Alla inlägg den 11 november 2010

Av roboguy - 11 november 2010 23:51

Filmen heter i original Seuseung-ui eunh, men den finns också under namnet Bloody Reunion på imdb.com, så jag använder mig av den istället. Filmen börjar i alla fall väldigt underligt. Jag förstod ingenting av anslaget, men det var väl inte heller det viktigaste. En samling elever samlas hos sin före detta lärarinna, och man luras att tro att lärarinnan är en älskvärd och omtyckt lärare. Men så är icke fallet- det visar sig sedan att lärarinnan på olika sätt har plågat eleverna och på olika sätt orsakat dem lidande. Så varje elev har olika anledningar att hata lärarinnan. 


Jag tyckte inte alls om de inledande 45 minuterna av filmen. Tråkiga karaktärer som inte tilltalade mig överhuvudtaget och jag förstod inte alls vad eleverna hade där att göra när de olika historierna klarnar efterhand, och i mitt tycke så dröjer det lite för länge innan bilden klarnar helt och hållet. 


Spoiler* Men efter den inledande sega starten så tar det sig lite, och det blir lite blod och tortyr. Kanske lite mindre av den varan, men det finns en del bra scener i den här filmen som påminner om slasherfilmer från USA- bland annat en som får knivblad i munnen och tvingas svälja dessa. Och så får en sina ögonbryn uppsätta med häftstift!    Slut spoiler*


Slutet var lite konstigt, eller om man så vill- oväntat och kanske inte vad man hade trott, men jag gillade det inte- och i det stora hela så tyckte jag nog inte om den här. 


Bloody Reunion funkar om du inte har något bättre att se på ( ge inte upp bara för att den börjar lite segt ). Efter att jag hade plågat mig igenom Bad biology så har jag ingen ursäkt till varför jag ska ge upp en film, för lyckades jag se hela den filmen så klarar jag av vad som helst;P Men det finns betydligt bättre japanska skräckfilmer att se än det här. 


OBS! Jag kan säga att det här omslaget lurade mig, men den har inte mycket med filmen att göra- så låt er inte heller bli lurade! Bilden förekommer inte i filmen, och det är inte heller mycket av det som bilden utlovar som är med i den här filmen. 



  

Av roboguy - 11 november 2010 19:21

" Långt före dagens vampyrer i förortsmiljö och i tv-serien True Blood, innan vare sig Bela Lugosi eller Max Schreck odödliggjorde vampyren på film, ja mer än ett århundrade innan Bram Stoker gav ut sin odödliga roman Dracula, drog en våg av vampyrskräck fram över stora delar av Öst- och Centraleuropa." Med de orden inleder författaren den här mycket läsvärda och intressanta boken som handlar mest om Stokers roman, men också som "verklighetens Dracula"! Vlad Petes är inte min stora favorit egentligen, utan det är nog snarare Elisabeth Bathory. Inom det här området är jag lite okunnig men- är det någon som vet om det finns en bra film som handlar om denna morbida kvinna?! 


Boken gick snabbt att läsa och är välskriven och intressant, men för den som redan är Dracula-och vampyrnörd så framkommer det väl inte så mycket som är nytt egentligen. Men för den som känner för att få lära sig mer om vampyrer och Stokers roman så är det här en given bok!





  

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards