Alla inlägg den 18 december 2010

Av roboguy - 18 december 2010 17:58

Underbart intiativ, TV4 Film. Fem filmer på raken som regisserats av Spielberg ( med undantag för Jurassic Park 3, hur tänkte de med den filmen? Möjligen vill de visa hela den filmserien bara och inte avbryta efter den andra filmen kanske). Jurassic Park var en av mina favoritfilmer när jag var liten, kanske mest på grund av att filmen handlade om mitt favoritdjur vid den tidpunkten, dinosaurier. Jag minns också hur omtalat filmens fodral blev när den kom ut på vhs- Jurassic Park-loggan var liksom "inhuggen" i det svarta fodralet. Riktigt snyggt. Någon som har det fodralet i sina gömmor? Jag kan inte erinra mig att något filmfodral har väckt något sådant uppseende på senare tid?! 

Däremot hade väl TV4 Film kunnat välja någon bättre film än Hook? Spielberg har ju gjort betydligt bättre filmer än den. Sedan ska jag försöka att se Duellen också. En film som ganska få har sett. Jag har för mig att den filmen också gjordes innan Hajen hade premiär? 





 

Av roboguy - 18 december 2010 15:05

En riktig b-film. En riktig kalkon som innehåller allt sådant som gör en film till just en b-film. Så kan man beskriva Don´t wake the dead! Redan i inledningen anade jag oråd då en gravallvarlig, teatralisk röst med dov stämma förklarar spelreglerna- att demoner vaknar till liv då och då och slaktar de människor de kommer över osv. Konstigt nog tycker jag ändå inte att det är en fullständig katastrof, utan den har en del ljuspunkter som gör den uthärdlig att titta på men det är ingen film som man ser om igen, utan den kommer förmodligen att glömmas bort ganska snabbt och kanske plockas fram igen vid någon Halloweenfest. 


Det som var bra med den här var i alla fall demonerna! Riktigt bra sminkning och masker. Den obligatoriska Vincent, "jägaren", jag misstänker att han är en blandning av van Helsing och andra liknande monster/vampyr/demon-jägare, har ett vapen som är ganska häftigt- The flying Guillotine! Men när han använder den så ser det helt klart fejkat ut, så vapnet fungerar troligtvis inte alls. Dessutom blir i stort sett alla tjejerna blixtförälskade i Vincent. Det går så långt att han lyckas göra en av dem riktigt avundsjuk, trots att hon bara har försökt förföra honom. De hade inte ens en relation, eller någonting egentligen, men hon blir ändå bestört när han hamnar i famnen på en av hennes kompisar. 


Vad som irriterar är i princip allting annat. Det låter som att skådisarna läser direkt från manuset när de ska uttala sina repliker. Det låter som att de inte ens orkar lägga ned så mycket energi på att det ska låta trovärdigt heller. Effekterna är taffliga och inte direkt påkostade och konstigt nog så "försvinner" alla sår på deras kroppar, trots att demonerna har slitit upp deras mage och borde ha efterlämnat ett ganska tydligt sår;P Och trots att demonerna bara har en natt på sig att ta död på människorna ( som lämpligt nog har samlats på slottet som ligger i närheten av demonernas gravplatser ) så har de flesta demoner ändå tid att stå och skaka loss medan ett hårdrockband spelar. 


Den bästa karaktären här var nog butlern Janowitz- bra på det sättet att han spelar över å det grövsta och använder en sådan irriterande "transylvansk" dialekt att dess like bara går att finna i parodier på skräckfilmer ( eller som de talar i filmen Van Helsing). Men det skådespeleriet erbjuder i alla fall viss humor och man får skratta åt eländet. 


Och sedan mot slutet, då regissören inte verkar ha så mycket mer att berätta, så får rockbandet hålla på och spela i ungefär fem minuter så man får titta på medan demonerna fortsätter att dansa och ha roligt;P Demonerna verkar inte särdeles bekymrade över att solen är påväg att gå upp och att de då kommer att dö. 


Se bara Don´t wake the dead om du vill se hur man inte ska göra skräckfilm. Eller om du vill skratta lite innan du ska ge dig iväg någon annanstans eller innan du ska sova. 





  

Av roboguy - 18 december 2010 01:42

Jag såg på den här gamla godingen nyss och det var några år sedan jag såg den sist, och visst märks det att tiden, tyvärr, går. Jag minns att jag fullkomligt älskade den här filmen när jag var liten. Då tänkte man inte speciellt mycket, utan man tyckte bara att Demolition man var en riktigt bra actionfilm. 


Men nu när man ser den i dag så är det inte riktigt samma sak, även om filmen fortfarande är en riktigt bra actionfilm ( fast actionsekvenserna har höjts en hel del i moderna actionfilmer och en del scener i D M känns ganska sega faktiskt ). Det man inte tänkte på förr är samhället som har skapats i framtiden- Cocteau har skapat ett perfekt samhälle men det är samtidigt ett övervakningssamhälle, alla invånare har en kod i sig så man kan ta reda på två sekunder var alla i staden befinner sig. Dessutom existerar inte våld. Man får inte heller ha sex, äta sådant som är onyttigt eller svära. Kort och gott, ett riktigt tråkigt samhälle. Det blir mycket roligare när Stallone och Snipes karaktärer släpps lösa, men jag hade önskat att "galningen" Snipes hade fått ännu mer fria tyglar och skapat än mer kaos. Jag hade gärna sett att hela det perfekta samhället slets upp i rötterna och kastades ned i avgrunden;P

Schyssta detaljer som fortfarande är riktigt nice är dock att det på Sandra Bullocks kontor finns en poster för filmen Dödligt vapen 3. En annan rolig detalj är att det skämtas om Stallones konkurrent inom actiongenren- det finns nämligen ett Arnold Schwarzenegger-bibliotek och det skämtas om att Arnold har varit president ( inte så långt ifrån sanningen, nu när man ser skämtet i efterhand). Jag gillade också museet över 1900-talet. Det är en smula eggande tanke att föreställa sig hur vår, din och min, nutid en gång i framtiden kommer att ses som det förgågna. Vad kommer man att skratta åt? Vad kommer man att förundras över? 


Demolition Man håller fortfarande som hyggligt bra actionfilm och väcker fortfarande lite minnen för mig. Filmen har en speciell historia och bakgrund för mig, så det är antagligen därför som jag fortfarande tycker att den är bra. 







  

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards