjej". ( s. 116)

Det ger en fingervisning av Lee och hans världsbild, men den slutar egentligen inte där, utan man kommer underfund med att han är minst sagt... Konstig. Samtidigt som han är intressant. Jag hade gärna velat se vad King hade kunnat göra utav en sådan här karaktär, förmodligen hade han blivit än bättre...


En av de mer minnesvärda sekvenserna i boken är den då Ig håller en predikan för... ormar! Ja, just det. En predikan som på olika sätt kanske säger mer om vad vi människor egentligen är mest intresserade av- Gud, eller djävulen? 


" Djävulen och kvinnan har stått i förbund med varandra mot Gud från första början, ända sedan Satan för första gången visade sig för människan i form av en orm och viskade till Adam att den sanna lyckan inte stod att finna i en bön utan i Evas fitta". (s. 260)


" Nä. Visst är han en hjälte. Tänk efter. I sitt första äventyr antar han formen av en orm och befriar två fångar som hålls nakna i ett djungelfängelse i tredje världen av en allsmäktig och storhetsvansinnig galning. På samma gång lär han dem att äta flera olika sorters mat och inviger dem i deras egen sexualitet." (s. 382).


Hyllningar av djävulen, som någon som inte förtrycker ( Gud) och som kan ses som en form av superhjälte. Det ni!


Horn är nog en av Joe Hills bättre böcker ( jag tycker att den var bättre än En hjärtformad ask till och med) men jag tyckte inte om slutet, som lämnade lite frågor öppna och som inbjuder till att man får tolka berättelsen lite hur man vill. Men mest av allt saknar jag nog det där lilla extra, som hade gjort boken till något alldeles njutbart. Horn är inte direkt dålig, den har sina stunder och den är en trevlig och lättsam läsning som passar utmärkt för en avkopplande stund i hängmattan en solig sommardag, men man kommer förmodligen att snabbt glömma bort den när man har läst klart. 







 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards