Alla inlägg den 5 december 2010

Av roboguy - 5 december 2010 18:46

Så har jag, som förmodligen en av de sista människorna, äntligen tagit mig en titt på Avatar. Jag hade inga stora förväntningar på filmen, jag tyckte mest av allt att den verkade vara löjlig, men en sak kan man ju vara lika säker på som att det är julafton den 24 december varje år- James Cameron är en regissör att lita på. Han gör mig ytterst sällan besviken, och han gör på samma sätt som han gjorde med Titanic. Cameron började med att visa upp hur fantastiskt skeppet var, vilka karaktärer som skulle bli tongivande för historien, hur förälskade DiCaprio och Winslet var i varandra och sedan, när skeppet äntligen krockade med isberget, så släppte Cameron alla hämningar och öste på med action och dramatik. På samma sätt tycker jag att Avatar var uppbyggd- det började med en nästan otroligt jobbig och nästan tröttsam vördnad av planeten och dess natur och varelser, för att under den sista timmen bli ett rejält actionspektakel. Bravo, Cameron, även inbitna actionälskare som mig lyckas du få med dig i den här filmen. I övrigt kan man ju också säga att Avatar kanske är fel namn, den borde kanske heta Pocahontas 2.0 istället? Handlingen är i alla fall snarlik men det var ingen överraskning då andra som har sett filmen har påtalat detta, men man kan i alla fall konstatera att handlingen inte var unik och Avatar förtjänade inte att vinna någon Oscar för manus eller bästa film, men för effekterna däremot! Även om jag inte hade de bästa förutsättningarna för att kunna njuta av effekterna fullt ut- 3D blir inte speciellt snyggt då man inte har en 3D-TV och dessutom har jag väldigt liten skärm på min TV. Men man skulle ändå gott och väl kunna pausa bilderna på planeten, förstora upp dem och hänga upp dem som konstverk på väggen. Otroligt snyggt och vackert. 

En fråga som väcktes medan jag såg på filmen var- måste vi se en annan planets underbara natur för att börja uppskatta naturen som vi har runtomkring oss på jorden? Man blir lite avundsjuk på Avatars invånare och deras nära sammankoppling med allt levande. Samma relation hade en gång människan med naturen. 


Den karaktär jag tyckte bäst om i filmen var ju förstås generalen ( spelad av Stephen Lang ) som hela tiden är övertygad om att militärt våld är det enda som hjälper i slutändan. Sigourney Weaver var också väldigt bra här, även om hon stundtals var lite tråkig. Men Michelle Rodriguez spelar samma slags roll som hon gör i alla filmer som hon medverkar i-tuff brud med skinn på näsan som inte tar skit från någon eller något. 


Några finfina detaljer- de där stridsrobotarna som några av soldaterna sitter i och som de rör med hjälp av händerna. Häftigt! Sådana måste vi ju se till att fixa i verkligheten också, va?;P Även de svävande bergen var otroligt snygga och det är lite synd bara att det aldrig förklaras hur de där bergen kan vara just--svävande. Och slutligen- fågeln Ikran var grym. Undrar bara vad just funktionen att de har näsborrarna på halsen ska vara bra för, egentligen?


Kort och gott så överraskade Avatar lite och jag trodde att jag skulle såga filmen betydligt mer efteråt, men det är framför allt den sista timmen då kriget brakar loss på allvar som jag uppskattar mest. Den första timmen var lite mindre tilltalande även om planeten är väldigt bra skapad samt att Camerons ögon för detaljer gör att han förmodligen inte har missat något ( jag kunde i alla fall inte upptäcka några större misstag). Men jag är inte direkt bländad av tekniken, jag tycker bland annat att återskapandet av hur fåglar flyger har sina brister. Man ser ganska snabbt att fåglarnas motorik "hackar" något, vilket det naturligtvis inte skulle kunna göra i verkligheten för då skulle fåglarna gå en säker död till mötes. Detsamma gäller för djuren i övrigt, ingen av dem ser egentligen verkliga ut, utan mest tagna från vilket random datorspel. Vad jag är mest orolig över efter Avatars exceptionella framgångar, vilket också syns mer och mer, är hur denna nya 3D-teknik kommer att mjölkas i varenda film och att vi snart kommer att spy åt att en kommande, ny film är i 3D. 



  

Av roboguy - 5 december 2010 17:45

Det börjar bli något utav en tradition att följa framför allt skidskytte såhär på vintern. En sport som har vuxit i mina ögon i alla fall för jag har inte följt det förr men det är aldrig fel att bli intresserad av något nytt. 


Dagens spänning låg mest i att se hur det skulle gå för damerna, framför allt för Helena Ekholm och Anna-Carin Zidek. Det gick bäst för Helena som hamnade på pallen på tredje plats, och det är en stor framgång för henne den här säsongen och de båda kvinnorna uppvisade väldigt bra skytte dessutom. Synd att det inte gick något vidare bra för herrarna, dock. 


Jag brukar inte följa sprinten men den här gången hade jag inte så mycket annat att göra, och det visade sig att det var tur att jag titade för det hände en hel del saker, både i damernas och i herrarnas. Det är roligt att se på när de blir sura och irriterade på varandra;P

Av roboguy - 5 december 2010 00:43

Jag är väldigt seg med att se en del filmer, och jag vet att jag inte är först med att ha sett denna;P Men jag har velat se den en längre tid, men det har inte blivit av- mest för att jag visste på förhand att filmen inte skulle vara något mästerverk. Det är sällan filmer som bygger på spel, allra minst filmer som baseras på fightingspel. Det finns inte så mycket handling, och det som publiken vill ha finns med i övermått- snygga tjejer, halvsnyggt genomförda fightscener som inte imponerar men som ändå är ganska roliga och en ganska ordinär handling där en ondskefull man vill erövra världen. Ungefär. 


Men- ska man leta efter något som var bra med Dead or Alive så måste jag ändå nämna Eric Roberts som skurken. Den här gången överspelade han inte så fasligt mycket faktiskt. Jag trodde att Eric skulle göra det som alla skurkar måste hålla på med-spela över, döda någon random snubbe för att liksom överbevisa hur genomond han faktiskt är men icke då- den här skurken håller sina fötter ganska stadigt på jorden och går faktiskt, nästan i alla fall, att tro på. Bravo! Fler sådana här lite mer "trovärdiga" skurkar skulle faktiskt vara härligt att få se. 

Den andra som man kan ge lite credd till är Jaime Pressly. Hon gör inget bra skådisinsats här, men det är ändå kind of qute när hon pratar "bondska" och slåss mot sin wrestlings-farsa. En av filmens bättre scener till och med faktiskt. 


Annars så har inte filmen mycket att komma med och är man inte tokig i spelet så har man ingen större behållning av att se på den här filmen överhuvudtaget. Det här är framför allt skräp, inget annat och jag misstänker att skådisarna redan ångrar att de medverkat i den här kalkonfilmen. 


  

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards