Direktlänk till inlägg 5 september 2011

Wallander One step behind

Av roboguy - 5 september 2011 01:00

Lite småseg samtidigt som jag ändå tycker att den här var riktigt sevärd, kan det hålla ihop?! Ja, det tycker jag det kan för jag tycker att de kunde ha skurit ned på alla samtal som fanns med i den här filmen. Jag tyckte ändå att andemeningen kom fram och att man fick sig själv en liten tankeställare, om än de kunde ha dragit på ännu mer förstås och slagit på den stora känslotrumman. Tack och lov blir det inget sådant i Wallander One step behind. 




Läs inte mer om du inte har sett filmen!



Jag gillade verkligen svärtan som fanns med i Wallander One step behind. Att man ställde sig frågor såsom hur väl vi egentligen känner människor som vi har runtomkring oss, alltifrån arbetskamrater till ens närmaste vänner. I Wallander One step behind var det Erik Svanberg som hade en del likdelar gömda i garderoben som kom fram först efter hans död. Jag tycker det var ganska uppebart att Erik inte hade betytt så mycket för Wallander, mer än som kollega, jämfört med de känslor som Erik hyste för Wallander, och att efter Eriks död få höra hur mycket kollegan hade pratat om Wallander skulle inte vara så roligt i verkligheten- att förstå först när det är försent vad en annan hade tyckt om en själv. Jag tyckte också att det var bra att Wallanders dotters självmordsförsök kom upp också, något som inte har funnits med i de svenska filmerna.


Men vad har hänt med Wallanders pappa egentligen?! Han fick vara med i en enda film men sedan verkar det som att han inte alls finns längre... Han borde få vara med lite mer, om än bara i korta scener men bara som ett bevis på att han faktiskt existerar fortfarande.


Och tillslut... Hur fan orkar Wallander fortsätta egentligen?! Efter allt som händer. Nu vet jag inte riktigt om verklighetens poliser direkt råkar ut för sådana här saker som filmsnutar gör, den ena hemskheten efter den andra, men polisyrket måste vara jäkla påfrestande för polisernas hälsa och mentala hälsa. Gång på gång råkar Wallander ut för hemska saker- förra filmen var det en kvinna som han började tycka om som visade sig ha en dold agenda, och i den här var det en ung flicka som både försökte ta livet av sig och som sedan blir mördar. Hur orkar man med sådant... Och varför får inte sådana här saker fortsätta finnas med i liknande polisserier?! Sådana här viktiga saker borde få fortsätta genomsyra poliskaraktären och resten av filmseriens handlingar.






 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards