Alla inlägg den 12 november 2010

Av roboguy - 12 november 2010 18:45

Peter Robinsons Mörkrets hjärta började inget vidare, men jag tänkte att jag skulle ge boken en chans då jag har läst alla andra böckerna i den här serien. Det är farligt att tänka att "jag läser ett tag till", för boken fortsatte att vara ganska medelmåttig men så hade man hunnit så långt med läsningen att man var nyfiken och ville veta mordgåtans upplösning. Så därför läste jag klart boken ändå trots att den inte var särskilt bra. 


Men man hade i alla fall inte tråkigt i huvudpersonen Alan Banks sällskap. Men jag irriterar mig lite över hans fanatiska musiklyssnande. Jag är ingen musikälskare så när Banks börjar prata om de "stora" artisterna kontra de nya artisterna så börjar jag att gäspa ganska snabbt och tappar intresset. Men Banks är ändå sympatisk och jag tycker om honom, han är en trovärdig rollfigur. 

Det som inte fungerar så bra i den här boken var Banks och Cabbots ältrande hit och dit. Man "vet" ju, på ett sätt, att det är dem som hör ihop- det ska vara Banks och Cabbot och inga andra! Men de har gått skilda vägar nu, fast de fortfarande har känslor för varandra. 


Boken handlar delvis om mordet på en homosexuell man, och en av karaktärerna säger apropå detta såhär:

" Och folks fördomar. Glöm inte det. Vi tror kanske att vi lever i ett upplyst samhälle, men allt som oftast upptäcker vi att vår frigjordhet bara ligger på ytan, om ens det. Folk är kanske medvetna om de politiskt korrekta svaren och attityderna och visar upp dem, men det betyder inte att de tror på dem-folk kan gå i kyrkan utan att vara religiösa eller tro på Gud". ( s. 118 )


Så sant, folk säger sig vara toleranta och acceptera dem som är homosexuella, men är de verkligen så toleranta som de säger sig vara egentligen?


Mörkrets alla färger var lite för långtråkig för min smak. Det händer inte så särskilt mycket. Banks och Cabbot undersöker morden genom att tala med släktingar och familj till mordoffren, och det är säkert så det är i verkligheten också. Men jag hade gärna velat ha med lite mer action i handlingen, inte bara i slutet. 

Däremot är det roligt att se hur författaren Peter Robinson har utvecklats sedan jag läste hans första romaner. Robinson har i den här boken börjat skriva betydligt bättre, han har ett fylligare språk och han har med fler beskrivningar av platser och dylikt jämfört med vad han har haft tidigare. 


Men jag tycker att han snart, kanske redan i nästa bok?, ska sätta punkt för Banks. Det börjar gå lite för mycket rutin i maskineriet nu, och karaktärerna är inte tillräckligt intressanta för att kunna hålla uppe intresset i flera böcker till. Lägg ned nu, medan du fortfarande är på toppen, Robinson. Och hoppas att de här böckerna snart filmatiseras för jag tror de skulle göra sig utmärkt som mys-spännings-deckare på SVT under sommaren! 



  

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards