Alla inlägg den 19 november 2010

Av roboguy - 19 november 2010 15:00

Sex drive är klart och tydligt inspirerad av American Pie, och jag förmodar att vi kommer att få se många fler high school-filmer även framöver som låter sig inspireras av American Pie. Det är både på gott och ont- det som är dåligt är att alla sådana här filmer i princip måste ha en Stifler-wannabe! Det verkar vara en naturlag för sådana här filmer från och med nu. Och jag tycker inte att Stifler-kopian Rex i Sex drive når upp till Stiflers höga standard, tvärtom blir Rex mest bara tråkig och väldigt enahanda ( förutom i slutet, vilket jag kommer att skriva om senare ). På den goda sidan däremot finns den positiva saken att tjejerna inte bara är "korkade" längre, utan de har faktiskt en personlighet och lite mer skinn på näsan jämfört med vad de har haft tidigare. I och för sig finns det väl bara en enda tjej här som har en egen vilja, nämligen Felicia. 


I uncut-versionen, som var den jag såg, börjar det med att regissören och författaren till filmen står framför kameran, uppenbarligen besvärade och man får en föraning om att de egentligen tycker att det är obehagligt att stå där, och förklarar för tittaren att den här versionen är den ultimata versionen med mer kukar och bröst jämfört med den censuerade versionen. Hur det blir med kukarna är däremot väldigt lamt- en och samma visas i princip varje gång, och det är bara i ett fåtal scener! Bröst däremot förekommer nästan överallt, och i Sex drive går nakna kvinnor förbi lite här och var, utan egentlig anledning, och de ser dessutom ut att vara inklippta ty ingen av karaktärerna verkar lägga märke till tjejerna. Inte så snyggt, direkt.


Filmen är väldigt förutsägbar ( herregud, tar det verkligen två timmar för huvudpersonerna Ian och Felicia att inse vilka de är kära i? ) och skämten är väl också egentligen ganska uppenbara- i alla fall om man har sett liknande filmer tidigare. Vad jag inte förstår här, är hur det kommer sig att Ians bästa kompis Lance, kan vara en sådan brudmagnet som han är? I vanliga fall brukar huvudpersonens bästa kompis se mycket bättre ut än huvudpersonen, och därför får också han alla tjejerna. Men här så är det ju tvärtom, om ni frågar mig, Ian är den som ser bra ut, på ett sådant där tafatt sätt, medan Lance inte alls är någon "hunk". Kanske ligger det ett dolt skämt i det här som jag inte uppfattade- men å andra sidan så har ju Sex drive inte sådana avancerade skämt direkt. 

En av de mer obehagliga scenerna var den där huvudpersonerna är hos ett äldre par och mannens håriga pungkula hänger ut ur hans kalsonger:P 

Bäst av allt var Amishkillen! När han fixar huvudpersonernas bil och säger att han inte vill ha något betalt för det, samtidigt som han antyder att det finns saker på gården som de kan göra för att återgälda skulden, så är det höjden av ironi och man vet aldrig riktigt vad killen egentligen menar! Jag gillade honom skarpt.


Spoiler* Jag gillade verkligen Rex omvandling väldigt mycket. I början så är han livrädd för att hans lillebror Ian ska vara bög, och Ian talar högt och brett om hur äckligt det är med bögar osv. I slutet "kommer han ut ur garderoben". Ett tydligt exempel på att de som säger sig hata bögar och allt vad det heter kanske innerst inne är väldigt osäkra på sig själva och sin sexualitet? Hur som helst, en sådan vändning uppskattas i alla fall av mig. Rex var filmen igenom en Stifler-wannabe som aldrig blev speciellt rolig, men jag fick omvärdera honom lite i slutet.    Slut spoiler* 


Sex drive är inte något nytt eller revolutionerande. Men tycker man om sådana här filmer så tycker man förmodligen om Sex drive. Så enkelt som så är det faktiskt.




   

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards