Direktlänk till inlägg 16 juni 2013

Dark Skies

Av roboguy - 16 juni 2013 04:45

Dra mig sakta baklänges efter en hästkärra, men då och då inträffar det som jag nästan trodde var omöjligt nuförtiden- att en film är helt okej och faktiskt intressant ända fram till sluttexterna. Visst, det finns saker som man kan klaga över även i den här filmen- den äckligt korrekta amerikanska kärnfamiljen ( allt som saknades för att göra den perfekt var om det var en pojke och flicka som de äkta makarna hade), och att specialeffekterna är sparsmakade men inte direkt i Avatar-klass ( men det är ändå bra att effekterna används knappt, vilket inte är vanligt). Men Dark Skies funkar helt klart som en underhållande liten story en vacker lördagsnatt i mitten av juni. 







LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.

 

 

 

 

Stämningen för hela filmen sätts omedelbart då Arthur C. Clark konstaterar att oavsett om vi är ensamma eller inte i universum så är det lika skrämmande. Det tycker jag stämmer bra- om vi är ensamma, hur i helsike kunde allt gå så perfekt just på den här planeten men ingen annan stans? Och om det finns annat liv där någonstans, hur ser då de ut och kommer vi få kontakt med dem någon gång? Eller vill vi ha kontakt med varandra ens? 


Nu när filmen konstaterar att det springer omkring "The Grays" lite varstans på jorden så känns det kanske inte som övertygande bevis för att det finns utomjordingar, men en intressant tanke förmedlas ändå- att aliens redan finns här och att de alltredan har påbörjat sina experiment på männskligheten- för, som det beskrivs i en nyckelscen i filmen, vad vet väl en råtta i ett labratourium vad vi utsätter dem för? Lika lite vet eller förstår vi vad utomjordningar gör med oss. Glasklart. Ja, en ögonöppnare för min del också ta mej tusan... Vi är helt klart underlägsna de intergalaktiska besökarna, trots att vi tycker oss vara herre på täppan på den här planeten. Åh, så lite vi vet egentligen. 



                   


Keri Russell har den otacksamma huvudrollen här och den går ut på att helt enkelt se orolig eller skrämd ut nästan precis hela filmen igenom, men till skillnad från många andra exempel så klarar hon av det här ganska bra även om jag saknar en intressantare bild av vem den här kvinnan egentligen är. Och det märks att personerna bakom filmer som Sinister och Insidious har varit inblandade även i den här filmen för en hel del känner man igen och överraskningsscener fungerar inte något vidare ( kom igen, kvinnan tittar på något konstigt i köket och en hand sträcks ut mot henne, man vet ju vid det här laget att det är någon av familjemedlemmarna som "skräms". Något nytt måste man komma på å det snaraste för sådant här fungerar helt enkelt inte längre). 


En liten twist lagom mot slutet gjorde att jag tycker lite mer om Dark Skies och jag vågar nästan påstå att en uppföljare till den här inte är helt omöjlig med tanke på hur alltsammans slutar. Och jag har inget emot ännu en film om det görs på det här viset, faktiskt. 




 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards