Direktlänk till inlägg 31 december 2010

Monsters

Av roboguy - 31 december 2010 18:34

Sista recensionen som jag hinner skriva medan det fortfarande är 2010;)


Tyvärr kan jag inte säga att Monsters föll mig i smaken även om den hade en del fina stunder. Filmen påminner och ger lite vibbar i riktning mot District 9, men de är ändå inte lika varandra. Här är "utomjordingarna" inte inlämmade i ett distrikt och lever i fred och välstånd medan människorna trackar dem, nej här är det krig mellan oss och dem. Men själva handlingen är varken ny eller särskilt revolutionerande- en man och en kvinna som måste försöka ta sig hem och för att göra det så måste de gå genom några farliga områden. Gäsp! Det blev inte särskilt spännande eller tankeväckande, även om diskussionen om killen, Andrew, i egenskap som fotograf "lever" av att ta kort, men inte vilka kort som helst- det måste vara antingen av "utomjordningarna" eller av död och förödelse. Varför är det egentligen sådana bilder som säljer bäst? 


Paris Hilton-liknande kvinnan Whitney Able, som här spelar Samantha, är tråkigare och mer förutsägbar än att 2 plus 2 faktiskt blir fyra. Herregud! Kan vi inte ändra spelreglerna lite? Det är ju trots allt snart 2011 och det borde inte vara regel fortfarande att en värnlös stackars kvinna ska bli vägledd och räddad av en man hela tiden. Är inte det ett av de mest urvattnade koncepten som finns i film? Nej ändring tack. Något oväntat, något nytt, något fräscht- kort och gott, fram för lite mer tuffa brudar med skinn på näsan som inte behöver ha en kille vid sin sida för att kunna klara av någonting alls. Och att det sedan är alldeles för uppenbart det som händer mellan dem... ja, det var bara för mycket! Förutsägbart, är ordet för den här filmen. Ingen som helst överraskning. 


Sedan så ogillade jag slutet starkt också. Ingen förklaring annat än att man får anta saker och ting. Sådant tycker inte jag om. Jag vill ha ett klart och tydligt slut. Jag försökte hitta något som regissören klagar på också, men samhällskritiken är tunn eller närmast obefintlig- det enda som jag "såg" var väl att de fattiga som finns där "utomjordingarna" befinner sig inte har råd, som våra två huvudpersoner, att ta sig till ett annat land. Det visas ganska tydligt i en scen där en unge vinkar åt huvudpersonerna när de kliver på en båt för att ta sig till ett säkert ställe. 


Monsters var tyvärr en enda lång gäspning för mig. Tråkig, förutsägbar och inte så intressant. 






  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards