Alla inlägg den 22 december 2012

Av roboguy - 22 december 2012 02:28

Ah, perfekt mustig och svettig actionfilm att inleda julfilmstittandet med. Con Air, denna så högt omtyckta film när man var betydligt yngre än vad man just nu, men sedd med nya ögon så framträder bristerna här och var men tar man den fortfarande för vad den är, mastig action från producenten Bruckheimer och regissören Simon West så får man onekligen valuta för pengarna. 


Det jag framför allt störde mig över efter den här omtitten var de extremt endimensionerade karaktärerna. Jag tycker nästan det är konstigt att jag inte har tänkt på detta tidigare, men å andra sidan så är det något år sedan jag såg Con Air sist. Ta bara Nic Cages karaktär- han är en schysst snubbe egentligen, men tvekar inte att slå ihjäl snubbar under olika anledningar- om de stöter på hans flickvän eller är de värsta avskummen i Amerika. I Cages karaktärs hjärna verkar det finnas en on/off-knapp som går på on så snart det finns någon form av hot. Kanske finns hos alla soldater, vad vet jag. Sedan har vi Cages älskvärda, blonda hustru som gråter på precis rätt ställen och som vid återföreningen i slutet ler och gråter vackert... 

Påtal om slutet tycker jag det är nästa parodiskt överdrivet. Det räcker inte med att man kraschlandar ett jätteplan mitt i Las Vegas, ohnej våra hjältar ska jaga efter skurkarna på polismotorcyklar samtidigt som skurkarna försöker fly i en brandbil samtidigt som de ödelägger staden lite mer... Kom igen, det hade funkat med ett mindre dramatiskt slut, faktiskt. 



 


Det var när jag såg den här filmen för första gången som jag upptäckte John Malkovich, och oj vad jag önskar att han kunde spela lite fler sådana här roller, rollen som hyggligt smart och brutal psykopat är som klippt och skuren för den här mannen. Steve Buscemi är med alldeles för lite som vanligt, men när han är med så är han på något sätt vansinnigt rolig fast man har sett om den här filmen ett flertal gånger vid det här laget. Danny Trejo hade jag nästan helt glömt bort fanns med i den här filmen, men det var lite roligt att "återupptäcka" honom. John Cusack kunde däremot ha fått lite mer "roliga" scener, för käftandet med en annan snut under stora delar av filmen blir aldrig riktigt roligt och att de sedan mer eller mindre förlåter varandra under det sliskiga slutet blir lite för mycket av det goda. 


Allt som allt, Con Air är ändå en actionrökare som fortfarande fungerar och som jag förmodligen kommer att fortsätta se om med jämna mellanrum. Men hade den kommit i år hade jag förmodligen sågat den längst med fotknölarna, men i och med att man såg den här under tonåren och gillade den skarpt, så är det svårt att hacka sönder den, även om det finns en hel del i övrigt att önska. 





 


Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards