Direktlänk till inlägg 27 december 2011

Skönheten och odjuret

Av roboguy - 27 december 2011 00:48

Varför är det närapå omöjligt att klara av en jul utan att inte se en enda Disneyfilm? Det är mission impossible, och den här julen fick det bli Skönheten och odjuret som lämpligt nog visades på SVT vid halvfem-tiden igår eftersom jag inte har sett den på flera år. Har svårt att minnas vad jag tyckte om filmen när jag var liten ( jag tror jag och mina kompisar dömde ut den som "tjejfilm", men sen har jag ett vagt minne av att jag ändå såg den och tyckte om den) men det som slår mig är hur otroligt snabbt filmen är berättad- knappt hinner Bella sjunga klart om att hon inte tycker om Gaston och drömmer om ett annat liv än det hon har förrän hon befinner sig om fånge på slottet. Sedan dröjer det inte speciellt länge innan känslorna börjar spira mellan Bella och odjuret, och så snabba växlingar till Bellas fader och sedan marscherar byborna med Gaston i spetsen mot slottet för att ha ihjäl besten. Här kan man onekligen snacka om effektiv använd berättartid, men samtidigt hinner man smycka ut berättelsen med en hel del minnevärda scener. 


Jag skither fullständigt i genussnacket som har drabbat den här filmen, speciellt många gamla Disneyfilmer har börjat diskuteras med "nya glasögon" på, och njuter av en ganska traditionell saga som ändå kryddats med fantastiska sångnummer och som dessutom är den första animerade filmen som har varit nominerad för en Oscar för bästa film. Inte illa pinkat av Disney, och den här kom ju också då Disneystudion gjorde kanske sina allra bästa filmer. De borde återvända till den här tiden istället och se vad de gjorde då, så kanske deras filmer blir verkliga klassiker igen...





Det börjar lukta kärlek banne mig. Om nu bara Bella kan se förbi odjurets hemska yttre och se vem han verkligen är...



  

 
 
Åman

Åman

28 december 2011 05:49

såg den också! missade början och lite i mitten, men huvva så bra den var :) tror jag såg den typ en gång då jag var liten!

men du har rätt om disney. tänk om det fick vara som förr, allt är tecknat för hand istället för den här jävla datagjorda skiten!! :)

http://blandalltmittsvammel.bloggagratis.se

roboguy

28 december 2011 15:00

Det är helt otroligt så bra Disney var förr, eller är man bara nostalgisk för att man var liten då de här filmerna släpptes?;)

Haha så länge Pixar gör den datoranimerade skiten så klagar jag inte, men det är synd att Disney satsar på det området också. Men den handtecknade Prinsessan och grodan var dessvärre rätt så misslyckad;/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards