Direktlänk till inlägg 14 mars 2012

Ronal Barbaren

Av roboguy - 14 mars 2012 23:45

Glädjande nog finns det faktiskt någon som pumpar in lite nytt blod i den annars lite väl utslitna genren datoranimerade filmer som flödar över oss värre än vårfloden, men förnyelse eller nytänkande står knappast jättarna Pixar eller Dreamworks för, nej det verkar danskarna göra nu i och med den här filmen. Jag hade inga större förhoppningar på Roland Barbaren innan jag såg den, och jag är ärligt talat ganska trött på datoranimerade filmer, men den här piggade faktiskt upp mig. Ja, det var länge sedan man hade såhär roligt senast när man såg en sådan här film och det är så otroligt uppfriskande att den här inte är gjord i Pixar/Dreamworks studior för då hade man vetat på ett ungefär vad man skulle ha fått redan från första stund. I Roland svärs det, en av karaktärerna säger att han vill ha fitta och det slösas inte med pikar mot barbar-män i tanga! Underbart.





LÄS INTE MER OM DU INTE HAR SETT FILMEN.






Grundstoryn känns väl mer eller mindre inte speciellt ny. I likhet med Draktränaren så har vi här Ronal som inte har någon lust att vara barbar, nej han ser det som ganska meningslöst att ägna sig åt att slåss och supa skallen av sig. Han är kort och gott ingen "riktig" barbar, men så får han chansen att bevisa att han har kulor ( eller balls ) när hela barbarbyn blir tillfångatagna. Hört detta tidigare, eller hur? Ohja. Men på resan till att Ronal ska inse vem han är så får man vara med om ett helvilt och jävligt roligt äventyr som kulminerar då Ronal stryker på sig lite osynlighetsmedel men glömmer bort pungen... Så i ungefär fem minuter ser vi ingenting mer av Ronal än hans pung medan han utför ett uppdrag! Denna sekvens måste ju bara bli en kommande klassiker.





   

 






Men det riktigt stora pluset får den här filmen för att den inte vänder sig till barn. Den vänder sig definitivt till lite äldre åtminstone, de som är lite vuxnare och det är så befriande och härligt att se. Allt gull-i-gull-trams är som bortblåst, och här är det betydligt mer burdusa skämt av det slaget att när en kvinna dricker av ett blod som gett de andra muskelstyrka så får hon jätte (starka?) bröst istället. Och bilden av amazonerna, som på vissa håll framställs som feministiska förebilder numera, är helt annorlunda här och de blir väldigt glada när Ronal och hans vän kommer dit, och av vilken anledning kanske ni kan gissa er till;P


Nej, i mångt och mycket så är den här nog en av de bästa och roligaste filmer jag har sett på ett bra tag! Se denna, jag tror inte att många ångrar sig efteråt...






 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards